بیگ بنگ: تلسکوپ “جیمز وب” ناسا اولین تصاویر مستقیم خود از یک سیاره فراخورشیدی را ثبت کرد. این سیاره که یک غول گازی است، 385 سال نوری با زمین فاصله دارد.

STSCI J p HIPb f x

تصاویر جدید تلسکوپ جیمز وب، مشاهدات آینده هموار می‌کنند، راهی که می‌تواند طیف گسترده‌ای از اطلاعات را که قبلاً در سیارات فراخورشیدی دیده نشده بود، نشان دهد. عکسبرداری مستقیم از سیارات دور بسیار دشوار است، زیرا ستارۀ میزبان در دید تلسکوپ خلل ایجاد می‌کند. برای حل این مشکل جیمز وب از ابزاری بنام تاج‌نگار برای مسدود کردن نور ستاره و دیدن سیاره استفاده می‌کند.

این سیاره فراخورشیدی “HIP 65426 b” نام دارد و یک غول گازی است که تقریباً 6 تا 12 برابر مشتری است و در واقع یک سیاره عظیم است. این سیاره حدود 15 تا 20 میلیون سال سن دارد که در مقیاس نجومی، بسیار جوان است. برای مقایسه، زمین حدود 4.6 میلیارد سال سن دارد.

d

به گفته محققان، در ابتدا تنها چیزی که می‌توانستیم ببینیم نور ستاره بود، اما با پردازش دقیق تصویر توانستیم آن نور را حذف و سیاره را نمایان سازیم.

محققان امیدوارند که تصاویر تلسکوپ جیمز وب به آن‌ها کمک کند تا بفهمند چنین سیاراتی چگونه در دیسک غبار و گاز اطراف ستاره‌های تازه متولدشده، شکل می‌گیرند. سیارات فراخورشیدی سیاراتی هستند که به دور ستاره‌های دیگری غیر از خورشید می‌چرخند و به ما کمک می‌کنند تا بفهمیم ما در جهان، منحصر به فرد هستیم یا سیارات دیگری مانند زمین وجود دارند.

سایت علمی بیگ بنگ/ منبع: NASA

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه

  1. بنظر میرسه حتی جیمز وب هم اونقدر که لازمه قدرتمند نیست. تنها راه دیدن همچین اجرامی رسیدن به نزدیک اونها از طریق کرمچاله هست. سفرهای فصایی با موشک خیلی ناامیدکننده هستن. حتی اگر یه سیاره شبیه زمین کشف کنیم رسیدن بهش نسل‌ها طول میکشه و اصلا معلوم نیست وقتی رسیدیم اونجا بدرد زندگی بخوره.

    1. جدیدا روی تلسکوپایی داره کار میشه که از اثر عدسی گرانشی استفاده میکنن … یعنی میتونیم آینه ای به بزرگی خورشید یا اجرام سنگین مثل سیاهچاله ها داشته باشیم.با اونا میشه عکس با کیفیت از سیاره های فراخورشیدی گرفت…