بیگ بنگ: مریخ‌نورد استقامت ناسا پس از جمع‌آوری هشت نمونه سنگ در دور نخست عملیات خود و طی کردن 10 کیلومتر به دلتای دهانه جیزرو نزدیک شد. این دهانه یک دلتای رودخانه‌ای باستانی است که 3.7 میلیارد سال پیش میزبان یک دریاچه پر آب بود.

NASA Mars Perseverance Rover Driving

به گزارش بیگ بنگ، این مکان که توسط تیم استقامت “Three Forks” (سه چنگال) لقب گرفته (اشاره به نقطه‌ای که سه مسیر به دلتا با هم ادغام می‌شوند)، به عنوان دومین منطقه برای کاوش علمی مریخ‌نورد در نظر گرفته شده است. این دلتا، مجموعه‌ای عظیم از سنگ‌ها و رسوبات است که میلیاردها سال پیش، از تلاقی یک رودخانه مریخی و یک دریاچه دهانه‌‌دار، شکل گرفته است. اکتشاف این منطقه در صدر فهرست آرزوهای تیم علمی استقامت است، زیرا تمام رسوبات ریزدانه‌ای که مدت‌ها پیش در بستر آن شکل گرفته‌اند، بهترین گزینه برای یافتن نشانه‌هایی از حیات میکروسکوپی در گذشته مریخ است.

pia delta mosaic solp zcam z le

دانشمندان به دنبال نشانه‌هایی از حیات باستانی در صخره‌های بستر دلتا هستند، صخره‌هایی که زمانی گل و لای کف دریاچه جیزرو را تشکیل می‌دادند. بالاتر از دلتا، می‌توانیم به تکه‌های شن و سنگی که از بالادست و شاید از کیلومترها دورتر آمده‌اند، نگاه کنیم. بررسی این دلتا علت اصلیِ ارسال مریخ‌نورد استقامت به دهانه جیزرو است: دلتا ویژگی‌های بسیار جالبی دارد.

pia parachute zlf fdr nzcam lmj stretched v

این مرحله از عملیات از روز دوشنبه 18 آوریل، با حدود یک هفته رانندگی استقامت به سمت جنوب غربی و سپس غرب، آغاز شد. یکی از اهداف این گشت و گذار، یافتن بهترین مسیر برای صعود به دلتا است که حدود 40 متر بالاتر از کف دهانه قرار دارد. دو مسیر به نام‌های «Cape Nukshak» و «Hawksbill Gap» قابل عبور به نظر می‌رسند. تیم علمی به دلیل زمان رانندگی کوتاه‌تر برای رسیدن به بالای دلتا به سمت Hawksbill Gap متمایل شده، اما ممکن است با کسب اطلاعات بیشتر در مورد این دو گزینه، وضعیت دوباره تغییر کند.

هر مسیری که استقامت به سمت فلات بالای دلتا طی کند، محققان سعی می‌کنند تحقیقات علمی دقیقی از جمله نمونه‌برداری از سنگ‌ها را در مسیر بالا انجام دهند. سپس استقامت دور می‌زند و در مسیر برگشت نیز نمونه جمع‌آوری می‌کند. انتظار می‌رود که این مریخ‌نورد در طول این مراحل، حدود هشت نمونه جمع‌آوری کند.

ترجمه: سحر  الله‌وردی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: NASA

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.