بیگ بنگ: تلسکوپ فضایی جیمز وب در جدیدترین یافته خود، بلوک‌های سازنده حیات را در تاریک‌ترین و سردترین ابر مولکولی رصد شده، کشف کرد.

stsci gqchesabwmhrfnaampf

تلسکوپ جیمز وب با نگاه به یک ابر کیهانی به نام «کملیون ۱» که 630 سال نوری با زمین فاصله دارد، متان، گوگرد، نیتروژن و اتانول را شناسایی کرد. این یافته نشان می‌دهد وجود این مولکول‌ها، نتیجۀ عادی و رایج از تشکیل ستارگان هستند و یک ویژگی منحصر به فرد در منظومه‌شمسی نیستند.

“جیمز وب” تصویری از این ابر یخی ثبت کرد که سردترین یخ اندازه‌گیری شده با دمای منفی 263 درجه سانتیگراد است. این تلسکوپ به اعماق یک ابر مولکولی متراکم نگاه کرد و انواع غنی از یخ بین‌ستاره‌ای بکر از جمله طیف وسیعی از مولکول‌هایی که برای حیات مورد نیاز است را کشف کرد. این ابر مولکولی به قدری سرد و تاریک است که مولکول‌های مختلف روی دانه‌های گرد و غبار درون آن یخ زده‌اند.

از آنجایی که این مواد برای تشکیل حیات ضروری هستند، این داده‌ها به دانشمندان اجازه می‌دهد تا ببینند که چه مقدار از هر کدام برای تشکیل سیارات جدید صرف می‌شود و همچنین به آن‌ها امکان می‌دهد تا ببینند جهان چقدر قابل سکونت خواهد بود. اطلاعات جیمز وب برای اولین‌بار نشان داد که مولکول‌های پیچیده‌تر از متانول می‌توانند قبل از تولد ستاره‌ها در اعماق یخی چنین ابرهایی تشکیل شوند.

پژوهشگران با استفاده از توانایی‌های فروسرخ جیمز وب، چگونگی جذب مولکول‌های یخی درون نور ستارگان را از آن سوی ابر مولکولی مطالعه کردند. این فرآیند موجب شد آنها به «رد شیمیایی» یا خطوط جذبی برسند که با داده‌های آزمایشگاهی برای شناسایی مولکول‌ها قابل مقایسه است. این تصاویر به دانشمندان کمک می‌کند تا ببینند چگونه یخ‌ها از سنتز اولیۀ خود به مناطق تشکیل دهندۀ دنباله‌دار در دیسک‌های پیش‌سیاره‌ای، تکامل می‌یابند. ویدئو این منطقه را در زیر تماشا کنید:

 

“ویل روشا” اخترشناس رصدخانه لیدن می‌گوید: «شناسایی مولکول‌های آلی پیچیده، مانند متانول و اتانول بالقوه همچنین نشان می‌دهد که بسیاری از منظومه‌های ستاره‌ای و سیاره‌ای در حال توسعه در این ابر خاص، مولکول‌ها را در یک حالت شیمیایی نسبتاً پیشرفته به ارث خواهند برد. این می‌تواند به این معنا باشد که وجود پیش‌سازهای مولکول‌های پری‌بیوتیک در منظومه‌های سیاره‌ای، به‌جای یک ویژگی که برای منظومه شمسی منحصر به‌ فرد باشد، نتیجه‌ای رایج حاصل از تشکیل ستارگان است.»

این پژوهش بخشی از پروژه «عصر یخبندان»، یکی از ۱۳ برنامۀ علمی جیمز وب است. این مشاهدات قابلیت‌های رصد جیمز وب را نشان می‌دهند و به جامعه نجومی اجازه می‌دهد تا یاد بگیرند که چگونه از ابزارهای خود بهترین استفاده را ببرند. گروه «عصر یخبندان» قبلاً مشاهدات بیشتری را برنامه‌ریزی کرده است و امیدوار است که سفر این یخ‌ها را از زمان شکل‌گیری تا تشکیل مجموعه دنباله‌دارهای یخی ردیابی کند.

سایت علمی بیگ بنگ/ منبع: NASA

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.