بیگ بنگ: اخترشناسان سیگنال های عجیب و غریبی شناسایی کرده اند که از ستاره ای با فاصله یازده سال نوری نشأت می گیرد. محققان در روز 12 می 2017 به کمک رصدخانه آرسيبو و تلسکوپ رادیویی بسیار بزرگ که درون یک گودال در پورتوریکو ساخته‌ شده، سیگنال های راز آلودی را شناسایی کردند.

به گزارش بیگ بنگ، ظاهرا منشأ این سیگنال ها یک ستاره کوتوله سرخ به نام «Ross 128» است که فعلا وجود سیاره های احتمالی در اطرافش مشخص نیست. نور این ستاره «2800» برابر کمتر از نور خورشید است. آبل مندز، زیست اخترشناس دانشگاه پورتوریکو در آرسيبو بیان کرد: «این ستاره به مدت 10 دقیقه مشاهده شد و در طی این مدت، سیگنال عجیبی دریافت شد. بسیار بعید به نظر می رسد که ارسال سیگنال، کار موجودات فرازمینی باشد، اگرچه نمی توان با قطعیت از این احتمال چشم پوشی کرد.»

مندز نوشت: گروه های ستی-SETI(جستجوی هوش فرازمینی) از این سیگنال ها با خبرند. اگرچه موسسه ستی به پاس تلاش هایش برای جستجوی سیگنال های ارسالی موجودات فضایی شناخته می شود، اما بررسی کهکشان های واقع در نقاط دور دست و جابجایی سيارک ها در اطراف زمین، نیز کار بزرگ و ارزشمندی است. به باور مندز، این سیگنال چیزی بوده که انسان ها وارد فضا کرده اند یا شاید ماهواره ای بوده که هزاران مایل در آسمان پیموده است. مندز گفت: « گسترهٔ دید آرسيبو به قدر کافی وسیع است، پس این احتمال می رود که ستاره عامل ایجاد این سیگنال نبوده بلکه جرم دیگری در خط دید آن را پدید آورده است.»

اما مندز پستی در وبلاگ خود با مضمون «راز ستاره Ross 128» در دوازدهم جولای نوشت: « ما هرگز ندیده ایم که ماهواره ها چنین چیزی عجیبی را منتشر سازند. » او سیگنال ها را «بسیار عجیب» توصیف کرد. شعله های ستاره ای به عنوان یکی دیگر از احتمالات مطرح شده که به انفجار انرژی از سطح ستاره مربوط می شود. چنین انفجارهای خورشیدی با سرعت نور حرکت کرده و سیگنال های رادیویی قدرتمندی ساطع می کنند. این انفجارها باعث ایجاد اختلال در ارتباطات و ماهواره ها شده و جان ِ فضانوردان را به خطر می اندازند. شعله های خورشیدی با فوران های تاج خورشیدی پر انرژی ولی کم سرعت همراه اند. این نوع فوران ها می توانند میدان مغناطیسی زمین را دچار انحراف نموده، طوفان های زمین مغناطیسی پدید آورده و وسایل الکترونیکی و شبکه های برق را فلج کنند. برای اینکه مشخص شود آیا این سیگنال ها در آنجا هستند یا خیر، مندز گفت که آرسيبو این ستاره و پیرامون آن را به دفعات زیادی رصد خواهد کرد.

وی افزود: « در صورتی به موفقیت دست خواهیم یافت که سیگنال را بار دیگر در اطراف  ِ همان ستاره، شناسایی کنیم. اگر مجددا موفق به یافتن سیگنال نشویم، این راز عمیق تر خواهد شد. نمی توان با اطمینان اعلام کرد که در طی مشاهدات بعدی موفق به حل این راز خواهیم بود. شاید رویداد نادری بوده باشد.» اما رادیوتلسکوپ فست(FAST ) واقع در چین در حال حاضر آماده انجام عملیات نیست و کارهای تنظیمى بر روی آن در حال انجام است.

سث شوستاک « اخترشناس ارشد در مؤسسه ستی» تایید کرد که گروه محققان به خوبی از وضعیت این سیگنال ها خبر دارد و شاید از آرایه تلکسوپ آلن قدرتمند خود برای بررسی دوباره آن استفاده کنند. شوستاک گفت: «احتمالش زیاد است که موجودات فرازمینی در ارسال این سیگنال ها نقش داشته باشند. این مسئله همواره داغ بوده است. در حال حاضر، فقط یک سیگنال جالب توجه از فضای بیرونی وجود دارد که شاید فضایی ها آن را فرستاده باشند: سیگنال Wow. این سیگنال همچنان مرموز و عجیب است و جای بررسی بیشتر دارد.»