ژن انسان‌های اولیه، مقصر آلرژی‌های امروز

بیگ بنگ: ژن انسان‌های اولیه (نئاندرتال‌ها) موجب افزایش مصونیت و ایمنی بدن شده است؛ اما آلرژی را نیز منتقل کرده است. دانشمندان دریافتند زمانی که انسان امروزی با نئاندرتال در اروپا و نژادهای مختلف پیوند زده شد، این تبادل ژن‌های مختلف موجب آلرژی شد.

2FE44BE400000578-0-image-a-23_1452249806824به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، جانت کلسو، یکی از این محققان اظهار می‌کند: ما دریافتیم در پیوند بین نژادهای مختلف انسان‌های پیشین (انسان دنیسووا و نئاندرتال‌ها) تفاوت ژنتیکی تحت تاثیر قرار گرفته و سه ژن ایمنی امروزی متعلق به آنان است. در تحقیقات پیشین مشخص شد ۶ درصد ژنوم آسیایی اروپایی از انسان‌های اولیه به ارث رسیده است.

در آخرین تحقیقات اهمیت عملکردی این ارث در ژن‌های گیرنده TLR(Toll-like receptor) ،TLR1 ،TLR6 و TLR10 سطح سلول (مکانی که آنها به ترکیبات باکتری، قارچ و انگل واکنش نشان می‌دهند) مشخص شد. این گیرنده‌های ایمنی در التهاب، واکنش‌های ضد میکروبی و فعال‌سازی واکنش ایمنی ضروری هستند. محققان بر اساس اطلاعات قابل دسترس از انسان امروزی از ۱۰۰۰ پروژه ژنوم و توالی ژنوم انسان‌های اولیه به این نتایج دست یافتند. آنها در این تحقیق ۱۵۰۰ ژن معروف را که در سیستم ایمنی نقش بسزایی دارند، مورد بررسی قرار دادند. سپس الگوهای مربوط به تنوع ژنتیک و تغییرات تکاملی در نواحی منسوب به بقیه ژنوم را بررسی کردند.

دانشمندان دریافتند تغییرات کوچک در دوره‌ای طولانی موجب تغییر ژن‌ها شده و جالب این که گروه TLR1-6-10 در میان ژن‌های اقوام اروپایی و آسیایی که از اجداد نئاندرتال‌ها به ارث رسیده، بیشترین میزان است. کلسو می‌افزاید: پیوند نژادهای مختلف بر انسان امروز تاثیر گذاشته و نتیجه آشکار آن در شکل‌گیری و سازگاری با محیط امروز و بهبود پاتوژن‌های مقاوم با عوامل بیماری‌ زا و سوخت و ساز مواد غذایی امروزی است. نتایج این تحقیق در نشریه Human Genetics در اینجا و اینجا منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: sciencedaily.com