بیگ بنگ: در ویدئوی جدیدی که ناسا منتشر کرده، میان هزاران کهکشان پرواز می‌کنیم. این ویدئو که با داده‌های واقعی تلسکوپ هابل و جیمز وب ساخته شده، هر ثانیه در این تجسم علمی معادل با سفر ۲۰۰ میلیون سال نوری به گذشته است. در واقع همانطور که دوربین به جلو می‌رود، ما مراحل مختلفی از تاریخ و تکامل کیهان را می‌بینیم.

newsd

به گزارش بیگ بنگ، منطقه‌ای که در این ویدئو هایلایت شده، بخش کوچکی از نوار گسترده گروت است، منطقه‌ای بین صورت فلکی دب اکبر و گاوران که نخستین‌بار توسط تلسکوپ فضایی هابل بین سال‌های 2004 تا 2005 رصد شد. در حالی که این منطقه‌ی وسیع شامل حدود 100 هزار کهکشان است، تمرکز این ویدئو بر روی تقریباً 5000 کهکشان است – نزدیک‌ترین و پیچیده‌ترین کهکشان‌ها که در ابتدا نشان داده شده‌اند و در فاصله‌ی چند میلیارد سال نوری تا زمین قرار دارند.

کهکشان میسی در انتهای ویدئو، دورترین کهکشان در اینجا، یکی از اولین کهکشان‌های درخشان و بسیار دور است که توسط جیمز وب کشف شد. این کهکشان آنقدر دور است که نورش ۱۳/۴ میلیارد سال در سفر بوده تا به زمین و چشم تیزبین جیمز وب برسد. ‌ ابزار قدرتمند این تلسکوپ می‌تواند نور کهکشان‌های اولیه را که با انبساط کیهان به طول موج‌های فروسرخ منتقل شده است، جذب کند. نور فروسرخ برای چشم انسان نامرئی است.