بیگ بنگ: آیا از لمس کردن صفحه گوشی هوشمند خود برای جستجو در اینترنت خسته شده اید؟ نگران نباشید، فناوری جدید «مغز نت» می تواند کمک تان کند. تیمی از محققان دانشگاه ویتس ژوهانسبورگ توانسته اند مغز انسان را برای نخستین بار به اینترنت وصل کنند.

به گزارش بیگ بنگ، متصل کردن مغز انسان به یک رایانه به هیچ وجه کار آسانی نیست. وقتی حتی افرادی نظیر ایلان ماسک و بخش علوم مخفی ارتش آمریکا در دسترسی به این فناوری با مشکلات عدیده ای روبرو هستند، قدری تعجب آور به نظر می رسد که موسسه تحقیقاتی دیگری با منبع مالی بسیار پایین موفق به انجام چنین کار بزرگی شده است. خب محققان در این موسسه دقیقا چه کار کرده اند؟

بر اساس خبرهای منتشر شده در مطبوعات، تیم متشکل از دانشمندان اعصاب و مهندسان از دستگاه نوار مغزی(EEG) برای انتقال فعالیت عصبی به رایانه «Raspberry Pi» استفاده کردند. این دستگاه سیگنال های الکتریکی را در مغز شناسایی می کند، سپس داده ها به برنامه ای وارد می شوند که همه می توانند آنها را در روی وب سایت مشاهده نمایند.

پس، این فرایند احتمالا برخلاف تصورات شما است و در واقع یک پنجره فنی به روی فعالیت های عصبی یک شخص می باشد که امکان دسترسی به آن را فراهم می آورد. انگیزه های پشت این پروژه برای ما قابل احترام و با ارزش هستند. «آدام پانتانوویتز» مسئول هماهنگی پروژه و سخنران دانشکده مهندسی اطلاعات و برق ویتز اعلام کرد: «ما سرانجام به دنبال مهیا کردن شرایط برای تحقق فعالیت میان کاربران و مغزشان هستیم؛ بدین ترتیب، کاربران می توانند محرکی را ارائه کرده و واکنش مورد نظر را ببینند.»

این کار به افراد اجازه داد تا بفهمند چه اتفاقی در سرشان می افتد. پانتانوویتز می افزاید که «مغز نت» می تواند بیشتر از این هم ارتقا داده شود تا زمینه برای طبقه بندی موارد ثبت شده از طریق یک برنامه گوشی هوشمند فراهم آید؛ برنامه ای که داده ها را در اختیار یک الگوریتم یادگیری ماشینی قرار می دهد. پس در آینده، امکان انتقال اطلاعات در دو جهت خروجی و ورودی به مغز مهیا خواهد شد.

اگر برنامه نویسی به قدر کافی پیشرفت کند، ما قادر خواهیم بود تا سیگنال های الکتریکی را به مغز فرد ارسال کنیم (شاید در قالب داده). البته این کار به زمان بسیار طولانی نیاز دارد چرا که مغز در مقایسه با رایانه دیجیتال، پردازشگر کاملا متفاوتی است. رایانه ها از سیگنال های صفر و یک (دودوئی) استفاده می کنند؛ یعنی اطلاعات فقط به صورت صفر و یک عرضه می شوند. مغز انسان خاستگاه چندین میلیون انتقال زیست الکتروشیمیایی است که به افکار و اعمال انسان مرتبط می شوند و در قالب «صفر و یک» بیان نمی شوند. برای انجام این کار در انسان ها نه تنها به نوعی وسیله تبدیل داده نیاز هست بلکه راهی نیز برای شناسایی اینکه کدام سیگنال ها در اعمال و افکار انسان نقش دارند، مورد نیاز می باشد که به هیچ وجه کار ساده ای نخواهد بود.

ترجمه: منصور نقی لو/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: iflscience.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

6 دیدگاه

  1. طبیعت ورای فناوری نیست بلکه نوع دیگر فناوریه…بطور مثال در سطح زیستی سلولها کارخانه های مولکولی بحساب میان که از طریق ماشینهای مولکولی مانند ریبوزومها و موتورهای مولکولی مانند آنزیمها مواد معدنی یا نیمه آلی را به مواد آلی تبدیل میکنند که در واقع یعنی جانداران پرسلولی هم ماشینهایی هستند که از این نانوماشینها که با ترکیبات مختلف بصورت مستقل میتونن خودشون رو بسازن بدون اینکه نیازمند یک سازنده باشند و حتی در سطح فیزیک ذرات هم میتوان اتم را بصورت یک سیستم دید که اجزاش قابل تعویض و جابجایی و حتی اگر اجزا بگونه ای تغییر کنن که اتم از هم بپاشه میتوانند در یک دوره زمانی از طریق ذرات واپاشیده دیگر اتمهای دیگری را بسازنند……………فناوری بشری مخالف طبیعت نیست فقط هنوز اونقدر پیشرفته نیست که با طبیعت سازگار باشه….به نظرم اگه همه چیز به درستی پیشبره تا 150 سال آینده میتوان جانداران سفارشی-مصنوعی اما تماما ارگانیک ساخت و نهایت تا 1000 سال آینده میتوان عناصر و یا سیستم های انرژیکی ای ساخت که در مدل استاندارد ذرات پیدا نمیشن و بصورت طبیعی ساخته نمیشن………در واقع فقط نیاز به صبر و همچنین پیشرفت است و بس

  2. اگر همچین ارتباطی صورت گرفته پس به زودی به شکله دیگه ای میشه با نوشتن برنامه ای از داده هایی که مغز به رایانه میده به صورته دستوری برای انجامه عمله خاصی استفاده کرد
    مثلا وقتی دستگاه نوار مغز در حالت طبیعی شما در حال ثبت عملکرد مغز شما هست شما با اعماله خاصی میتونین پالسی ارسال کنید که نتیجش در ثبت اطلاعات مغزی شما محرز باشه (اگر همیشه با انجام همون حرکت پالس یکسان و مشابه با دفعه قبل ارسال و دریافت میشه ) پس دور از ذهن نیست که با طراحی برنامه ای بشه از این پالس به عنوانه کد دستوری و فرمانی برای تعریف عملکرد خاصی روی رایانه انجام‌ داد

  3. طی رشد انسان تکنولوژی هم دوست طبیعت خواهد شد.هنگام به کار بردن واژه های مطلق مانند “هیچ وقت” باید به عمر فیزیکی این واژه ها توجه کر د نه عمر ریاضی آنها.این همان تفاوت بینهایت در ریاضی و فیزیک هست.

  4. تکنولوژی هیچ وقت با طبیعت یکی نمیشه…همیشه نابودش کرده.ذات تکنولوژی با طبیعت متضاد.تکنولوژی همیشه به عنوان منبع از طبیعت استفاده کرده و بعدشم تفالش کرده،خالیش کرده.
    توصیه میکنم کتاب پرسش از تکنولوژی هایدگر رو بخونید.یه سخنرانی ام دکتر سروش داره این اواخر تو کانال تلگرامش دیدم.اونم خوب توضیح داده بود خطرات تکنولوژیو.
    البته من مخالف تکنولوژی نیستم و همینطور مشوقش.فقط موندم ببینم واقعا به کدام سمت داره میره.
    الان اگه این امواج مغز رو رمز گشایی بکنن بفهمم تو فکر ما چی میگذره پس حریم شخصی کجا رفته؟چی میشه؟
    سازمان های امنیتی و ارتشی واسه رضای خدا و کمک به مردم دنبال همچین تکنولوژی ها و علومی ان؟!

  5. واقعا مثل فیلمهای علمی تخیلی میمونه فکر کنم روزی برسه تکنولوژی ها بیولوژیکی مثلا گیاهان هوشمندی که نور تولید میکنه اینترنتی که سرورش روی مغزهای ماس.سلولهایی که روش اطلاعات ذخیره میشه.دوره ای که تکنولوژی با طبیعت یکی میشه!!!