بیگ بنگ: دانشمندان نزدیکترین جفت سیاهچاله‌ پرجرم به زمین را کشف کردند که 89 میلیون سال نوری با سیارۀ ما فاصله دارند. این دو سیاهچاله احتمالا طی ۲۵۰ میلیون سال آینده با یکدیگر ادغام و به «یک سیاه‌چاله غول‌پیکر» تبدیل خواهند شد.

esoa
این دو سیاه‌چاله فقط 1600 سال نوری با هم فاصله دارند

این دو سیاهچاله در مرکز کهکشان NGC ۷۷۲۷ به دور یکدیگر می‌چرخند و در فاصله ۸۹ میلیون سال نوری از زمین واقع شده‌اند. دو سیاهچاله پیشین که رکورد دار نزدیک‌ترین فاصله بودند در مسافت ۴۷۰ میلیون سال نوری از زمین قرار داشتند یعنی پنج برابر دورتر از سیاهچاله‌های کنونی که بتازگی کشف شده‌اند.

“هولگر باومگارد”، استاد دانشگاه کویینزلند می‌گوید که این دو سیاه‌چاله در نهایت احتمالا طی ۲۵۰ میلیون سال آینده با یکدیگر ادغام و به «یک سیاه‌چاله غول‌پیکر» تبدیل خواهند شد. محققان وجود این دو سیاهچاله را با اندازه‌گیری اثر گرانشی آنها بر ستاره‌های مجاور تشخیص دادند. زوم به این دو سیاهچاله را در ویدئوی زیر تماشا کنید:

سیاه‌چاله بزرگ‌تر درست در قلب این کهکشان واقع شده که جرم آن تقریبا ۱۵۴ میلیون برابر جرم خورشید است؛ در حالی که سیاه‌چاله همراه آن ۶.۳ میلیون برابر خورشید جرم دارد و فقط 1600 سال نوری با هم فاصله دارند. این جفت سیاهچاله به وسیله تلسکوپ بسیار بزرگ رصدخانه جنوبی اروپا در شیلی و تلسکوپ ‌فضایی هابل کشف شدند و مورد بررسی قرار گرفتند.

دانشمندان مدت‌ها احتمال می‌دادند که این کهکشان میزبان دو سیاه‌چاله باشد، اما تشخیص آن‌ها برای مدتی طولانی امکان‌پذیر نبود زیرا آن‌ها پرتو ایکس زیادی منتشر نمی‌کردند. این پرتوها به طور معمول برای تشخیص وجود سیاهچاله‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

esob

این یافته‌ها نشان می‌دهد احتمالا سیاهچاله‌های بیشتری در حال ادغام باشند که هنوز کشف نشده‌اند. این موضوع می‌تواند تعداد کل سیاه‌چاله‌های کلان‌جرم شناخته شده در کیهان را تا ۳۰ درصد افزایش دهد. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀ Astronomy & Astrophysics منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: ESO

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.