بیگ بنگ: دانشمندان درون حلقه‌ای از غبار، گاز و یخ در فاصلۀ 444 سال نوری از زمین، مولکول‌های آلی بزرگ کشف کردند که می‌تواند زمینه‌ساز تشکیل حیات شود. این ماده شیمیایی که « دی‌متیل اتر» نام دارد یکی از عناصر سازندۀ حیات است و توسط آرایه تلسکوپ رادیویی آلما کشف شده است.

esoa

اخترشناسان بتازگی بزرگ‌ترین مولکول زیستی را درون یک دیسک سیاره‌ساز شناسایی کردند. این مولکول که “دی متیل اتر” نام دارد، از ۹ اتم تشکیل شده، به همین دلیل بزرگترین مولکول آلی پیچیده‌ای است که تاکنون در دیسک تشکیل دهنده سیارات کشف شده است. این مولکول حاوی اکسیژن است و می‌تواند به عنوان یک بلوک ساختمانی برای قندها و سایر مولکول‌های زیستی عمل می‌کند.

esoc

این مولکول در دیسک ستاره‌ای بنام Oph-IRS 48 قرار دارد که ۴۴۴ سال نوری از ما فاصله دارد. این یافته‌ها نشان می‌دهد که این مولکول‌های بزرگ می‌توانند در هنگام شکل‌گیری سیارات وجود داشته باشند و بعنوان بذر حیات اولیه عمل کنند. محققان اکنون می‌توانند کل سفر این مولکول‌های پیچیده را از ابر‌هایی که ستاره‌ها را تشکیل می‌دهند، تا دیسک‌های تشکیل دهنده سیارات و دنباله‌دار‌ها ردیابی کنند. ویدئوی زوم به این دیسک سیاره‌ای را در زیر مشاهده کنید:

پیش از این، مولکول‌های آلی کوچک‌تر دیگری مانند فرمالدئید در داخل این صفحه یافت شده بود و این موضوع محققان را ترغیب کرد تا ببینند چه چیز دیگری در غبار پنهان شده است. دی متیل اتر یک مولکول آلی است که معمولاً در ابرهای ستاره‌ساز دیده می‌شود، اما قبلاً هرگز در یک دیسک سیاره‌ساز یافت نشده بود. محققان همچنین به طور آزمایشی متیل فورمات را شناسایی کردند، مولکولی پیچیده شبیه دی متیل اتر که در مولکول‌های آلی بزرگ‌تر قرار دارد.

بررسی منظومه‌هایی ستاره‌ای که در حال شکل‌گیری هستند، می‌توانند درک ما از نحوۀ شکل‌گیری سیارات را متحول کرده و الگویی از چگونگی شکل‌گیری زمین در ۴.۵ میلیارد سال پیش ارائه کنند. آرایه تلسکوپی آلما (شامل ۶۶ دیش رادیویی) که در شیلی قرار دارد با نفوذ در این گرد و غبار می‌تواند در طیف رادیویی عناصر مختلف را شناسایی کند.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: ESO

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.