بیگ بنگ: یافته‌های جدید اخترشناسان نشان می‌دهد، ترکیبات مشابه لازم برای شکل‌گیری حیات در سیاره ما، پیرامون سایر ستارگان نیز وجود دارد.

image e Protoplanetary Disk
مولکول‌های آلی، «گذرگاه» بین ساختارهای ساده کربن و مولکول‌های پیچیده، در قرص‌های پیش‌سیاره‌ای پیرامون ستارگان تازه متولد شده، هستند

به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایندیپندنت، دانشمندان کشف کردند که در کیهان «ذخایر قابل توجهی» از مولکول‌های آلی مورد نیاز برای شکل‌گیری حیات وجود دارد. این کشف به معنای آن است که شرایط اولیه شیمیایی که به شکل‌گیری حیات در زمین کمک کرده، ممکن است در سایر سیارات سراسر کهکشان ما نیز وجود داشته باشد.

این دیسک‌ها مجموعه‌های متراکمی از گاز و غبارند که مستقیما پس از فروپاشی یک ابر مولکولی تشکیل شده‌اند. بررسی‌های نظری و آزمایشگاهی نشان می‌دهد که این «عناصر خام و ابتدایی» می‌توانند قند، اسیدهای آمینه، و تحت شرایطی حتی اجزای تشکیل‌دهنده اسید ریبونوکلئیک (RNA)، مولکول تک‌رشته‌ای شبیه به نیمه‌ای از مارپیچ در دی‌ان‌ای (DNA)، تولید کنند.

گمان می‌رود که این ماده در پی برخورد سیارک‌ها و دنباله‌دارها به زمین رسیده باشد، اما مشخص نبود که آیا همه قرص‌های پیش‌سیاره‌ای این مولکول‌ها را در بردارند، یا خیر.

برای پاسخ به این پرسش، محققان دانشگاه لیدز از تلسکوپ رادیویی «آرایه میلی‌متری بزرگ آتاکاما» یا «آلما» (ALMA) در شیلی استفاده کردند تا در میان قرص‌های پیش‌سیاره‌ای در فواصل ۳۰۰ تا ۵۰۰ سال نوری از زمین، به دنبال سه مولکول، سیانواستیلن (HC3N)، استونیتریل (CH3CN)، و سیکلوپروپنیلیدن (c-C3H2)، بگردند.

unnamed

در چهار عدد از پنج مورد دیسک‌های پیش‌سیاره‌ای مشاهده شده، این مولکول‌ها پیدا شدند و مشخص شد که مقدار آنها نیز بیشتر از حد انتظار است. دکتر “جان ایلی”، پژوهشگر دانشگاه لیدز، می‌گوید: «آلما به ما این امکان را داد که برای نخستین‌بار در سامانه‌های ستاره‌ای با ابعاد مشابه منظومه شمسی، به جست‌وجوی درونی‌ترین نواحی قرص‌های پیش سیاره‌ای بپردازیم.»

وی افزود: «تجزیه و تحلیل‌های ما نشان می‌دهد که این مولکول‌ها عمدتا در قسمت‌های درونی قرص‌های پیش‌سیاره‌ای و با فراوانی بین ۱۰ تا ۱۰۰ مرتبه بیشتر از میزان پیش‌بینی مدل‌های نظری قبلی پیدا می‌شوند.» مناطقی که این مولکول‌ها در آن‌ها یافت شده‌اند نیزهمان مناطقی بود که سیارک‌ها و دنباله‌دارها قرار دارند و این بدان معناست که فرایندی که در زمین روی داده، ممکن است در سایر سیارات نیز رخ دهد و به شکل‌گیری حیات بینجامد.

stsci j pb f x
در این عکس تعدادی از دیسک‌های پیش سیاره‌ای را می‌بینیم که در آینده توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب بررسی خواهند شد

دکتر “کاترین والش”، استاد دانشکده فیزیک و نجوم دانشگاه لیدز، می‌‌گوید: «نتیجه کلیدی این پژوهش نشان می‌دهد که ترکیبات مشابه لازم برای شکل‌گیری حیات در سیاره ما، پیرامون سایر ستارگان نیز پیدا می‌شود. این امکان وجود دارد که این مولکول‌ها که وجودشان برای شکل‌گیری حیات در سیارات لازم است، در همۀ مناطق سیاره‌ای، به سهولت در دسترس باشند.» نسخۀ پیش از چاپ این مقاله در arxiv قابل دسترس است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: independent.co.uk

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

3 دیدگاه

  1. احتمال وجود حیات در کهکشان ما بیشتر شد ؟؟؟
    یعنی تا حالا وجود نداشت؟!؟!

  2. صددرصد حیاتی غیر از حیات ما هم وجود داره اونم زیاد به تعداد کهکشانها

  3. لزوما نباید در جهان های دیگر نیز دنا و رنا مسئول انتقال اطلاعات به نسل های بدی باشن…