بیگ بنگ: شرکت “اسپیس‌ایکس” مجوز انجام اولین پرواز مداری موشک “استارشیپ” را از اداره هوانوردی فدرال آمریکا(FAA) دریافت کرد و با این مجوز، بشر یک گام به قدم گذاشتن در سیاره سرخ نزدیک‌تر شد.

starship

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، طبق بررسی محیط زیستی اداره هوانوردی فدرال آمریکا(FAA) که روز گذشته منتشر شد، شرکت “اسپیس‌ایکس” می‌تواند به طور رسمی موشک بزرگ مریخی خود موسوم به “استارشیپ” را از جنوب تگزاس به مدار زمین پرتاب کند. به گفته ایلان ماسک استارشیپ آماده است تا اولین پرواز مداری خود را در ماه جولای(تیر امسال) انجام دهد.

اداره فدرال هوانوردی آمریکا اداره‌ای از واحد ترابری ایالات متحده آمریکا است که وظیفه کنترل و سرپرستی همه امور هوانوردی غیرنظامی در آمریکا را به عهده دارد. اداره هوانوردی فدرال اجازه‌نامه‌های ملی پرواز و همچنین پرتاب‌های فضایی را صادر می‌کند. اداره هوانوردی فدرال آمریکا به این نتیجه رسید که اهداف شرکت هوافضایی خصوصی “ایلان ماسک” برای اجرای پرتاب‌های مداری “استارشیپ” هیچ تاثیر قابل توجهی بر منطقه پرتاب در سراسر ساحل تگزاس ندارد.

البته ۷۵ اقدام دیگر باید انجام شود تا تأثیرات اکولوژیکی بر محیط اطراف ناشی از پرتاب “استارشیپ” کاهش یابد، اما صدور این مجوز بدان معناست که هدف “ماسک” برای فرستادن انسان به مریخ، علاوه بر مأموریت‌های آتی “اسپیس‌ایکس” با ناسا برای بازگرداندن انسان به ماه در نهایت برنامه‌ریزی و نهایی شده است.

شرکت “اسپیس‌ایکس” و موشک “استارشیپ” به عنوان یک سیستم پرتابی نسل جدید، ستون مرکزی پروژه “آرتمیس” ناسا برای بازگشت به کره ماه و سپس قدم گذاشتن بر مریخ از همه مهم‌تر، ساختن یک شهرک در مریخ خواهد بود. اکنون “اسپیس‌ایکس” با تایید FAA دروازه‌ای به روی این آینده را پیش چشمان خود می‌بیند.

البته این مجوز، بدون شرط نیست. به عنوان مثال “اسپیس‌ایکس” باید از این پس، پرتاب‌های خود را زودتر اطلاع دهد. همچنین باید با هماهنگی زیست‌شناسان و آژانس‌های ایالتی و فدرال، بر اثرات روی حیات وحش و پوشش گیاهی منطقه نظارت مشترک داشته باشد و در عین حال اطمینان حاصل کند که همه زباله‌های حاصل از پرتاب‌های فضایی به شکل ایمن از زیستگاه‌های حساس حذف می‌شوند. دیگر نکته قابل توجه این است که میزان روشنایی در منطقه باید به گونه‌ای تنظیم شود که تأثیر آن بر حیات وحش کاهش یابد.

از دیگر اقدامات لازم که باید توسط “اسپیس‌ایکس” انجام شود این است که این شرکت، بسته شدن بزرگراهی را که در نزدیکی محل پرتاب است، محدود کند تا مردم عادی همچنان بتوانند به ساحل اطراف بروند و از پناهگاه حیات وحش در آن منطقه لذت ببرند. جای تعجب است که چرا “ایلان ماسک” یک مرکز پرتاب موشک غول پیکر در نزدیکی یک پناهگاه حیات وحش ساخته است، اما به هر حال چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد.

starship boca aerial

این صدور مجوز ممکن است با انتقاداتی روبرو شود، اما باید توجه داشت که تصمیم شدیدتر FAA می‌توانست چندین ماه یا سال به انتظار برای پرواز “استارشیپ” اضافه کند. البته “اسپیس‌ایکس” هنوز ممکن است با مراحل نظارتی و موانع قانونی بیشتری روبرو شود. به عنوان مثال، هنوز مجوز قطعی از جانب FAA برای پرتاب واقعی صادر نشده است، اگرچه بسیار بعید است که صادر نشود.

شرکت “اسپیس‌ایکس” سال‌ها است که در حال توسعه سیستم پرتاب “استارشیپ” خود در شهر کوچک “بوکا چیکا” در ایالت تگزاس است و تاکنون چندین نسخه از ماکت‌ها و نمونه‌های اولیه از این موشک را آزموده و از دست داده است و اتفاقاتی نظیر واژگون شدن و انفجار را پشت سر گذاشته است. اما به هر حال این تلاش‌ها برای هماهنگی و اصلاح قوی‌ترین موشک ساخته شده در دنیا تاکنون ضروری بود.

“استارشیپ” همراه با مرحله تقویت کننده خود به ارتفاع نزدیک به 121 متر می‌رسد که از مجسمه آزادی و پایه غول پیکر آن در شهر نیویورک بلندتر است. “استارشیپ” کاملاً قابل استفاده مجدد است. این ویژگی می‌تواند ثروت غیرقابل توصیفی را برای “اسپیس‌ایکس”، “ایلان ماسک”، ناسا و مالیات دهندگان آمریکایی، ارتش ایالات متحده و دیگران ذخیره کند.

در نهایت، به زودی “اسپیس‌ایکس” موشک “استارشیپ” را از “بوکا چیکا” به مدار زمین پرتاب خواهد کرد تا دومین مسابقه فضایی جهان برای بازگشت به کره ماه و قدم گذاشتن بر مریخ و کاوش اعماق فضا به شکل رسمی کلید بخورد.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: interestingengineering.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.