بیگ بنگ: یک گونه از انسانیان(Hominin) منقرض شده به نام «هومو نالدی» در سال 2013 در غار دوری در آفریقای جنوبی کشف شد. این گونه 226000 تا 335000 هزار سال قبل می زیست؛ یعنی زمانی که نخستین اجداد ما با آناتومی بدن انسان امروزی در حال پیدایش بودند. بر اساس تحقیقات جدید، هومو نالدی علی‌رغم مغز کوچکش، جنبه‌های ساختاری مشترک متعددی با سایر گونه‌های هومو داشت که البته در دیگر هومونین‌ها یا میمون های بزرگ دیده نمی شود.

شبیه‌سازی سرِ هومو نالدی توسط هنرمندی به نام «جان گورش»

به گزارش بیگ بنگ، یک تیم بین‌المللی از دیرینه انسان‌شناسان از دانشگاه ویتواترسراند، دانشگاه کلمبیا و دانشگاه ایندیانا توانستند شکل مغز هومو نالدی را با مجموعه‌ای خارق‌العاده از بخش‌های جمجمه از حداقل پنج فرد بزرگسال بازسازی کنند. یکی از این افراد نقشی بسیار واضح از چین‌های مغزی در سطح لُب پیشانی مغز دارد.

دانشمندان گفتند: «آناتومی لُب جلویی هومو نالدی به انسان‌ها شباهت دارد و البته تفاوت‌‎های بسیاری با میمون‌های بزرگ دارد. دیگر اعضای نژادِ ما از هومو هابیلیس‌ها گرفته تا هومو فلورسینس با مغز کوچک، ویژگی‌های مشترکی به لحاظ لُب پیشانی با انسان‌های امروزی دارند. اما خویشاوندان ابتدایی ما انسان‌ها مثل جنوبی کپی آسا(Australopithecine) آفریکانوس، در این بخش از مغز شکل میمون مانندتری داشتند. این نشان می دهد که تغییرات کارکردی در این ناحیه از مغز در راسته هومو پدید آمد.» [گونه‌های انسانی]

دکتر «شان هرست» نویسنده و محقق در دپارتمان انسان‌شناسی دانشگاه ایندیانا گفت: «هنوز خیلی زود است که درباره زبان و ارتباطات در میان هومو نالدی‌ها قضاوت کنیم، اما امروزه زبان انسان‌ها بر این ناحیه از مغز متکی است. پشت مغز در مقایسه با انسانیان ابتدایی‌تر مثل جنوبی کپی آسا نشان دهنده تغییرات انسان مانندی بود. مغز انسان‌ها معمولا غیر متقارن است.» محققان نشانه‌هایی از این عدم تقارن را در یکی از کامل‌ترین بخش‌های جمجمه هومو نالدی پیدا کردند. آنان به سرنخ‌هایی رسیدند که می گوید بخش بصری مغز در پشت کورتکس در هومو نالدی نسبتا کوچکتر از شامپانزه‌ها بوده است؛ یعنی یک خصوصیت انسان مانند دیگر.

مقایسه جمجه‌‌های هومو نالدی با جمجمه‌های سایر گونه‌های انسانیان

مغز کوچک هومو نالدی پرسش‌های تازه‌ای را دربارۀ فرگشت ِ اندازه مغز انسان مطرح می کند. مغزهای بزرگ دردسرهای بزرگی را برای اجداد انسانی به همراه داشتند و انتظار می رود برخی گونه‌ها با رژیم‌های غذایی غنی‌تر سعی در حل این مشکل داشته باشند. اما این سناریو به نظر نمی رسد که در مورد هومو نالدی کارساز باشد چرا که آنها دست های مناسبی برای ابزارسازی داشتند؛ پاهای بلند و انسان مانند و دندان‌های خوب نیز نشان از یک رژیم غذایی با کیفیت دارد.

دکتر «جان هاکس» نویسنده و محقق از موسسه مطالعات فرگشتی در دانشگاه ویتواترسراند گفت: «مغز هومو نالدی به مغز هومو هابیلیس شباهت دارد که 2 میلیون سال پیش می زیست. اما هومو هابیلیس چنین مغر کوچکی نداشت، بر خلاف هومو نالدی. ساماندهی مغز انسان مانند به این معناست که هومو نالدی علی رغم داشتن مغزی کوچکتر، رفتارهای مشترکی با انسان‌ها داشته است.»

پروفسور «لی برگر» از موسسه مطالعات فرگشتی دانشگاه ویتواترسراند بیان نمود: «شناخت و بررسی مغز کوچک اما پیچیده هومو نالدی تاثیر مهمی بر مطالعه اصول باستان‌شناسی آفریقایی خواهد داشت. باستان‌شناسان بطور عجولانه این فرض را مطرح کرده اند که صنایع ابزار سنگی پیچیده ساخته انسان‌های امروزی بوده است. با توجه به اینکه هومو نالدی در آفریقای جنوبی و در زمان ظهور صنعت دوره سنگی میانه می زیست، شاید فرضیه فوق کاملا اشتباه بوده باشد.» جزئیات بیشتر این پژوهش در Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است.