بیگ بنگ: مهندسان ناسا به منظور حل مشکل کاوشگر ویجر، یک آپدیت نرم افزاری را به فضاپیمای ویجر 2 ارسال کردند. این کاوشگر هم‌اکنون نزدیک به 20 میلیارد کیلومتر با زمین فاصله دارد.

skynews nasa voyager

به گزارش بیگ بنگ، حدود ۴۶ سال پس از پرتاب فضاپیماهای ویجر ۱ و ۲ می‌گذرد. ویجرها در سفری حماسی برای کاوش در اعماق فضا، همچنان قابل دسترس هستند و این بار دانشمندان قصد دارند نرم‌افزار آنها را بروزرسانی کنند.

مهندسان اولین‌بار در ۲۰ اکتبر یک آپدیت نرم‌افزاری به ویجر ۲ ارسال کردند. نکته جالب این است که داده‌های این آپدیت نرم‌افزاری بیش از 18 ساعت طول کشیده تا به این کاوشگر برسد. اگر این نرم افزار به طور مطلوبی در حافظه‌ی سیستم کنترل ویجر 2 نصب شود، محققان آزمون تست و کنترل را ۲۸ اکتبر (ششم آبان) اجرا می‌کنند.

در واقع اگر همه چیز طبق برنامه پیش رود، این پچ نرم‌افزاری به فضاپیمای ویجر 1 هم ارسال می‌شود که هم اکنون بیش از 23 میلیارد کیلومتر با زمین فاصله دارد. یک مجموعه دیگر از آپدیت‌ها نیز با هدف جلوگیری از تجمع زباله ناشی از سوخت‌ها در پیشران ویجرها نیز ارسال می‌شود‌. این به روز رسانی‌ها با هم قصد دارند مشکلات این فضاپیماها را حل نمایند تا همچنان با زمین در تماس باشند.

به طور جداگانه، کاوشگرهای ویجر می‌توانند آنتن‌های خود را با شلیک رانشگر تنظیم کنند. اما هر شلیک، لایه‌ای از پسماند را در لوله‌ها باقی می‌گذارد که سوخت را به خود رانش‌ها می‌فرستد. در طی چندین دهه مانور، پسماندها روی هم انباشته شده‌اند. مهندسان نگران این موضوع هستند که لوله‌ها به زودی به طور کامل مسدود شوند.

بنابراین، در ماه‌های سپتامبر و اکتبر، مهندسان اجازه دادند فضاپیما بیشتر بچرخد – با هدف کاهش تعداد دفعات شلیک کاوشگرها. در صورت موفقیت‌آمیز بودن، مانورها باید حداقل تا پنج سال دیگر جریان سوخت را حفظ کنند. هم‌اکنون ویجر ۱ و ویجر ۲، به‌ترتیب ۲۳٫۸ و ۱۹٫۹ میلیارد کیلومتر با زمین فاصله دارند و با سرعت‌ 17 کیلومتربرثانیه به سمت فضای بی‌کران در حرکت هستند.

ویجرها با آنتن رادیویی خود با ایستگاه زمینی در ارتباط هستند و این ارتباط رادیویی با سرعت نور صورت می‌گیرد. سوخت آنها، پلوتونیم ۲۳۸ است و احتمالا تا ۵ سال آینده می‌توانند به کار خود ادامه دهند و پس از آن برای همیشه با همین سرعتی که دارند در فضا پیش می‌روند.

سایت علمی بیگ بنگ/ منبع: space.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.