بیگ بنگ: ناسا اعلام کرد تعداد سیارات فراخورشیدی که تاکنون کشف شده به 5000 عدد رسید. اخترشناسان باور دارند که احتمالا صدها میلیارد سیارۀ دیگر وجود دارند که هنوز شناسایی نشده‌اند.

exoplanets

به گزارش بیگ بنگ، اولین سیاره فراخورشیدی در سال 1992 کشف شد. شناسایی سیارات با پرتاب تلسکوپ فضایی کپلر در سال 2009 سرعت بخشیده شد. تلسکوپ TESS در سال 2018 به فضا پرتاب شد و همچنان در حال کاوش در سیارات فراخورشیدی است.

e exoplanet infographic

آخرین سیاره فراخورشیدیِ اضافه شده به آرشیو سیارات فراخورشیدی حاوی ۶۵ سیاره است که روز دوشنبه به لیست ناسا اضافه شدند. این آرشیو محل اکتشافات سیارات فراخورشیدی از مقالات علمی است که با استفاده از روش‌های مختلف نظیر “روش گذار”، “روش ریزهمگرایی گرانشی”، “روش تصویربرداری مستقیم” و “سرعت شعاعی” شناسایی شده‌اند.⁠

این 5000 سیاره کشف شده شامل غول‌های گازی شبیه سیاره مشتری، غول‌های یخی شبیه سیاره نپتون و ابرزمین‌های سنگی هستند که مشابهی در منظومه شمسی ندارند. سیارات کوچکتر شبیه زمین تنها بخش کوچکی از سیارات فراخورشیدی کشف شده را تشکیل می‌دهند.

“جسی کریستینسن” سرپرست علمی آرشیو و دانشمند پژوهشی موسسه علوم سیارات فراخورشیدی ناسا در موسسه فناوری کالیفرنیا در پاسادنا، در بیانیه‌ای گفت: «این فقط یک عدد نیست. هر یک از آنها یک دنیای جدید هستند، یک سیاره کاملاً جدید. من در مورد هر کدام هیجان دارم چون ما چیزی در مورد آنها نمی‌دانیم. تعداد این سیارات در کهکشان راه شیری می‌تواند بین 100 تا 200 میلیارد باشد و این واقعا شگفت‌انگیز است.»

در آیندۀ نزدیک “تلسکوپ فضایی نانسی گریس رومن” و “تلسکوپ فضایی جیمز وب” نیز به اخترشناسان کمک خواهد کرد تا سیارات شناخته‌شده را با جزئیات بیشتری شناسایی و توصیف کنند.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: NASA

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.