بیگ بنگ: گروهی از فیزیکدانان دانشگاه “آکسفورد” داده‌های برخورد دهنده بزرگ هادرونی را تجزیه و تحلیل کردند و دریافتند که یک ذره زیر اتمی بنام «مزون افسون» می‌تواند بین حالت ماده و پادماده تغییر وضعیت دهد.

depositphotos l

پژوهش جدید فیزیکدانان نشان می‌دهد “مزون افسون” که یک ذره زیر اتمی ساخته شده از “کوارک افسون” و یک پادکوارک است، می‌تواند به عنوان مخلوطی از ذرات در حالت‌های ماده و پادماده تغییر حالت دهد. تصور بر این است که بیگ بنگ مقادیر یکسانی ماده و پادماده ایجاد کرده است. اما بنا به دلایلی که هنوز کشف نشده، در ابتدای بیگ بنگ ماده بر پادماده غلبه است و جهان ما از ماده شکل گرفته است.

این کشف از لحاظ تئوری به این معنی است که هر دو حالت ماده و پادماده باید با هم برخورد کرده و یکدیگر را خنثی یا نابود کرده باشند. و این می‌توان توضیح دهد که چرا هم‌اکنون ماده از پادماده بیشتر است. این یافته‌ها به لطف اندازه‌گیری‌های حیرت‌انگیز برخورد دهنده بزرگ هادرونی “سرن” بدست آمده است و دو حالت ماده و پادماده با اختلاف جرم بسیار کم فقط 0.00000000000000000000000000000000000001 گرمی متمایز شدند.(صفر ممیز 37 صفر قبل از 1)

اکنون دانشمندان مشتاق‌اند که این فرایند تغییر و نوسان را درک کنند و پرده از این راز بردارند که چرا ماده و پادماده نامتقارن هستند. جالب است بدانید بیش از ۹۵ درصد موجودی کیهان را نمی‌بینیم و حتی درباره سرشت و ماهیت آن هیچ اطلاعی نداریم. یعنی همۀ ستاره‌ها، کهکشان‌ها و اجرام جهان قابل مشاهده که بنام «ماده معمولی» شناخته می‌شوند، فقط ۵ درصد کیهان را تشکیل می‌دهند!

پادماده(Antimatter) مشابه با ماده که از ذراتی به نام “ذره” تشکیل شده، از ذراتی موسوم به “پادذره” تشکیل شده‌ است که با ذرات معمولی فرق دارند. در پادماده بار هسته منفی و بار ذرات مداری مثبت است که “معکوس ماده” است. به زبان ساده «پادماده دنیایی آینه‌وار» از ماده است. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀ Physical Review Letters منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: phys.org

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.