بیگ بنگ: محققان دانشگاه ملی استرالیا(ANU) به معادله ای دست یافتند که میزان تاثیر انسان بر روی سیاره زمین را براورد می کند. نتایج بدست آمده نشان می دهد انسان بیش از 170 برابر بیشتر از نیروهای طبیعی، بر روی شرایط اقلیمی حاکم بر زمین تاثیر می گذارد.

به گزارش بیگ بنگ، پروفسور ویل استفن از موسسۀ “تغییرات اقلیمی” در دانشگاه ملی استرالیا گفت: «در طول 7 هزار سال گذشته عوامل اصلی تغییرات اقلیمی زمین از فضا نشأت می گرفت که این عوامل شامل تغییرات در شدت تابش خورشیدی، تغییرات نامحسوس در مدار زمین و چندین آتشفشان بر روی زمین میباشد. این عوامل به طور متوسط در هر صد سال باعث تغییر در دمای زمین به اندازه 0.01 سلسیوس می شدند. گازهای گلخانه ای تولید شده توسط انسان در 45 سال گذشته باعث افزایش متوسط 1.7 سلسیوس در دمای زمین در هر صد سال شده است که میزان تغییرات دمای ایجاد شده توسط نیروهای طبیعی، در برابر این عدد، بسیار ناچیز محسوب می شود.»

استفن و همکارانش تمام اطلاعات موجود در این زمینه را در یک فرمول ساده جای داده اند که از آن با نام فرمول آنتروپوسین یاد می شود. استفن اضافه کرد: « تبدیل کردن این شواهد به یک فرمول ساده وضعیت فعلی زمین را برای ما شفاف می سازد و از سویی دیگر اغلب با دادن انبوه اطلاعات، اصل مسئله کمرنگ تر نشان داده می شود. همچنین این فرمول تاثیرات کنونی انسان بر روی سیاره ی زمین را، در میان نیروهای عظیم تغییر دهنده شرایط اقلیمی زمین جای می دهد.»

این مطالعه، در بهبوهه ی جستجو برای رویکردی جامع تر در زمینه تغییرات اقلیمی زمین که توضیح بهتری در مورد فعالیت های انسان داشته باشد، شکل گرفت. در یک اقدام اخیر، محققان دانشگاه مریلند مدل های مختلفی را برای توضیحاتی در مورد رشد جمعیت، الگوهای مهاجرت، تغییرات در استفاده های از زمین، صدور گازهای گلخانه ای و آلودگی ها ارائه دادند. یوجینیا کالنای پروفسور علوم اقیانوسی و جوّی دانشگاه مریلند اضافه کرد: « مدل های کنونی احتمال اینکه نتوانند نظرات مهم کارشناسان درباره ی سیستم تلفیقی انسانی-زمینی را به خود جلب کنند زیاد است.» جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀ  Anthropocene  منتشر شده است.