مجله الکترونیکی شماره ۵ – تیرماه ۱۳۹۳

درود به دوستان گرامی، خیلی خوشحالیم که پنجمین شماره از مجله الکترونیکی بیگ بنگ رو تقدیمتون می کنیم. همان طور که در جریان هستید در هر شماره از مجله موضوع ویژه ای رو بررسی می کنیم. در این شماره موضوع ” سریعتر از نور” و راه حل های موجود برای گذر از نور را ارزیابی […]

کتاب “جهانی از عدم” (ترجمه)

بیگ بنگ: جهان از کجا آمده است؟ قبل از آن چه بوده است؟ آینده چه چیزی را با خود به همراه خواهد داشت؟ و نهایتا چرا به جای هیچ، چیزی وجود دارد؟ جواب های هیجان انگیز لاورنس کراوس به این سوالات و دیگر سوالات بی انتها هر خواننده ای را به وجد می آورد.

آینده ی خورشید + ویدئو

بیگ بنگ: خورشید ما ، در حدود ۵ میلیارد سال دیگر پس از اتمام سوختش و تبدیل شدن به غول سرخ، تا مدار زمین بزرگ می شود و سیارات، عطارد، ناهید و زمین را می بلعد. در این مرحله از انقباض باز می‌ایستد و کم کم تبدیل به کوتوله سفید می‌شود.

آیا مرگ سیاهچاله باعث تولد ِسفیدچاله می شود؟

بیگ بنگ: نظریه مرگ سیاهچاله‌ها و تبدیل آنان به سفیدچاله با عملکردی کاملاً برعکس هم‌اکنون به‌مهم‌ترین موضوع قابل بحث در محافل علمی جهان تبدیل شده است. به گفته دانشمندان براساس نظریه گرانش کوانتومی فروپاشی یک ستاره پس از مرگ که منجر به تبدیل سیاهچاله می شود تنها یک اثر موقتی است زیرا در نهایت با […]

کشف ِخوشه ای کهکشانی با جرمی ۱۶۰ تریلیون برابر خورشید!

بیگ بنگ:خوشه های بزرگ ِکیهانی در فضا – زمان  وجود دارند که در اطرافشان خمیدگی و آشفتگی ایجاد می شود. آنها لنزهای گرانشی ایجاد می کنند و نور در مسیرشان خم می شود. این یکی از پیش بینی های نظریه ی نسبیت اینشتین است که اجرام بزرگ کیهانی باعث خمیدگی فضا- زمان می شود.

تاریخچه بمب اتمی – قسمت دوم

بیگ بنگ: دانشمندان آمریکایی که طی جنگ جهانی دوم بمب اتمی را ساختند تلاش هایشان را برای فرایند شکافت هسته اتم متمرکز کردند. برای ساخت بمب اتمی به ماده ی شکافت پذیر و وسایلی برای ایجاد شکافت در تعداد زیادی هسته بطور هم زمان نیاز است.

فقط ۸ درصد DNA انسان استفاده می شود!

بیگ بنگ: بیش از یک دهه است که دانشمندان در حال تکمیل پروژه ژنوم انسان هستند، مطالعات ارزشمند که منجر به اکتشافات ژنتیکی گسترده‌ای شده، اما با وجود سپری شدن سال‌ها، هنوز دانشمندان دقیقا نمی‌دانند چند درصد از ژنوم انسان مسئولیت حیاتی‌ترین فعالیت‌های بدن را به عهده دارد؟

گریز به ابر فضا ( قسمت هفتم )

بیگ بنگ: چگونه می توانیم با دسترسی نامحدود به فناوری برتر، ماشینی بسازیم که بتواند این جهان را ترک کند؟ در چه نقطه ای می توانیم انتظار داشته باشیم که نیروی انرژی پلانک را در تصرف خود در آوریم؟

شعله هایی که می توانست، زمین را تاریک کند!

بیگ بنگ: داده‌های تازه منتشر شده توسط ناسا نشان می‌دهد، زمین در سال ۲۰۱۲ از یک جرقه پرقدرت خورشیدی که با سرعتی معادل ۳۰۰۰ کیلومتر بر ثانیه بسمت آن آمد، جان سالم به در برده است.

NGC 253: جزیره ای کیهانی!

بیگ بنگ: کهکشان مارپیچی NGC ۲۵۳، یکی از درخشان ترین کهکشان های قابل مشاهده بعد از کهکشان آندرومدا است.