۱۲ دلیل که نشان می دهد چرا اثری از بیگانگان نیافتیم!

بیگ بنگ: مکالمه ای هنگام نهار، در دهه ۱۹۵۰ مرحله جدیدی را برای دهه های متمادی در اکتشافات فضایی گشود. فیزیکدان انریکو فرمی، با همکاران خود صحبت هایی داشته است که اهم آنها به این ترتیب خلاصه می شود: ۱-کهکشان بسیار بزرگ و بسیار قدیمی است که صدهامیلیارد ستاره دارد که ممکن است حتی بیشتر از این رقم، سیاره قابل سکونت داشته باشد. ۲-پس می توان نتیجه گرفت که در این زمان، تمدن های زیادی فرصت کافی برای شکوفایی و توسعه را در سراسر کهکشان داشته اند. پس آنها کجا هستند؟

به گزارش بیگ بنگ، این استدلال ساده و در عین حال قدرتمند، به پارادوکس فرمی معروف است و همچنان بسیاری از ذهن های متفکر را به خود مشغول کرده است. بیگانگان فضایی باید وجود داشته باشند اما هیچ شواهد قانع کننده ای از وجودشان موجود نیست. قرار است در این مقاله ۱۲ دلیل احتمالی برای این سوال به بحث گذاشته شود.

۱-هیچ بیگانه ای وجود ندارد: این جمله بعید و البته غیر جذاب است آن هم در چنین کهکشانی با صدها میلیارد ستاره و در حدود ۴۰ میلیارد سیاره هم اندازه زمین در مکان های قابل سکونت. اما شاید ما تنها باشیم. به گفته ستاره شناسان، بیش از ۱ تریلیون کهکشان در جهان قابل مشاهده ما وجود دارد، که در فضا و جهات مختلف واقع شده است، چندین برابر این عدد نیز سیاره وجود دارد.(با این اعداد و ارقام به نظر این امر بعید است)

۲-حیات هوشمندی در کنار ما وجود ندارد: این فرض فقط انسان ها را هوشمند فرض کرده است. شاید حیات وجود داشته باشد اما ممکن است که حیات به سادگی در شکل میکروب و حیوانات ساکت کیهانی وجود داشته باشد.

۳موجودات هوشمند فاقد تکنولوژی پیشرفته هستند: در حال حاضر اخترشناسان مشتاقانه، رادیوتلسکوپ هایی را برای گوش دادن به آسمان شب تعبیه کرده اند، پس اگر بیگانگان فضایی هیچ سیگنالی منتشر نکنند، هرگز نخواهیم فهمید که آنها وجود دارند.

۴-حیات هوشمند خودتخریب گر است: این تخریب می تواند در قالب سلاح ها کشتار جمعی، آلودگی سیاره یا بیماری ویروسی تولید شده باشد و یا شاید گونه های هوشمند ماهیتا متمایل به خودکشی داشته باشند که تنها مدت کوتاهی قبل از خروج از دایره حیات، زندگی می کردند.

۵-جهان، مکانی مرده است: ممکن است در زمان بندی کیهانی، البته در ابعاد میلیاردها سال، زندگی ناپایدار و زود گذر باشد. تنها چیزهایی که برای نابودی یک سیاره زنده نیاز است: سیارک ها، ابرنواخترها، انفجار پرتوگاما یا تابش خورشیدی و … میباشد.

۶-فضا بسیار بزرگ است: کهکشان راه شیری به تنهایی ۱۰۰ هزار سال نوری گستردگی دارد. پس منطقی است که فکر کنیم سیگنال های حیات هوشمند بیگانه با وجود محدودیت سرعت نور، هنوز به ما نرسیده باشند.

۷-ما به اندازه کافی نگشته ایم: ۸۰ سال از عمر رادیو تلسکوپ هایی که به ما امکان رصد بیگانگان فضایی را می دهد می گذرد و ۶۰ سال است که کاوش ها در این زمینه آغاز شده است. این زمان خیلی طولانی نیست!

۸-ما در مکانی درست دنبال آنها نیستیم: همانگونه که قبلا هم گفته شد جهان بسیار بزرگ است. پس میلیاردها منظقه برای گوش دادن به سیگنال های بیگانگان وجود دارد. اگر در امتداد مکان دقیق تولید سیگنال به آن گوش ندهیم، هیچگاه آن را نخواهیم یافت. همانگونه که اندرو جین در نشریه جهان امروز توضیح داد، مثل این است که سعی کنید با رادیویی ۲۵۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ کاناله، بدون هیچ اطلاعی از فرکانسی که او می خواهد در آن سیگنال بفرستد؛ با دوستتان صحبت کنید! شاید برای مدت طولانی کانال اشتباهی را انتخاب کرده باشید.

۹-شاید تکنولوژی بیگانگان بسیار پیشرفته باشد: سیگنال های رادیویی برای ارتباط در زمین امری معمول است اما شاید در جهان دور افتاده دیگر، دانشمندان بیگانه، از روش های ارتباطی پیشرفته تری مانند سیگنال های نوترینو استفاده کنند که هنوز ما قادر به رمز گشایی آنها نیستیم.

۱۰-هیچکس چیزی مخابره نمی کند: در واقع هیچ سیگنالی از سوی بیگانگان ارسال نمی شود و در عوض همگی آنها گوش می دهند. دقیقا مانند آنچه در زمین می گذرد. جدا از تلاش های اندک برای پخش سیگنال های قوی در یک باند از فرکانس های باریک برای ستارگان بالاتر، به سختی می توان گفت که حضور ما در جهان اعلام شده باشد. در حقیقت اگر بیگانگان ِ فضایی رادیو تلسکوپ هایی مشابه آنچه که ما در زمین داریم داشته باشند، پخش تلویزیونی و رادیویی ما تنها تا ۰٫۳ سال نوری قابل ردیابی است. این مقدار حتی در دورترین نقطه خود از منظومه شمسی نیز فراتر نخواهد رفت!

۱۱-زمین عمدا مورد تماس قرار نگرفته است: ما در زمین سیاست های خاصی برای تماس با افراد غیر بومی داریم. شاید این قانون همانی باشد که در رابطه با ما نیز اتفاق افتاده است. درست مانند فیلم پیشتازان فضا(Star Trek)، ممکن است جوامع پیشرفتۀ فضایی قوانینی اعمال کنند که طبق آنها تماس با جوامعی مجاز است که به درجه قابل توجهی از پیشرفت تکنولوژیک و فرهنگی رسیده باشند.

۱۲-بیگانگان اینجا هستند اما نمی توانیم بفهمیم: نظریه پردازان توطئه، این توضیح عجیب و بعید را دوست دارند. در حالیکه بعید به نظر می رسد اما ممکن است که سازمان های دولتی حضور بیگانگان را پنهان کنند. هر چند بیشتر به نظر می رسد که آنها میان ما هستند و انسانیت را در پوشش هوشمند و وحشیانه موش های آزمایشگاهی مشاهده می کنند.

ترجمه: محبوبه معصوم نیا/ سایت علمی بیگ بنگ

محبوبه معصوم نیا

کارشناس علوم سیاسی و کارشناس ارشد مسایل خاورمیانه. علاقه مند به مباحث مربوط به فضا-زمان، جهان های موازی و اخترفیزیک است و بعنوان نویسنده علمی- نجومی در وب سایت بیگ بنگ فعالیت می کند.

1. پوپک گفت:

مورد دوازدهم و آخری خیلى محتمل هست و دور از ذهن نیست ؛ بیگانگان فضایى در کنار ما هستند !

2. امجی گفت:

مثالی : من وقتی بدنیا اومدم یک همسان یا همزاد کاملا شبیه بخودم داشتم که در نقطه ای از کره زمین بدنیا آمده و زندگی میکنه اما اون نقطه نامشخصه و اطلاعی از وجود من نداره شاید تو همین شهر خودم باشه شاید هم در هرجای کره زمین پهناور بنظر شما چطور باید پیداش کنم ؟ هیچ راه ارتباطی نداریم باهم فقط میدونم که هست و وجود داره آیا باید کل زمین رو قدم به قدم بگردم یا اینکه راهی پیداکنم مثلا در هر شهر و کشوری متن و یا فرکانسی از خودم بجای بگذارم که باز هم اگر همسان بنده به احتمال خیلی کمی هم بتواند آنها را بیابد نتواند مقصود مرا متوجه شود و خنده دار و یا مهم نباشد برایش . اما در آخر من باید نهایت تلاش خودم را انجام دهم که هر طور شده همدیگر را بیابیم چرا که برایم بسیار مهم و مبهم است که چگونه او با من همسان و یک شکل میباشد و رازهای وجودمان را بیابم چرا که انسان ها آزاد ، هوشیار و بسیار کنجکاو زاده شده اند .

• Mehdipour Ebrahim گفت:

با سلام امجی عزیز
      مدت ها پیش مقاله ای میخواندم که در مورد موضوع مورد نظر شما بود.
      وب سایتی وجود دارد که این امکان را فراهم میکند که شما شانس پیدا کردن همزاد خود را افزایش دهید.
      بدین صورت که شما عکس و یکسری مشخصات خود را در این وب سایت ثبت کرده و اگر زیاد خوش شانس باشید شاید همزاد شما نیز از این سایت مطلع باشد و او نیز مشخصات خود را در آن به ثبت رسانده باشد.
      نمونه هایی را در این مقاله به چشم دیدم که همدیگر را پیدا کرده بودند و تصاویر و مشخصات و محل سکونت و سایر اطلاعاتشان در کنار هم ثبت شده بود.
      ولی متاسفانه نام وب سایت را به یاد ندارم ولی مطمئنن شما که در جستجویید آنرا خواهید یافت.
      پیروز و سرافراز باشید.

• امیر گفت:

شاید هم همسان شما در کره ای دیگر باشد

3. بهنام سرخیل گفت:

بسیار عالی بود.
    میخوام مورد ۱۳ رو اضافه کنم:
    ۱۳- شاید بیگانگان بسیار هوشمند و پیشرفته باشند و بر تمام کهکشان حکمرانی می کنند و ما بسیار خنده دار فکر میکنیم که تنها موجودات هوشمند هستیم. برای این موجودات پیشرفته ما همانند مورچگانی در دنیای خودمان هستیم که به اونها اعتنایی نمیکنن و مزاحمتی هم برای اونها نداریم چون بسیار ضعیف هستیم. اگر صدمه ای از جانب این موجودات پیشرفته به ما برسه بخاطر این نخواهد بود که به ما حمله می کنند. بلکه ممکنه زیر پاشون له شیم.
    ما مثل یک کلونی مورچه هستیم که فکر میکنیم چه تمدن پیشرفته ی شگفتی داریم و داریم با دوریبن هامون حیاط بغلی رو رصد می کنیم. در حالی که آدم ها بالاتر از مشاهدات ما دارن زندگی میکنن.

4. mostafa گفت:

انصافا این مورد ۱۳ رو که آقا بهنام گفته رو بیشتر قبول دارم.

5. محمد گفت:

شاید هم دنیایی کوانتومی و ریز دارند قرار نیست که همه شان هم اندازه ما باشند.

6. اندیشه گفت:

بنظر من موجودات هوشمند فرازمینی یا از سطح علمی و پیشرفتگی مساوی یا کمتر از ما برخوردارند که با مشکلاتی شبیه ما در گیر هستند و نتوانسته اند ما را پیدا کنند و یا سطح پیشرفتشان آنقدر بالاست که توانسته اند به زمین برسند که در این صورت تماس با ما باید برایشان چندان جذابیتی و ارزشی نداشته باشد که تا کنون موفق به تماس نشده ایم .

7. mehdi گفت:

شاید هم موجودات هوشمند فضایی آنقدر ریز هستند که نمی توانیم ببینیم و شاید ما آنقدر ریز هستیم که قادر به درک آنها نیستیم هر چی که هست نوع بشر به قدت ادراک بالاتری نیاز داره و تا وقتی که دانش بشر با سیاست و مذهب محدود شده این محتمل است که با دانش ناقصی که درایم خودمان را نابود کنیم !

8. Endless گفت:

بزار هر قدر دوست دارند ای موضوع رو توجیه کنند
    واقعیت معلومه و نمیشه اونو عوض کرد

9. حسین گفت:

شاید هنوز حیات هوشمندی بوجود نیامده ، از بیگ بنگ ۱۴ میلیارد سال میگذره و این برای کیهان زمان زیادی نیست . شاید ۱۴ میلیارد سال دیگه لازم داره تا موجودات هوشمند تر از ما بوجود بیاد و تکامل پیدا کنند.

10. امیر.ن گفت:

نظر سیزدهم رو که دوستان گفتند، میچیو کاک. در یک مصاحبه با زبان دیگری و البته با زیبایی بیان کرده است.
    می گوید انسان بسیار خودخواه است (Arrogant) که فکر می کند باید مورد توجه و کنجاوی سایر موجودات فضایی پیشرفته باشد. تصور کنید در یک اتوبان با سرعت ۱۳۰ کیلومتر در ساعت در حال حرکت هستید، آیا از اتوموبیلتان پیاده می شوید تا از تپه مورچگان در یک جنگل بازدید کنید؟ می روید بگویید: آهای موجودات (پیشرفته!) رئیستان کیست؟ در چه مرحله ای از پیشرفت هستید؟
    مطمئنا موجودات بسیار پیشرفته ای هستند که با سرعتهای بسیار بالا (بالاتر از نور حتی) در اطراف و اکناف در حال رفت و آمد و ارتباط و جستجو هستند و به خودشان زحمت احوالپرسی از مارا نمی دهند! و ما خودخواهانه احتمال وجود آنها را بررسی یا انکار می کنیم!