بیگ بنگ: در اعماق تاریک فضا، مدل‌های ما از جهان بی‌نظم‌تر می‌شوند. یک مطالعه‌ی جدید که به بررسی کهکشان کوتوله‌ی فوق پراکندۀ AGC 114905 می‌پردازد، یک مدل بحث‌برانگیز در مورد گرانش را احیا کرده که سوالات بیشتری در مورد کیهان مطرح می‌کند.

newconstrain

به گزارش بیگ بنگ، همه چیز با “ماده تاریک” شروع می‌شود – یا در این مورد، عدم وجود ماده تاریک. اگرچه اکثر کیهان‌شناسان موافق هستند که چیزی به نام «ماده تاریک» وجود دارد که باعث می‌شود کهکشان‌های مارپیچی سریعتر از آنچه باید بچرخند، اما حتی “ماده تاریک” به تمام سوالات حیاتی پاسخ نمی‌دهد. بنابراین، بد نیست به چند گزینه‌ی جایگزین نگاه کنیم، چون احتمال دارد هرگز نتوانیم “ماده تاریک” را پیدا کنیم.

یک فرضیه‌ی جایگزین برای “ماده تاریک”، “دینامیک نیوتنی اصلاح شده“(MOND) نام دارد. این فرضیه نشان می‌دهد که اگر نیروهای گرانشی که ستارگان در نواحی بیرونی کهکشان تجربه می‌کنند را به روشی متفاوت با قوانین نیوتنی محاسبه کنیم، برای پر کردن شکاف‌های گرانشی کیهان نیازی به “ماده تاریک” نداریم. این فرضیه نخستین‌بار در سال 1983 توسط فیزیکدان «مُردهای میلگروم» (Mordehai Milgrom) منتشر شد.

برای آزمایش این ایده باید سرعت کهکشان‌ها را بررسی کنیم، به‌ویژه کهکشان‌هایی که ظاهر عجیب و غریبی دارند و به نوعی کهکشان‌های بسیار پراکنده هستند. این کهکشان‌ها عادت دارند که مانند یک کهکشان رفتار نکنند. به عنوان مثال، به نظر می‌رسد برخی کهکشان‌های فوق پراکنده کاملاً از “ماده تاریک” ساخته شده‌اند، در حالی که برخی دیگر کاملاً فاقد “ماده تاریک” هستند. اینجاست که AGC 114905 وارد میدان شد. این کهکشان کوتوله‌ی فوق‌پراکنده که در فاصلۀ 250 میلیون سال نوری از ما قرار دارد، در مقاله‌ای که در سال 2021 منتشر شد، مورد بررسی قرار گرفت.

به گفته محققان چرخش این کهکشان بسیار آهسته است – به اندازه‌ای آهسته که آنها نه تنها برای تأیید مدل‌ها نیازی به “ماده تاریک” ندارند، بلکه منحنی چرخش کهکشان با چارچوب “دینامیک نیوتنی اصلاح شده” نیز همخوانی ندارد. “هونگشنگ ژائو” فیزیکدان دانشگاه سنت اندروز و یکی از محققان این مقالۀ جدید، گفت: «سرعت بسیار پایینِ چرخش این کهکشان هم با MOND و هم با رویکرد استاندارد “ماده تاریک” ناسازگار است.»

galaxy AGC

با این حال فقط  “دینامیک نیوتنی اصلاح شده” می‌تواند این تناقض آشکار را دور بزند. مقاله‌ی جدید نشان می‌دهد که این مشکل مربوط به MOND نیست، بلکه در عوض به انحراف خود کهکشان مربوط می‌شود. وقتی به کهکشان‌های دور در اعماق فضا نگاه می‌کنیم، گاهی تشخیص اینکه کدام زاویه را می‌بینیم دشوار است. اخترشناسان متوجه شدند که AGC 114905 بیضوی به نظر نشان می‌دهد که ما از یک زاویه‌ به کهکشان نگاه می‌کنیم.

اما با استفاده از شبیه‌سازی‌ها، دانشمندان اکنون پیشنهاد می‌کنند که این کهکشان می‌تواند حتی زمانی که مستقیماً رو به ما باشد، بیضوی به نظر برسد. تغییر در زاویه‌ی کهکشان نسبت به ما، سرعت چرخش آن را تغییر می‌دهد و در نهایت تمام ریاضیات “دینامیک نیوتنی اصلاح شده” جمع می‌شود.

“ایندرانیل بانیک” نویسنده اصلی مقاله جدید از دانشگاه سنت اندروز، می‌گوید: «شبیه‌سازی‌های ما نشان می‌دهد که انحراف AGC 114905 ممکن است به‌طور قابل‌توجهی کمتر از آنچه گزارش شده باشد، یعنی کهکشان بسیار سریع‌ می‌چرخد که مطابق با انتظارات MOND است.» در حال حاضر، این هنوز یک سوال بدون پاسخ است. ما نمی‌دانیم که آیا این مقاله‌ی جدید یا مقاله 2021 قرار است پیروز شود – یا حداقل درست‌ترین است.

در این میان، اگر این یافتۀ جدید پابرجا باشد، به نظر می‌رسد که چارچوب “دینامیک نیوتنی اصلاح شده” دوباره احیا شده است. هر چقدر هم که این فرضیه رام نشدنی باشد، با گریزان بودن “ماده تاریک” و بسیاری از سوالات دیگر که هنوز پاسخی ندارد، به ما می‌گوید که باید به پژوهش خود ادامه دهیم. جزئیات بیشتر این مقاله در ماهنامه انجمن سلطنتی نجوم منتشر شده است.

ترجمه: سحر الله‌وردی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: sciencealert.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه

  1. سلام
    دوست عزیز میشه لطف کنین یکم درمورد ماده تاریک و انرژی تاریک توضیح بدید
    متشکرم

  2. یادش بخیر ۳ سال پیش بعد از کلی فک کردن به این نتیجه رسیدم که تفاوت در تندی اجسام فقط بازتابی از تفاوت در تراز انرژی اون اجسام با فضا و زمان هست. هر جسمی با فضا و زمانی که درونش قرار داره پیوسته در حال مبادله نوعی اعطلاعات و انرژیه به عبارتی این دوتا دوس دارن داعما تو تراز یکسانی از انرژی نسبت به هم قرار بگیرن. وقتی به یه منطقه از فضا زمان میرسی که توسط گرانش جسمی دیگه ای احاطه شده انرژی تراز شما و فضا زمان اون منطقه یکسان نیست پس برای ایجاد تراز شما از طرف فصا زمان انرژی میگیرید و تحت شتاب به حرکت در میایید .

    سرعت نسبیه به دلیل اینکه تراز های مختلفی از انرژی با فصا زمان وجود داره.

    این تفکر خیلی راحت به درک ما از گرانش کمک میکنه