بیگ بنگ: عکس‌های جدید مریخ‌نورد کنجکاوی نشان می‌دهد چرخ‌های آلومینیومی این کاوشگر آسیب زیادی دیده است. سطح مریخ بسیار ناهموار و سنگلاخی است، بنابراین می‌تواند موجب آسیب‌های این چنینی شود.

pic

‌به گزارش بیگ بنگ، مأموریت مریخ‌نورد کنجکاوی از سال ۲۰۱۲ در سیاره سرخ آغاز شد. تا به امروز در مجموع ۲۷ کیلومتر مسیر را در مریخ پیموده است که بسیاری از آنها سطوح ناهموار و صخره‌ای بوده است. در واقع بعد از ده سال کاوش در مریخ چرخ‌های کنجکاوی آسیب جدی دیده است.

photo

کنجکاوی در “دهانه گیل” به کاوش می‌پردازد، این دهانه حدود ۳.۶ میلیارد سال پیش میزبان یک دریاچه پر بود. این کاوشگر ابتدا قرار بود فقط دو سال در مریخ کاوش نماید اما نشان داد که توان بیشتری برای جستجوی این سیاره دارد.

mars inspection rover wheel PIA

این کاوشگر در حال بررسی لایه‌های سنگی است و به دنبال سرنخ‌هایی در مورد تغییر مریخ از دنیایی نسبتاً گرم و مرطوب به یک سیاره بیابانی، خشک و سرد است که امروزه می‌شناسیم.

wiggle
چرخ‌های مریخ‌نورد استقامت با طراحی متفاوت و مقاوم‌تر

تجربه آسیب چرخ‌های “کنجکاوی” به طراحی مریخ‌نورد بعدی ناسا به نام “استقامت” کمک کرد. زیرا محققان قطر چرخ‌های “استقامت” را کمی بزرگ‌تر از “کنجکاوی” ساختند و دو برابر آن به چرخ‌ها «آج» اضافه کردند. علاوه بر این، آج‌های “استقامت” به شکل خمیده طراحی شده‌اند تا کارایی بیشتری داشته باشند.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: space.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.