بیگ بنگ: یک تیم از محققان معتقدند که دنباله‌دارها و شهاب‌سنگ‌ها، عامل اصلی انقراض دسته جمعی موجودات در 260 میلیون سال گذشته در زمین بوده‌اند و در این بین ماده تاریک نیز بی تاثیر نبوده است.

lead_960مایکل رمپینو، زمین‌شناس از دانشگاه نیویورک و کن کالدیرا، دانشمند دپارتمان موسسه بوم شناسی جهانی کارنگی، در مقاله خود، به ارائه یافته‌های جدید درباره ارتباط سن این دهانه‌ها با تکرار انقراض جمعی، از جمله مرگ دایناسورها پرداختند. آنها در طول دوره پژوهش، به ارائه الگوهایی از دهانه‌های برخوردی و رویدادهای انقراض که هر 26 میلیون سال اتفاق می‌افتد، پرداختند.

این چرخه از طریق صفحه میانی متراکم کهکشان راه شیری با حرکت تناوبی خورشید و سیارات مرتبط است. دانشمندان بر این باورند که آشفتگی‌های گرانشی ابردنباله‌دار اورت که به دور خورشید می‌گردد، سبب بارش دنباله‌دار‌ها در داخل منظومه شمسی می‌شود که طی آن برخی از این دنباله‌دارها به زمین برخورد می‌کنند. به گفته ی دانشمندان هر ۲۶ میلیون سال منظومه شمسی از میان دیسک کهکشان راه شیری عبور می کند و شاید تاثیر گرانشی ماده تاریک، در صفحه کهکشان بتواند بشکلی دنباله دارها و شهاب سنگها را از مدار خارج کرده و باعث برخورد آنها به زمین شود.

این نمودار نشان میدهد که چگونه نرخ حفره های برخوردی زمین در طول زمان تغییر کرده است. فلش نیز تاریخ انقراض را نشان می دهد.

رمپیو می‌گوید: ارتباط بین شکل‌گیری این اثرات و رویدادهای انقراض در 260 میلیون سال گذشته قابل توجه بوده و نشان دهنده یک رابطه ی مشخص است. این دو محقق دریافتند که شش انقراض جمعی در طول دوره مورد مطالعه با زمان‌های افزایش تاثیر ویرانی بر روی زمین ارتباط دارند. یکی از این دهانه‌ها که در این پژوهش در نظر گرفته شده، ساختار برخوردی بزرگ چیکشلوب در یوکاتان به قطر 180 کیلومتر است که زمان آن به 65 میلیون سال قبل بر می‌گردد. آنها افزودند که پنج حلقه از این شش دهانه برخوردی بزرگ از 260 میلیون سال گذشته بر روی زمین، با حوادث انقراض جمعی در ارتباط است. نتایج این پژوهش در ماهنامه انجمن سلطنتی نجوم منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: space.com