تصور غلط و رايجي هست كه علم مقوله‌اي است فاقد جنبه‌هاي شخصي، بي‌طرف و كاملاً واقع‌نگر. فعاليت‌هاي انساني‌ِ ديگر، بيشترشان متأثر از روندهاي رايج، اميال و اشخاص‌اند. اما فرض بر آن است كه علم محدود به قواعد و روش‌هاي پذيرفته‌شده و مقيد به آزمون‌هاي بسيار دقيق‌ است. مهم نتايج‌اند. نه كساني كه آنها را به دست مي‌آورند.
البته اين حرف‌ها ياوه است. علم هم مثل همه‌ي تلاش‌هاي انسان فعاليتي است انگيخته‌ي آدميزاد و به همين مناسبت تابع مد و هوس. در اين مورد آنچه مُد را تعيين مي‌كند، بيش از آنكه موضوع بحث باشد، جهان‌بيني دانشمندان است. هر دوراني به شيوه‌ي خاص خود با مسائل علمي مواجه مي‌شود و اين رويكرد معمولاً بعد از آن اتخاذ مي‌شود كه شخصيت‌هاي علمي‌ِ پيشگام و متنفذي دستور كار را تعيين و بهترين روش‌هاي حصول به نتيجه را توصيف كرده‌اند. گاهگاهي دانشمندان آن‌قدر پرآوازه مي‌شوند كه توجه‌ي عامه‌ي مردم را هم جلب مي‌كنند و اگر از موهبت استعداد شگرف هم بهره‌مند باشند، ممكن است نماد تمامي جامعه‌ي علمي شوند. ريچارد فاينمن همچون نيوتون و آينشتين، نماد فيزيك آخرين دهه‌هاي قرن بيستم شد و اولين آمريكايي‌اي است كه به اين جايگاه نائل آمد.

مباني فيزيك به روايت ريچارد فاينمن
Six Easy Pieces

نوشته‌ي : ريچارد فاينمن (Richard P. Feynmn)

ترجمه: محمدرضا بهاري
انتشارات: هرمس
موضوع: فيزيك – فيزيك‌دانان
چاپ اول، 1387
تعداد صفحه: 198
وب‌سايت ناشر:
قيمت: 3400 تومان
كتاب شش قطعه‌ي آسان با اين فكر پديد آمد كه خوب است شرحي از اصول بنيادي فيزيك به زباني غير تخصصي و به روايت ريچارد فاينمن در اختيار مخاطبان قرار گيرد. شش فصلي كه براي اين كتاب در نظر گرفته شده است، در واقع آسان‌ترين فصل‌هاي كتاب درسي مشهور و مهم «« درس‌هاي فيزيك فاينمن»» (چاپ اول 1963) هستند. كه هنوز هم به عنوان معروف‌ترين كتاب فاينمن قلمداد مي‌گردد. عامه‌ي خوانندگان شش قطعه‌ي آسان شانس آورده‌اند كه فاينمن زماني خواسته است بعضي موضوعات اصلي فيزيك را به صورتي عمدتاً كيفي و بدون استفاده از رياضيات صوري بيان كند.

به قسمت‌هايي از متن اين كتاب توجه فرماييد:
شاعران گفته‌اند كه علم، زيبايي ستارگان را ضايع مي‌كند. چون‌كه آنها را صرفاً كره‌هايي از اتم‌ها و مولكول‌هاي گاز مي‌داند. اما من هم مي‌توانم ستاره‌ها را در آسمان شب كوير ببينم و شكوه و زيبايي‌شان را حس كنم. مي‌توانم اين چرخ‌ و فلك را با چشم بزرگ تلكسوپ پالومار تماشا كنم و ببينم كه ستاره‌ها دارند از همديگر، از نقطه‌ي آغازي كه شايد زماني سرچشمه‌ي همگي‌اشان بوده است، دور مي‌شوند.
گمان نمي‌كنم جستجو براي فهميدن اين چيزها، لطمه‌اي به رمز و راز زيبايي اين چرخ و فلك بزند. راستي شاعران امروزي چرا حرفي از اين چيزها نمي‌زنند؟ چه‌ جور مردماني هستند اين شاعران كه اگر ژوپيتر خدايي در هيئت انسان باشد، چه شعرها برايش كه نمي‌سرايند، اما اگر در قالب كره‌ي عظيم چرخاني از متان و آمونياك باشد، سكوت اختيار مي‌كنند؟

Six Easy Pieces

فهرست مندرجات

يادداشت مترجم
يادداشت ناشر متن انگليسي

مقدمه
پيش‌گفتار مخصوص
پيش‌گفتار فاينمن

فصل 1: اتم‌ها در حركت
فصل 2: اصول فيزيك
فصل 3: رابطه‌ي فيزيك با علوم ديگر
فصل 4: پايستگي انرژي
فصل 5: نظريه‌ي گرانش
فصل 6: رفتار كوانتومي

درباره‌ي ريچارد فاينمن

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

4 دیدگاه

  1. خسته نباشید لطفا کتابهایه فاینمنو تو الویت قرار بدین با تشکر از زحمات شما

  2. البته مال من ترجه نبود و قدیمی هم بود. از کتاب خونه یک از اشنا ها چند سال پیش برداشتم. دیگه هدیه دادند به من.

  3. من این مجموعه رو دارم، یعنی فکر کنم هنوز دارم. ولی از دوستان اگر کسی خواد کامنت بزاره تا بگردم ببینم کجا هستند، قیمت که نه ولی با چند جلد کتاب خوب عوض میکنم.