تصویر آلبرت انیشتین و اروین شرودینگر
تصویر آلبرت انیشتین و اروین شرودینگر

در سال 1917 معادلات تازه ی فضازمان اینشتین دارای جملاتی هندسی در سمت چپ و انرژی در سمت راست بود. یک کمیت ثابت4در سمت چپ برای تطبیق با مشاهدات آن زمان دنیا را ایستا نگه داشته بود. اما در سال 1929 مشخص شد که جهان در حال انبساط است و اینشتین ثابت را “بزرگ ترین اشتباه زندگی اش”5عنوان کرد. به تازگی الکس هاروی6، تاریخ دانی از دانشگاه نیویورک مقالاتی را که در سال 1918 توسط فیزیکدانان به چاپ رسیده بود را بازبینی کرد، در یکی از آن ها شرودینگر با معادلات اینشتین بازی کرده و ثابت را از سمت چپ به راست برده است.

این جابجایی ساده ثابت را از قسمتی از هندسه فضازمان به یک منبع انرژی برای جهان تبدیل کرد. به نظر هاروی “در حالی که از لحاظ ریاضیاتی هیچ تفاوتی ایجاد نشده ولی از لحاظ مفهوم فیزیکی تغییر کرده است.” اینشتین تا حدودی با گستاخی پاسخ داد که ویژگی های این جمله ی تازه انرژی یا هیچ چیزی نیست، یا نیازمند یک چگالی منفی غیر قابل مشاهده در فضای میان ستاره ای است.

طبق نظر هاروی “نتیجه آن وجود انرژی تاریک است.” – که در سال 1998 برای توضیح انبساط شتاب دار جهان دوباره پدیدار شد. کیهان شناسان از همان زمان همیشه در حال جستجو برای کشف طبیعت واقعی انرژی تاریک بودند. کشف انبساط شتاب دار جهان برای سه تن از فیزیک دانان در سال 2011 جایزه نوبل را به همراه داشت. اگر اینشتین از ریاضیات پیروی می کرد؛ می‌توانست از اصولی که خود نخستین بار ارائه کرده بود؛ ایده بزرگ دیگری را که استحقاق دریافت یک جایزه نوبل دیگر داشت پیش‌بینی کند.

اینشتین نوشته بود “روشی که بوسیله شرودینگر در پیش گرفته شده است هیچ امکانی را برای من پدیدار نمی کند زیرا به جنگل انبوهی از فرضیات منجر می شود.”هاروی می گوید:” او در اینجا به سادگی اشاره کرده که شما یک جعبه پاندورا7را باز کرده اید.” که یا کاملا بی ارزش است یا بدنبال دردسر می گردید. نتیجه ی تاریخی آن دردسر وجود انرژی تاریک بود. هاروی فکر می کند که اینشتین از بازی های ریاضیاتی شرودینگر کمی آزرده شده باشد. او همچنین اضافه کرد:”لحن نوشته اینشتین درجه ای از دلخوری را نشان می دهد.”

پی نوشت:

1-Albert Einstein
2-Erwin Schrodinger
3- Dark Energy
4-Constant
5-The biggest mistake of my life
6-Alex Harvey
7-Pandora’s Box : یک جعبه معروف در اساطیر یونان که شامل تمام پلیدی ها بود و توسط زنی با نام پاندورا باز شد، امروزه عبارت باز کردن جعبه پاندورا به معنای انجام کاری است که به نظر کوچک و بی ضرر می رسد اما عواقب شدید و گسترده ای دارد.

باز نشر: بیگ بنگ/ محسن کرمی – نشریه دانشمند – شماره۵۹۹ – شهریور ۱۳۹۲

منبع : newscientist

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه

  1. سلام
    اول ممنون بابت این مطلب و چقدر خوب که نوشته بودید باز نشر
    یه چیزی هم اضافه کنم ، در نوشته های دکارت در مورد علوم طبیعی ، به این مورد اشاره شده و خیلی هم گزاره جالبی داره
    اگر خواستید میتونید کتاب “گفتار در روش درست بکار بردن عقل ” صفحه 49 رو بخونید خیلی جالب اشاره کرده .

    1. درود بر شما
      خواهش می‌کنم دوست من

      ولی راستش متوجه نشدم کدوم بخش از گفته‌های دکارت رو میگی؟

      پی‌نوشت: من این نوشته رو توی پیوست کتاب «سیر حمکت در اروپا» خوندم و شماره برگه‌هاش متفاوته