بیگ بنگ: چرا مناطق بالای “لکه‌های خورشیدی” تا این حد داغ است؟ خود لکه‌های خورشیدی کمی خنک‌‌تر از مکان‌های دیگر خورشید هستند، زیرا میدان‌‌های مغناطیسی که آنها را به وجود می‌آورد “گرمای همرفتی” را کاهش می‌‌دهد.

ActiveSun NuSTAR

بنابراین بسیار عجیب است که مناطق بالایی این لکه‌ها صدها برابر داغ‌تر از دیگر نقاط خورشید هستند. برای یافتن علت آن، ناسا “تلسکوپ طیف‌ سنج هسته‌‌ای-نوستار”(NuSTAR) که در مدار زمین قرار دارد را هدایت کرد تا خورشید را در طیف پرتو ایکس نظاره کند. داده‌های فرابنفش نیز توسط “رصدخانه دینامیک خورشیدی”(SDO) ثبت شد و به رنگ سرخ مشخص است. در واقع این عکس “خورشید” را در طیف‌های “پرتو ایکس” و “فرابنفش” نشان می‌دهد.

انتشار بالای لکه‌های خورشیدی به رنگ سبز و آبی کاذب نشان داده شده است. تلسکوپ نوستار این لکه‌ها را در باندهای مختلف پرتوهای ایکس پرانرژی شناسایی کرده که مناطقی با دمای بسیار بالا را نشان می‌دهد. تصاویر نوستار سرنخ‌هایی در مورد ساز و کار گرمایش جوی خورشید می‌دهد که آیا نانوشعله‌های خورشیدی و میکروشعله‌های خورشیدی به عنوان انفجارهای مختصر انرژی باعث گرمایش غیرعادی می‌شوند یا خیر.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: apod

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه

  1. سلام سرکار خانم الله وردی درود برشما بخاطر نشر علم برای دانشمندان دانشجویان و دانش آموزان عزیز کشورمان
    من هم یک پژوهشگر ساده و ها اختراع و پنج مدال طلا از کشور های مختلف جهان دارم
    من می توانم پاسخ این سوال را بدهم که چرا جو خورشید چندین برابر سطح خورشید داغ تراست و می خواهم این مطلب را به گوش اهل آن برسانم با کمک شما انشاالله