بیگ بنگ: در داستان‌های ترسناک زامبی، مردگانی که به زندگی برگشته‌اند بر روی زمین به دنبال گوشت انسان می‌گردند. می‌دانیم زامبی‌ها واقعی نیستند اما آیا هم نوع خواری انسان‌ها با تخیل فاصله زیادی دارد؟

Untitled

به گزارش بیگ بنگ، در این مقاله ما 10 مورد واقعی از انسان خوران را معرفی می‌کنیم که به اندازهٔ زامبی‌ها ترسناک هستند.

1- نیاکان ما قبل تاریخ ما

آدم خواری به زمان‌های بسیار بسیار دور باز می‌گردد. نزدیک به 900 هزار سال پیش در جایی که اسپانیای امروزی قرار دارد، “انسان پیشگام” یکی از وابستگان باستانی بشر، بر اساس پژوهشی که در ژوئن 2019 در مجله Human Evoloution منتشر شد به انسان خواری می‌پرداختند. انسان تباران دیگر به نسبت مغذی و شکار آسانی بودند و به همین دلیل طعمه‌ای راحت و در دسترس بودند.

Untitled

2- نئاندرتال‌ها: نیاکان نزدیکترمان در ما قبل تاریخ

خویشاوندان نزدیک‌تر ما در تاریخ یعنی نئاندرتال‌ها نیز گاهی انسان خوار بوده‌اند. باستان شناسان شواهدی از انسان خواری نئاندرتال‌ها در برخی مکان‌ها مثل غاری در السیدرون اسپانیا، غاری در مولا گوئرسی فرانسه و به تازگی غاری در بلژیک یافتند. به نظر می‌آید ورای انسان خواری، نئاندرتال‌ها از بقایای همرزمان خود نیز ابزار می‌ساختند.

3- مردم بیامی در پاپوآ گینه نو

جوامع منزوی انگشت‌شماری در پاپوآ گینه نو وجود دارد که به کشتن و خوردن انسان‌ها معروفند گرچه به نظر در چند دهه اخیر آنها انسان خواری انجام نداده‌اند. در سال 2011 “پیرز گیبون” مجری تلوزیونی بریتانیایی با مردم بیامی ملاقات کرد؛ مردمی که زمانی انسان خوار بوده و به گفته “گیبون” «خوشحال می‌شدند که در مورد آن صحبت کنند.»

Untitled

یکی از اعضای مسن‌تر قبیله در خصوص یک مورد انسان خواری صحبت کرد که در آن دو زن که صحبت‌های نامناسبی در مورد شوهر در حال مرگ خود کرده بودند را کشته بودند. آن مرد گفت که آنها دو زن نامبرده را مثل گوسفند و خوک بر روی آتش پخته و گوشت آنها را بریده و خورده بودند.

4- مردم فور در پاپوآ گینه نو

انسان خواری در قبیله‌ای دیگر از مردم این گینه نو منجر به شیوع بیماری مرگباری در مغز افراد با نام کورو شد که همه‌گیری خانمان‌سوزی را به دنبال داشت، اما تمام افراد آن قبیله جان خود را از دست ندادند. برخی از آنها ژنی را در خود دارند که فرد را در برابر این بیماری و دیگر بیماری‌های پریونی مثل جنون گاوی محافظت می‌کند.

5- مردم زیزیمز در مکزیک

در سال 2011 باستان شناسان از کشف چندین مورد استخوان انسان که آثار انسان خواری بر روی آنها مشهود بود در اقامتگاه زیزیمز کوئواس ماگوئی در شمال مکزیک خبر دادند. به گزارش شبکه نشنال جئوگرافیک این استخوان‌ها در درون پناهگاه‌هایی یافت شد که قدمت آنها به دهه 1400 باز می‌گردد. مردم زیزیمز بر این باور بودند که خوردن گوشت دشمنان باعث رونق یافتن برداشت محصول جوی سال بعد می‌شود.

Untitled

6- مردم آزتک مکزیک

آزتک‌ها به دلیل انجام فداکاری‌های آیینی، مشهور هستند، اما شواهدی نیز وجود دارد که نشان می‌دهد آنها درگیر آدم خواری انجام می‌دهند. اجساد قربانیان آنه‌ احتمالاً به اشراف و دیگر اعضای برجسته جامعه اهدا شد. برخی از کارشناسان معتقدند که آدمخواری در میان آزتک‌ها احتمالا در زمان قحطی شایع‌تر بود. نظریه دیگر معتقد است که آدمخواری روش ارتباط آنها با خدایان بوده است.

7-مردم “واری” در برزیل

مردم واری برزیل گوشت دشمنان و مردگان خود را می‌خوردند. خوردن گوشت دشمنان برای آنها به منزلۀ راهی برای ابراز خشم و نفرت بود اما مردم این منطقه تا دهه 1960 گوشت مردگان خود را نیز می‌خوردند. این کار برای آنها به منزله نوعی سوگواری، احترام و بزرگداشت برای اعضای قبیلهٔ خود بود. “بث کانکلین” انسان‌شناس دانشگاه واندربیلت، به مدت بیش از یک سال با مردم واری زندگی کرد و در سال 1995 تاریخچه‌ای از انسان خواری این قبیله در مجله American Ethnologist منتشر کرد.

Untitled

7- اروپائیان قرن 16 و 17

به گزارش مجله Smithsonian تا اواخر قرن 18 میلادی، خوردن گوشت انسان مرده برای مصارف پزشکی رایج بود. برای مثال، پزشک قرن 16 میلادی پاراسلسوس معتقد بود نوشیدن خون انسان مشکلی از لحاظ پزشکی ندارد. اگرچه غیرمعمول، مردمی که توانایی پرداخت هزینهٔ داروهای خود را نداشتند هنگام مراسم اعدام در کناری ایستاده و هزینه اندکی بابت یک لیوان از خون محکومان پرداخت می‌کردند.

Untitled

8- جهانگردان قرن 19 در شمالگان

داستان‌های زیادی در مورد جهانگردانی وجود دارد که برای بقاء به انسان خواری روی آوردند. یکی از معروف‌ترین این داستان‌ها، سفر نفرین شده فرانکلین در قرن 19 بود که هدف از آن کشف مسیری دریایی در شمالگان بود. جهانگردان دو کشتی به دام افتاده اربوس و ترور، کوچی 1600 کیلومتری به نزدیکترین پایگاه داشته باشند اما تلاش آنها بی‌نتیجه ماند. در مدت 150 سال بعد، دانشمندان بقایای این جهانگردان را کشف کردند. دانشمندان نشانه‌های بریدگی بر روی بسیاری از استخوان‌ها و شکستگی و استخراج مغز استخوان پیدا کردند که نشانه‌های محکمی برای انسان خواری بود.

dbeddadeeefff

9- فرقه آگوری در هند

فرقه آگوری گروهی کوچک از افراطیانی است که در واراناسی هند زندگی می‌کنند. آن‌ها معتقدند تفاوتی میان خالص و ناخالص وجود ندارد و در کارهایی نامفهوم و ناشناخته مثل مراقبه بر روی اجساد و ساختن کاسه از جمجمه انسان مشارکت دارند. بر اساس برخی گزارش‌ها، آنها مراسم انسان خواری سنتی نیز دارند.

ترجمه: رضا کاظمی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: livescience.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.