بیگ بنگ: خودآگاهی چیست؟ بسیاری این سؤال را مهم‌ترین پرسش بشر در عصر حاضر می‌دانند. چه دانشمند باشید چه نباشید، خودآگاهی معمای مهمی است. برای هر یک از ما، تجربه خودآگاهانه‌مان تنها چیزی است که وجود دارد.

eccbfebdffe

نام اصلی: Being You: A New Science of Consciousness
نوشته: آنیل ست
ترجمه: عهدیه عبادی
ناشر: سایلاو
موضوع: آگاهی، مغز انسان
سال انتشار: 1402
تعداد صفحه: 308

بدون آن اصلاً چیزی وجود ندارد؛ نه جهان، نه خویشتن، نه درون و نه بیرون. طرز فکر ما در مورد خودآگاهی، همه جنبه‌های زندگی ‌ما را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. علم خودآگاهی چیزی کمتر از داستان کیستی ما نیست؛ اینکه من بودن یا تو بودن چیست و اینکه اصلاً چرا چیزی شبیهِ «بودن» وجود دارد. کاوش آنیل ست در مسیر افشای اسرار خودآگاهی، داستان یکی از هیجان‌انگیزترین تلاش‌های علمی و فلسفی قرن بیست‌و‌یک را به تصویر می‌کشد. او با تلفیق فلسفه، زیست‌شناسی، علوم شناختی، علوم اعصاب و هوش مصنوعی استدلال می‌کند که مغز ما نوعی ماشین پیش‌بینی است که همواره جهانمان را می‌سازد و سپس اشتباهاتمان را تصحیح می‌کند، به این معنا که حس ما در مورد خویشتن، از بدنمان سرچشمه می‌گیرد. بر اساس نظریه آنیل ست،خودآگاهی نوعی توهم کنترل‌شده و بهترین حدس مغز برای ساختن آینده است. به این ترتیب، ما پیوسته در دنیایی از حدس و گمان به سر می‌بریم.

طرز فکر ما در مورد خودآگاهی، همه جنبههای زندگیمان را تحت تأثیر قرار میدهد. علم خودآگاهی چیزی کمتر از داستان کیستی ما نیست؛ اینکه من بودن یا تو بودن چیست و اینکه اصلاً چرا چیزی شبیهِ «بودن» وجود دارد. این کتاب درباره علوم اعصاب خودآگاهی است؛ تلاش برای درک اینکه چگونه میتوان جهان درونی تجربه ذهنی را با فرآیندهای بیولوژیکی و فیزیکی جاری در مغز و بدن توضیح داد و مرتبط دانست.

آنیل ست، محقق و پروفسور علم اعصاب (نوروساینس) در کتاب «تو بودن» به عنوان بک مطالعه میان رشته‌ای جذاب با تلفیق فلسفه، زیستشناسی، علوم شناختی، علوم اعصاب و هوش مصنوعی استدلال میکند که مغز ما نوعی ماشین پیشبینی است که همواره جهانمان را میسازد و سپس اشتباهاتمان را تصحیح میکند، به این معنا که حس ما در مورد خویشتن، از بدنمان سرچشمه میگیرد.  آنیل ست قلم جذاب و گیرایی دارد؛ بهتدریج ایدههای بدی مانند پانسایکیسم و نظریه اطلاعات یکپارچه را حذف میکند و درعینحال، برای ایده بسیار خوب خود استدلال میآورد- اینکه خودآگاهی نوعی توهم کنترلشده است، بهترین حدس مغز برای ساختن آینده.»

در گذشته، عموماً خودآگاهی را به انسان‌ها نسبت می‌دادند و حیوانات را به عنوان ربات‌ های گوشتی بدون توانایی تفکر درباره وجود خودشان در نظر می گرفتند. به این ترتیب حیوانات فاقد خویشتن و خودآگاهی به شمار می‌آمدند و اغلب از آن ها به عنوان «ماشین های حیوانی» یاد می شد. آنیل ست، کاملا با این تعریف مخالف است، از نظر او خودآگاهی با زنده بودن در ارتباط است و نه هوش:

من با این باور موافق نیستم. از دید من، خودآگاهی بیشتر با زنده بودن ارتباط دارد تا باهوش بودن. ما دقیقاً به این دلیل خویشتن خودآگاه هستیم که ماشین جانوری هستیم. من این استدلال را مطرح خواهم کرد که تجربه‌های تو بودن یا من بودن، از روش مغز برای پیش‌بینی و کنترل حالت درونی بدن پدید می‌آید. ذات خویشتنی نه ذهن منطقی است و نه روح غیرمادی، بلکه نوعی فرآیند بیولوژیکی عمیقاً تجسم‌یافته است؛ فرآیندی که زیربنای احساس ساده‌ی زنده بودن است که اساس همه تجربه‌های ما از خویشتن و درواقع، هر تجربه خودآگاهانه‌ای را شکل می‌دهد. تو بودن به معنای واقعی کلمه با بدن شما ارتباط دارد.

فهرست مطالب:

بخش اول: سطح
1-مسئله واقعی
2-اندازه‌گیری خودآگاهی
3- فی

بخش دوم: محتوا
4-ادراک از درون به بیرون
5-جادوگر شانس
6-سهم بیننده

بخش سوم: خویشتن
7-روان اشفتگی
8-منتظر خودتان باشید
9-ماشین جانوری بودن
10- ماهی در آب
11-درجات آزادی

بخش چهارم: دیگری
12-فراسوی انسان
13-ذهن‌های ماشینی

لینک خرید کتاب

سایت علمی بیگ بنگ: bigbangpage.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.