بیگ بنگ: مطالعه جدید اخترشناسان «شمول بیلی» و «آبراهام لئوب» از مرکز اخترفیزیک هاروارد اسمیتسونیان نشان می دهد که شاید جرم میان ستاره‌ای «اوموآموا» فرستاده‌ای از جانب یک تمدن بیگانه باشد که در جستجوی نشانه‌هایی از حیات هستند.

oumuamua asteroid space ESOبه گزارش بیگ بنگ، اخترشناسان از یکی از بزرگترین تلسکوپ‌های جهان استفاده خواهند کرد تا نگاه دقیق‌تری به شی مرموزی که با سرعت در حال گذر از منظومه شمسی ماست، داشته باشند و دریابند که آیا این شی ِ اسرارآمیز نشانه‌ای از فناوری بیگانگان است یا خیر. اگرچه عده کثیری از کارشناسان اعلام کردند که «اوموآموا» یک دنباله‌دار عادی است، اما محققان بر این نکته تاکید داشتند که «اوموآموا» میتواند منشاء مصنوعی داشته باشد.

آوی لئوب گفت: « هرچه بیشتر این موضوع را مطالعه می‌کنم، بیشتر غیرعادی به نظر می‌رسد و مرا متعجب می‌کند، چرا که انگار یک کاوشگر مصنوعی ساخته شده به دست بیگانگان است که از تمدن فرا زمینیان فرستاده شده است. این سیارک اسرارآمیز اکنون به اندازه دو برابر فاصله ما از خورشید با زمین فاصله دارد. محققان می‌گویند در چنین فاصلۀ نزدیکی، یک تلسکوپ می‌تواند فرکانس‌های ضعیف را تشخیص دهد. به احتمال زیاد این شی طبیعی است، اما به دلیل آنکه شکلی بسیار عجیب و غریب دارد، ما می‌خواهیم بیشتر بررسی کنیم که آیا نشانه‌ای از بیگانگان است یا خیر.»

در گزارشی با عنوان «آیا فشار تابش خورشیدی می تواند شتاب عجیب اوموآموا را توضیح دهد؟» محققان اظهار داشتند که اوموآموا می تواند فرستاده‌ای از سوی بیگانگان باشد که از قدرت تابش برای سفر استفاده می کند. محققان در گزارش خود نوشتند: «با در نظر گرفتن منشاء مصنوعی، یکی از احتمالات این است که اوموآموا جرمی شناور در فضای میان ستاره‌ای است که به تجهیزات فناوری پیشرفته‌ای تعلق دارد. اما سناریوی عجیب ِ دیگری هم وجود دارد که می گوید اوموآموا می تواند یک کاوشگر کاملا عملیاتی باشد که توسط تمدن بیگانه و بصورت عامدانه به مقصد زمین فرستاده شده است.»

اوموآموا که طولی کمتر از پانصد متر دارد، در فاصله‌ای دورتر از مشتری نسبت به خورشید قرار دارد و در حال سفر به لبه‌های منظومه شمسی است. این احتمال وجود دارد که اوموآموا بتواند چهار سال دیگر به فضای میان ستاره‌ای برسد. به محض اینکه این گزارش به صورت آنلاین منتشر شد، جمعی از نظریه‌پردازان توطئه وارد بحث شدند. آنها این یافته را به عنوان شواهدی معتبر از وجود موجودات بیگانه قلمداد می کنند. این نظریه‌پردازان توطئه معتقدند که موجودات بیگانه فضاپیماهایی را به زمین میفرستند تا قبل از هجوم به سیاره ما، از شرایط حاکم بر آن به خوبی آگاهی پیدا کنند.

البته در یک بررسی دیگر، اگر هیچ سیگنال یا شواهدی از تکنولوژی فرازمینی وجود نداشته باشد، مشاهدات ما به بخش‌هایی از طیف رادیویی می‌پردازد که می‌تواند اطلاعات مهمی در مورد احتمال وجود آب یا یخ در این جرم فضایی که هنوز هیچ کدام از آنها شناسایی نشده‌اند، به ما بدهد. جزئیات بیشتر این پژوهش در arXiv منتشر شده است.

منبع: ibtimes.sg