بیگ بنگ: کتاب پارادوکس هتل بی‌نهایت هیلبرت نوشته‌ی میلاد اسکندردوست، به صورت داستانی علمی و متفاوت، مفهوم پارادوکس هیلبرت، نظریه‌ی گئورگ کانتور و سایر متفکرین درباره‌ی اعداد بی‌نهایت را مورد بررسی قرار می‌دهد.

پارادوکس هتل هیلبرت
نویسنده: میلاد اسکندردوست
موضوع: ریاضی، معمای ریاضی
تاریخ انتشار: مرداد 1400
تعداد صفحه: 67
وب‌سایت منتشر کننده: bigbangpage.com
قیمت: 23500 تومان
نسخه PDF

خـرید — دانـلود این کـتاب از لـینک زیـر

دیوید هیلبرت، ریاضیدان بزرگ تاریخ، در سال ۱۹۲۴ یک پارادوکس بسیار عجیب‌وغریب بنام پارادوکس هتل بی‌نهایت هیلبرت را ابداع کرد. در این کتاب به جزئیات بیشتر این پارادوکس پرداخته شده است. هتل بینهایت هیلبرت، یک آزمایش فکری برای نشان دادن ماهیت پارادوکسیکال بی‌نهایت واقعی است. پارادوکس هتل بی‌نهایت هیلبرت برای نشان دادن ویژگی‌های غیرشهودی و غریب مجموعه‌های بی‌نهایت بکار می‌رود و عواقب عجیب‌وغریب فرض یک بی‌نهایت واقعی را نشان می‌دهد. هتل ضد شهود هیلبرت تنها در سال 1947 ، هنگامی‌که جورج گاموف آن را در یک کتاب توصیف کرد، بیشتر شناخته شد. پارادوکسی بودن این هتل در اصل توسط گاموف مطرح‌شده است. نویسندگان ریاضی بنام‌های رودی راکر و الی مور کمک کردند تا هتل هیلبرت را به‌طور گسترده در دهه 1980 بشناسند و آن را در کتاب‌های محبوب خود آوردند.

هتل بی‌نهایت هیلبرت، هتلی است که بی‌نهایت اتاق دارد و تمام بی‌نهایت اتاق هتل هیلبرت توسط بی‌نهایت مسافر پُر شده است. نمی‌دانم چگونه این هتل ساخته می‌شود! ولی فرض کنید در داستان ما، در سرزمینی بسیار دور و ناشناخته، یک هتل غیرعادی وجود دارد که در آن اتاق‌های بی‌نهایت زیادی قرار دارند نام این هتل، هتل هیلبرت است. تناقض هتل هیلبرت که به مفهوم غریب بی‌نهایت مربوط می‌شود.

در سه دهه پایانی قرن نوزدهم، گئورگ کانتور ریاضیدان بی‌همتای تاریخ، به تنها شخصی در تاریخ تفکر تبدیل شد که سرشت بی‌نهایت را درک کرد و نظریه بی‌نهایت و فراتر از بی‌نهایت را کشف کرد، اما نظریه کانتور در مورد نامتناهی، بشر را با ذات عجیب‌تر و رازآمیزتری از بی‌نهایت مواجه کرد، اگر مفهوم نامتناهی تا قبل از کانتور، غیرقابل درک بود، با دستاوردهای کانتور، غیرقابل درک‌تر هم شد بطوری که تنها خود جورج کانتور، بی‌نهایت را درک می‌کرد و سایر متفکرین بزرگ ازجمله ریاضیدانان، فلاسفه و الهی‌دانان دستاورد کانتور را دیوانگی محض می‌دانستند.

اما با این‌حال، نظریه بینهایت‌های کانتور به بنیان ریاضیات مدرن تبدیل‌شده است و هرچند از لحاظ اثبات مطلقاً پذیرفته‌شده است دقیقا همانطور که به 2+2=4 اعتقاد وجود دارد، بی‌نهایت‌های عجیب کانتوری نیز اثبات‌شده هستند، ولی بی‌نهایت‌های کانتور از لحاظ دور بودن از عقل سلیم، شاید عجیب‌وغریب‌ترین دستاورد نوع بشری می‌باشد. با نظریه بی‌نهایت کانتور، هتل هیلبرت دارای هیچ‌گونه پارادوکسی نیست ولی این خود ماهیت مافوق جنون‌آمیز بی‌نهایت‌های کانتور است که پارادوکسیکال است. در این کتاب، به‌صورت داستانی علمی متفاوت، به مفهوم پارادوکس هتل نامتناهی هیلبرت، نظریه بی‌نهایت کانتور و متفکرین در زمینه بی‌نهایت خواهیم پرداخت.

نسخه چاپی این کتاب را از اینجا خریداری کنید

سایت علمی بیگ بنگ: bigbangpage.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.