بیگ بنگ: مریخ‌نورد استقامت انواع مختلفی از مولکول‌های آلی را در دهانه برخوردی “جیزرو” در سیاره سرخ کشف کرده است که ممکن است نشانی از میکروب‌های باستانی در آنها وجود داشته باشد.

ZR ECM NZCAM J

به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، مریخ‌نورد استقامت(Perseverance) ناسا از فوریه ۲۰۲۱ در سیارۀ سرخ به سر می‌برد و یکی از اهداف اصلی آن کاوش برای نشانه‌هایی از وجود حیات باستانی در گذشتۀ مریخ است. این مریخ‌نورد در حال بررسی ساختار سطح‌شناسی کف دهانه جیزرو با استفاده از ابزارهای تخصصی به منظور کشف ترکیبات آلی است که یک شاخص قابل توجه از حیات بالقوه هستند.

اکنون‌طبق یک مطالعه جدید، این مریخ‌نورد که به اندازه یک خودرو است، نشانه‌هایی از مولکول‌های آلی را در سنگ‌های دهانه “جیزرو” مریخ کشف کرده است. ترکیبات آلی، مولکول‌هایی هستند که از کربن و هیدروژن تشکیل شده‌اند. آنها همچنین می‌توانند شامل عناصر اضافی مانند اکسیژن، نیتروژن، فسفر و گوگرد باشند.

به گفته اخترزیست‌شناسان، این سرنخ جالب بسیار مهم است، زیرا در زمین، کربن معمولاً با فرآیندهای بیولوژیکی مرتبط است. با این وجود، در مریخ، فرآیندهای غیر بیولوژیکی مختلف نیز می‌توانستند نشانه‌های کربنی ایجاد کنند. با وجود این، پتانسیل حیات در مریخ نادیده گرفته نشده است.

KpusXzzQTCjnfYpVuYD

دانشمندان حدس می‌زنند که یک رودخانه در اصل میلیاردها سال پیش از دهانه جیزرو می‌گذشته است و بررسی‌های علمی حاکی از آن است که در این حوضه دریاچه باستانی احتمال کشف نشانه‌هایی از قابلیت سکونت در گذشته وجود دارد. این مریخ‌نورد برای این مطالعه در دو شکل از سنگ‌های درون دهانه موسوم به Máaz و Sétah حفاری کرد.

ابزار «اسکن محیط‌های قابل سکونت با رامان و لومینسانس برای مواد آلی و شیمیایی »(SHERLOC) روی این مریخ‌نورد، نمونه‌ها را بررسی کرد. تخصص این ابزار در تشخیص مواد شیمیایی آلی در سطح مریخ است. شایان ذکر است، این یافته‌ها حضور ترکیبات آلی را در هر ۱۰ مکان انتخاب شده در سازندهای سنگی Máaz و Sétah آشکار کرد. اعتقاد بر این است که این ترکیبات حداقل برای ۲.۳ تا ۲.۶ میلیارد سال باقی مانده‌اند.

“سوناندا شارما” نویسنده اصلی این مطالعه و دانشمند سیاره‌شناس در موسسه فناوری کالیفرنیا می‌گوید: «نتایج به این احتمال اشاره می‌کنند که بلوک‌های سازنده حیات برای مدت طولانی در سطح مریخ، در بیش از یک مکان وجود داشته‌اند.» پژوهشگران می‌گویند به نظر می‌رسد این مولکول‌های آلی با مواد معدنی مرتبط با آب مرتبط هستند.

Perseverance map x
مسیری که مریخ‌نورد استقامت در مریخ طی کرده است

فراوانی مولکول‌های آلی

تحقیقات بیشتر شواهدی از انواع مختلفی از ترکیبات آلی در سنگ‌های مختلف تجزیه و تحلیل شده کشف کرد. این بدان معنی است که مولکول‌ها به احتمال زیاد از طریق مکانیسم‌های مختلف تشکیل شده‌اند.

در طول میلیاردها سال، ممکن است انواع مختلفی از فعالیت‌های غیر بیولوژیکی وجود داشته باشد که جرقه‌ای از واکنش‌ها را برانگیخته که منجر به سنتز مولکول‌های آلی مانند کربن شده است. یا در یک احتمال بعید، میکروب‌های باستانی نیز می‌توانند در تشکیل مولکول‌های آلی نقش داشته باشند. پژوهشگران تاکید کردند که قادر به شناسایی مولکول‌های آلی خاصی نیستند که نیاز به آزمایش نمونه‌های سنگ فیزیکی در یک محیط آزمایشگاهی دارد.

این مطالعه نشان می‌دهد که ممکن است مواد آلی در مریخ شایع باشد. پیش از این، مریخ‌نورد «کنجکاوی» وجود مولکول‌های کربن را در نمونه‌های سنگی جمع‌آوری شده از دهانه گیل در مریخ کشف کرده بود. نتایج این مطالعه در مجله Nature منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: space.com