بیگ بنگ: مریخ‌نورد استقامت از انبار نمونه‌ای که با 10 لوله پشتیبان جمع‌آوری کرده بود عکس گرفت. دانشمندان قصد دارند این نمونه‌ها را در ماموریت‌های آتی به زمین بیاورند.

Perseverance Rover selfi
دو سال از فرود مریخ‌نورد استقامت در سیاره سرخ گذشت

به گزارش بیگ بنگ، حتی ربات‌های فضایی هم می‌دانند که «عکس‌ها» چقدر ارزش دارند: مریخ‌نورد استقامت ناسا تصویری پانوراما از انبار نمونه‌های کامل شدۀ خود ارائه کرد. این نقطه عطفی بزرگ برای مأموریت و اولین مجموعه نمونه‌های بشر در سیاره‌ای دیگر است. این پانوراما که از 368 تصویرِ ارسال شده به زمین تشکیل شده، بیش از یک ماه از جاگذاری دقیق و نقشه‌برداری 10 لولۀ تیتانیومی را به تصویر می‌کشد.

هشت عدد از این لوله‌ها با سنگ و سنگ پوشه (سنگ شکسته و گرد و خاک) پر شده‌اند، در حالی که یکی از آنها نمونه جوی و دیگری لوله «شاهد» است. این مریخ‌نورد در 31 ژانویه 2023 با استفاده از دوربین Mastcam-Z در بالای دکل یا «سر» خود از انبار نمونه عکس گرفت. رنگ عکس به گونه‌ای تنظیم شده که سطح مریخ را تقریباً همانطور که به چشم انسان می‌رسد، نشان دهد.

pia perseverances figure b

این انبار مجموعه‌ای پشتیبان از نمونه‌هایی است که در آینده می‌توان آنها را توسط کمپین بازگشت نمونه مریخ بازیابی کرد؛ تلاش مشترک بین ناسا و سازمان فضایی اروپا که هدف آن آوردن نمونه‌های مریخ به زمین برای مطالعه‌ی دقیق‌تر است. مریخ‌نورد ساخت انبار را در 21 دسامبر 2022 آغاز کرد و لوله‌ها را با دقت فاصله‌گذاری کرد تا در صورت نیاز به بازیابی در آینده، بتواند به راحتی این کار را انجام دهد.

لوله‌های اولیه در شکم استقامت قرار دارند. اگر برای مریخ‌نورد اتفاقی بیفتد و نتواند بصورت مستقیم لولاه‌ها را به فرودگر تحویل دهد، می‌توان نمونه‌ها را از انبار بازیابی کرد. استقامت نمونه‌ها را در منطقه‌ای به نام «Three Forks»، ریخته است. میلیاردها سال پیش، رودخانه‌ای به سمت دهانۀ آتشفشان جاری شد و رسوباتی را حمل کرد و یک دلتای شیب‌دار به شکل بادبزن را تشکیل داد که مریخ‌نورد در ماه‌های آینده به سمت آن خواهد رفت.

pia perseverances portrait figure c

سطح مریخ در حال حاضر سرد، خشک و غیر‌قابل‌سکونت است، اما مریخ باستانی احتمالاً شبیه زمین بوده و می‌توانست از حیات میکروبی پشتیبانی کند، البته اگر حیات میکروبی تاکنون در سیاره سرخ شکل گرفته باشد. نمونه‌هایی که استقامت جمع‌آوری می‌کند می‌تواند به دانشمندان کمک کند تا دریابند که آیا حیات در مکانی مانند دهانه جیزرو اثری از خود به جا گذاشته است یا خیر.

اطلاعات بیشتر دربارۀ ماموریت

یک هدف کلیدی برای ماموریت استقامت در مریخ، اخترزیست‌شناسی است، از جمله جستجوی نشانه‌هایی از حیات میکروبی باستانی. این مریخ‌نورد خاک‌شناسی و آب و هوای گذشته‌ی سیاره را مشخص می‌کند، راه را برای اکتشاف انسان در سیاره سرخ هموار می‌کند و اولین ماموریت برای جمع‌آوری و ذخیرۀ سنگ مریخ و سنگ پوشه (سنگ شکسته و گرد و غبار) است.

pia watsons montage of the sample depot

ماموریت‌های بعدی ناسا با همکاری سازمان فضایی اروپا، فضاپیماهایی را به مریخ می‌فرستد تا این نمونه‌های مهر و موم شده را از سطح جمع‌آوری و برای تجزیه و تحلیل ِ دقیق به زمین بیاورد. “ماموریت استقامت” بخشی از رویکرد اکتشافی ناسا برای سفر انسان به ماه و مریخ در آینده است. این مراحل شامل ماموریت‌های آرتمیس به ماه است که به آماده شدن برای اکتشاف انسان در سیاره سرخ کمک می‌کند.

ترجمه: سحر الله‌وردی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: NASA

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.