بیگ بنگ: “گوریل نامرئی” شاید مهم‌ترین کتابی باشد که در زمینه باورهای شهودی و خطاهای ادراکی ما تاکنون نوشته شده است.

book

نام اصلی: The Invisible Gorilla: How Our Intuitions Deceive Us
نوشته: دانیل سایمونز – کریستوفر چابریس
ترجمه: عهدیه عبادی
ناشر: سایلاو
موضوع: روان شناسی، مغز انسان
سال انتشار: 1401
تعداد صفحه: 360

کریستوفر چابریس و دانیل سایمونز، خالقان یکی از مشهورترین آزمایش‌های روان‌شناسی جهان، با تلفیق داستان‌های خواندنی و یافته‌های علمی، حقیقت مهمی را به ما منتقل می‌کنند: ذهن ما آن گونه که ما فکر می‌کنیم کار نمی‌کند و باورهای شهودی ما اغلب اشتباه هستند.

آزمایش گوریل نامرئی را می توان مشهورترین آزمایش روانشناسی در جهان نامید. کریستوفر چابریس و دانیل سایمونز نویسندگان این کتاب به خاطر طراحی این آزمایش جایزه ایگ نوبل را دریافت کردند.این آزمایش نه تنها در مدت کوتاهی در کتاب های درسی و کلاس های روان شناسی در سراسر جهان گنجانده شد بلکه پای آن تا برنامه های تلویزیونی مشهور و مجلات متعدد سراسر جهان هم باز شد. آنها با استفاده از دانشجویان، فیلم کوتاهی ساختند که در آن، افراد در قالب دو تیم به هم پاسِ بسکتبال می‌دادند. یکی از تیم‌ها پیراهن سفید و دیگری پیراهن مشکی به تن داشت. بلافاصله پس از پایان ویدئو از شرکت‌کنندگان خواسته می‌شد تعداد پاس‌ها را گزارش دهند با این همه اصلا تعداد پاس ها مهم نبود. در نیمه‌های ویدئو، یکی از دانشجویان دختر با لباس کامل گوریل وارد صحنه می‌شود، وسط بازیکنان می‌ایستد، رو به دوربین می‌کند، با مشت به سینه‌اش می‌کوبد و سپس خارج می‌شود. او حدود 9 ثانیه در صحنه است.

شگفت آنکه، تقریباً نیمی از شرکتکنندگان در مطالعه ما متوجه گوریل نشده بودند! این آزمایش پسازآن بارها، تحت شرایط متفاوت، با مخاطبان متنوع و در کشورهای مختلف تکرار شد، اما نتایج همیشه یکسان بوده است؛ حدود نیمی از مردم گوریل را نمیبینند. چگونه افراد نمیتوانند گوریلی را ببینند که مستقیماً جلوی آنها راه میرود، رو به آنها میکند، به سینهاش مشت میکوبد و دور میشود؟ چه چیزی باعث نامرئی شدن گوریل میشود؟ این خطای ادراک، ناشی از عدم توجه به یک شیء غیرمنتظره است و ازاینرو جامعه علمی آن را «کورتوجهی» مینامد. این نام آن را از انواع کوری ناشی از نقص سیستم بینایی متمایز میکند. در اینجا، گرچه افراد گوریل را نمیبینند، اما چشمهایشان مشکلی ندارد. درواقع، زمانی که توجه خود را به منطقه یا جنبه خاصی از دنیای دیداری خود اختصاص میدهند، معمولاً متوجه اشیاء غیرمنتظره نمیشوند، حتی اگر این اشیاء غیرمنتظره، بارز و مهم باشند و درست در برابر دیدشان ظاهر شوند.

دلیل محبوبیت این آزمایش این است که به شکلی طنزآمیز، چیزی غیرمنتظره و عمیق را در مورد ما آشکار میکند؛ اینکه جهان خود را چگونه میبینیم- و چه چیزهایی را نمیبینیم.

گوریل نامرئی راه‌های بی‌شماری را به ما نشان می‌دهد که شهودمان از طریق آن ما را را فریب می‌دهند، بااین‌حال این کتاب چیزی بیش از کاتالوگ خطاهای انسانی است. پس از خواندن این کتاب، این توانایی را خواهید داشت که نگاهی به پشت پرده بیندازید و چرخدندههای ریز حاکم بر افکار و باورهای خود را ببینید. وقتی خطاهای ادراکی روزمره را بشناسید، دنیا را متفاوت خواهید دید و تفکر واضحتری درباره آن خواهید داشت. خواهید دید که چگونه خطاهای ادراکی بر افکار و اعمال شما و همچنین بر رفتارهای اطرافیان شما تأثیر میگذارند و وقتی روزنامهنگاران، مدیران، تبلیغکنندگان و سیاستمداران در تلاش برای ایجاد ابهام یا متقاعدسازی، از خطاهای ادراکی سوءاستفاده- آگاهانه یا تصادفی- میکنند، متوجه خواهید شد. آشنایی با خطاهای ادراکی روزمره باعث میشود بتوانید با در نظر گرفتن محدودیتها- و تواناییهای واقعی- ذهنتان، روش زندگی خود را از نو تنظیم کنید. در نهایت، با کنار زدن پردههایی که درک ما از خودمان و جهان را مخدوش میکنند، خواهید توانست- شاید برای اولین بار- با واقعیت ارتباط برقرار کنید.

فهرست مطالب کتاب:

فصل اول: فکر می‌کنم می‌دیدم
فصل دوم: مربی که خفه می‌کرد
فصل سوم: وجه اشتراک شطرنج‌بازان باهوش و مجرمان احمق
فصل چهارم: آیا باید بیشتر شبیه کارشناس هواشناسی باشیم یا مدیر صندوق پوششی؟
فصل پنجم: نتیجه‌گیری شتاب‌زده
فصل ششم: به سرعت باهوش شوید!
نتیجه‌گیری: افسانه شهود

لینک خرید کتاب

سایت علمی بیگ بنگ: bigbangpage.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.