بیگ بنگ: تلسکوپ فضایی “جیمز وب” ناسا به تازگی تصاویری را از کهکشان مارپیچی “مسیه ۷۴” که با نام کهکشان “فانتوم” نیز شناخته می‌شود، به اشتراک گذاشته است که ثابت می‌کند که چرا این تلسکوپ بهترین تلسکوپ فضایی ساخته دست بشر است.

Heart of the Phantom Galaxy pillars
عکس فروسرخ جیمز وب از کهکشان فانتوم

ابزار فروسرخ میانی جیمز وب به دانشمندان اجازه می‌دهد تا رشته‌های ظریف گاز و غبار موجود در بازوهای مارپیچی کهکشان فانتوم را که از مرکز کهکشان به بیرون می‌روند، ببینند. این کهکشان که غرق در ستاره‌سازی است، حدود ۳۲ میلیون سال نوری با زمین فاصله دارد و در صورت فلکی ماهی واقع شده است.

Multi observatory views of M pillars
سمت راست: عکس فروسرخ جیمز وب از کهکشان فانتوم، مرکز: عکس ترکیبی جیمز وب و هابل، سمت چپ: عکس مرئی هابل از کهکشان فانتوم

رنگ‌های مختلف در این تصویر تیمی، ویژگی‌های مختلف کهکشان فانتوم را نشان می‌دهد. رنگ قرمز نشان‌دهنده گرد و غبار در بازوهای مارپیچی و رنگ نارنجی نشانگر گرد و غبار داغ‌تر است. ستاره‌های جوان به رنگ آبی می‌درخشند و ستاره‌های قدیمی بیشتر در مرکز تجمع دارند و به رنگ سبز و فیروزه‌ای هستند که درخششی جادویی به کهکشان فانتوم می‌بخشند. نقاط داغ صورتی‌رنگ نیز محل شکل‌گیری ستاره‌هاست.

Phantom Galaxy across the spectrum pillars
عکس ترکیبی جیمز وب(فروسرخ) و هابل(مرئی) از کهکشان فانتوم

تصاویری که قبلاً از کهکشان فانتوم توسط تلسکوپ فضایی “هابل” گرفته شده، مناطق پرنور شکل‌گیری ستارگان را نشان می‌دهد که “مناطق HII” نامیده می‌شوند. محققان آژانس فضایی اروپا داده‌های “جیمز وب” را روی این تصاویر قرار دادند تا اطلاعات جدیدی از این کهکشان دریافت کنند.

داده‌های جدید “جیمز وب” به اخترشناسان کمک می‌کند تا مناطقی که ستاره‌ها در آن تشکیل می‌شوند را شناسایی کنند. همچنین سن و جرم خوشه‌های ستاره‌ای به دقت اندازه‌گیری می‌شود تا ماهیت ذرات کوچک گرد و غبار در فضای میان ستاره‌ای مشخص شود.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: ESA

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.