ایجاد درخشان‌ترین نور جهان روی زمین

بیگ بنگ: محققان به تازگی نتیجه آزمایشی جدید را برای ایجاد درخشان‌ترین نوری که تاکنون در زمین تولید شده‌ است،‌ درخششی که میلیاردها برابر شدید‌تر از درخشش خورشید است،‌ منتشر ساخته‌اند.

به گزارش بیگ بنگ به نقل از همشهری، جدا از جذابیت ذاتی این آزمایش،‌ نتیجه آن می‌تواند به تولید نسل جدیدی از پرتوهای ایکس منجر شده و برخی از اصول بنیادین الکترودینامیک را به تایید برساند. محققان دانشگاه نبراسکا لینکولن در این آزمایش از یکی از قدرتمند‌ترین لیزر‌های آمریکا به نام  DIOCLES استفاده کردند، تا نوری فوق درخشان ایجاد کنند. محققان این لیزر را روی الکترون‌های معلق هلیوم تاباندند تا شاهد آن باشند که چطور فوتون‌ها  با هربرخورد از یک تک الکترون پراکنده می‌شود.

در وضعیت عادی نوری،‌ پراکندگی فوتون‌ها دیدن را ممکن می‌سازند اما الکترون‌ها معمولا هربار یک فوتون را آزاد می‌کنند. برخی از آزمایش‌های لیزری که در گذشته انجام شده‌اند توانسته‌اند هربار چند فوتون را از یک الکترون آزاد کنند اما در این آزمایش جدید تعداد فوتون‌های آزاد شده در هربار به ۱۰۰۰ رسیده‌ است. از این رو شدت این درخشش به حدی زیاد بوده که باعث تغییر ظاهر اجسامی شده که نور بر آنها تابیده شده‌ است.

به گفته محققان زمانی که درخشش نور تا این حد زیاد باشد،‌ فرایند پراکنده شدگی فوتون‌ها که عمل دیدن را ممکن می‌سازد،‌ در طبیعت تغییر ایجاد می‌کند. از این رو به جای اینکه فوتون‌ها پیش و پس از برخورد از یک زاویه  و با یک سطح انرژی پخش شوند،‌ که این منبع نوری عادی ایجاد می‌کند، انرژی و زاویه دچار تغییر شده و نوری به شدت درخشان ایجاد شده‌ است. محققان امیدوارند بتوانند از این فوتون‌های پرتو ایکس در آینده برای شکار تومورهای سرطانی که پرتو ایکس معمولی توانایی ردیابی آنها را ندارد،‌ در قالب دوربینی فوق سریع یا دمدلسازی سه‌بعدی استفاده کنند.