سحابی سیاره نمای عنکبوت قرمز

بیگ بنگ: شگفتا که یک سحابی سیاره نما چه شبکۀ در هم تنیده ای را می تواند ببافد. سحابی سیاره نمای عنکبوت قرمز ساختار پیچیده ای را نشان می دهد؛ این ساختار وقتی ایجاد می شود که یک ستاره عادی گازهای خارجی اش را بیرون پخش می کند و به یک ستارۀ کوتوله سفید تبدیل می شود.

این سحابی متقارن و دو لایه ای که رسمأ NGC 6537 نامیده می شود، سکونتگاه یکی از داغ ترین کوتوله های سفید است که احتمالأ بخشی از یک سیستم دو ستاره ای می باشد. بادهای داخلی که از ستارگان مرکزی ناشی می شوند و در مرکز قابل رویت هستند با سرعت بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر بر ثانیه دارند. این بادها سحابی را گسترش داده و باعث برخورد موج های داغ  گاز و گرد و غبار می شوند. اتم هایی که در این شوک های برخورد گیر افتاده اند از خود نور ساتع می کنند که در این تصویر رنگی از تلسکوپ هابل قابل مشاهده هستند. سحابی عنکبوت قرمز تقریبأ ۴ هزار سال نوری از زمین فاصله دارد و در صورت فلکی قوس واقع شده است.

1. ریزه گفت:

بسیار سپاس سرکار خانوم ا…وردی .