بیگ بنگ: اخترشناسان حاضر در تیم عملیات “تلسکوپ افق رویداد” که نخستین عکس واقعی از افق رویداد یک ابرسیاه‌چاله را در سال ۲۰۱۹ منتشر کردند، به‌زودی از نتایج جدید و پیشگامانه در مورد مرکز کهکشان راه شیری پرده‌برداری می‌کنند که این اطلاعات می‌تواند در مورد عکس ابرسیاه‌چاله‌ حاضر در مرکز این کهکشان باشد.

CC black hole feat x

به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، اگر نام “تلسکوپ افق رویداد”(EHT) برای شما آشنا به نظر می‌رسد، به این دلیل است که تیم عملیاتی آن مسئول یک دستاورد بسیار چشمگیر بوده است. این تیم در سال ۲۰۱۹ اولین تصویر واقعی از افق رویداد یک سیاه‌چاله را منتشر کرد که یک پیشرفت خیره کننده در آن زمان و نقطه عطفی باورنکردنی برای دنیای نجوم و فیزیک رادیویی بود.

اکنون بیانیه‌ای که به تازگی توسط این تیم منتشر شده، حاکی از آن است که این تیم با همکاری “رصدخانه جنوبی اروپا” در حال برنامه‌ریزی برای اعلام برخی “نتایج پیشگامانه” در مورد مرکز کهکشان ما است. در این بیانیه آمده است: بنیاد ملی علوم ایالات متحده با همکاری “تلسکوپ افق رویداد” یک کنفرانس مطبوعاتی برای اعلام یک کشف پیشگامانه در کهکشان راه شیری برگزار خواهد کرد.

«تلسکوپ افق رویداد» یک تلسکوپ پژوهشی برای ساخت یک آرایه بزرگ تلسکوپی است که شامل یک شبکه جهانی از تلسکوپ‌های رادیویی و ترکیب اطلاعات از چندین ایستگاه بین‌المللی تداخل‌سنجی خط پایه بسیار طولانی (VLBI) در اطراف زمین است. هدف این است که محیط فضای مجاور سیاه‌چاله‌های غول پیکر و کلان‌جرم را با تفکیک‌پذیری زاویه‌ای رصد کند. در میان هدف‌های رصدی این پروژه، دو سیاه‌چاله با بزرگترین اندازه وضوح فضایی در مرکز فوقانی کهکشان بیضوی “مسیه ۸۷” و “کمان ای*” در راه شیری هستند. در تاریخ ۱۰ آوریل ۲۰۱۹ نخستین تصویر از یک سیاه‌چاله در کهکشان “مسیه ۸۷” توسط تیم عملیاتی تلسکوپ افق رویداد در اختیار عموم قرار گرفت.

black hole xray radio label

یک کشف جدید که هنوز فاش نشده است

این کشف جدید چه می‌تواند باشد؟ همانطور که اشاره شد، “تلسکوپ افق رویداد” فقط هیولای عظیم الجثه‌ای را که در مرکز کهکشان “مسیه ۸۷”(M87) واقع است و اولین تصویر واقعی از یک سیاه‌چاله را به ما داد، مطالعه نمی‌کند، بلکه همچنین در حال بررسی سیاه‌چاله کلان‌جرم واقع در مرکز کهکشان راه شیری به نام “کمان ای*” است.

جرم این ابرسیاه‌چاله حدود ۴.۳ میلیون برابر خورشید ما است و تنها ۲۵ هزار سال نوری از زمین فاصله دارد. “کمان ای*” در مقایسه با “M87” که حدود ۶ میلیارد برابر جرم بیشتری از خورشید دارد و حدود ۵۰ میلیون سال نوری از زمین فاصله دارد، بسیار نزدیک‌تر و کوچکتر است. اما ممکن است تصور کنید که این فاصله نزدیک‌تر، بررسی و نتیجه‌گیری دقیق را آسان‌تر می‌کند.

main pia full full

تداخل آسمانی

با وجود فاصله و جرم کمتر ابرسیاه‌چاله مرکز کهکشان راه شیری، بررسی آن در واقع سخت‌تر از “M87” است، زیرا گاز و غبار کیهانی بسیار بیشتری بین ما وجود دارد که فعالیت تلسکوپ‌های رادیویی را هنگام نگاه کردن به اجرام آسمانی واقع در قلب کهکشان راه شیری خنثی می‌کند. اما آیا “تلسکوپ افق رویداد” توانسته به نوعی بر این مانع غلبه کند و تصویر دیگری از یک سیاه‌چاله دیگر تولید کند؟

البته این فقط یک حدس است و هنوز هیچ کس به طور قطع نمی‌داند که اعلامیه بعدی تیم عملیات “تلسکوپ افق رویداد” چه چیزی را فاش می‌کند و آیا واقعاً تصویری از ابرسیاه‌چاله “Sgr A” خواهد بود یا خیر. برای رسیدن به پاسخ این سوال، باید تا ۱۲ می (۲۲ اردیبهشت) و برگزاری کنفرانس مطبوعاتی برنامه‌ریزی شده صبر کنیم. با این حال، آنچه ما می‌دانیم، این است که این کنفرانس مطبوعاتی حاوی اخبار هیجان انگیز و احتمالاً انقلابی خواهد بود.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: space.com , mexicanapost.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.