بیگ بنگ: تلسکوپ فضایی جیمز وب از خوشه کهکشانی پاندورا، عکسی واضح‌ و با کیفیت‌ ثبت کرد. این خوشه کهکشانی 4 میلیارد سال نوری با زمین فاصله دارد.

weica

خوشه کهکشانی پاندورا يا آبل ۲۷۴۴ متشكل از هزاران كهكشان است که در فاصله چهار ميليارد‌ سال نوری از زمين قرار دارند. به گفته محققان، تلسکوپ جیمز وب جزئیاتی از خوشه پاندورا را نشان می‌دهد که قبلا هرگز دیده نشده‌ بود. پیش از این، تلسکوپ فضایی هابل ناسا نیز هسته مرکزی پاندورا را بررسی کرده بود.

در تصاویر جیمز وب سه خوشه عظیم کهکشانی را می‌بینیم که در حال ادغام برای تشکیل یک اَبرخوشه کهکشانی هستند. جیمز وب با استفاده از همگرایی گرانشی که مثل یک ذره‌بین طبیعی عمل می‌کند، توانستند کهکشان‌های دورتر پنهان در این خوشه را نمایان سازند.

«راشل بزانسون» اخترشناس دانشگاه پیتسبورگ در پنسیلوانیا گفت:« زمانی که تصاویر خوشه پاندورا برای اولین‌بار توسط جیمز وب دریافت شد، ما کمی تحت تأثیر قرار گرفتیم. جزئیات زیادی در تصاویر بود و تعداد زیادی کهکشان در دوردست وجود داشت. خودم را در حال گم شدن در تصویر دیدم. وب فراتر از انتظارات ما عمل کرده بود.» زوم به خوشه کهکشان پاندورا را در زیر تماشا کنید:

 

«ایوو لابه» اخترشناس از دانشگاه فناوری سوینبرن در ملبورن، استرالیا، پژوهشگر ارشد این برنامه که UNCOVER نام دارد نیز گفت: «جیمز وب صدها کهکشان را درون خوشه شناسایی کرده که هابل نتوانسته بود از آنها تصویری ثبت کند. تصویر خوشه پاندورا که وب آن را ثبت کرده، عمیق‌تر و بهتر از آنچه قبلا دیده‌ایم است. اولین واکنش من به تصویر این بود که خیلی زیبا است. این عکس دقیقا شبیه شبیه‌سازی تشکیل کهکشان‌ها بود. باید به خود یادآوری می‌کردیم که این داده‌ها واقعی است و اکنون در عصر جدیدی از نجوم کار می‌کنیم.»

این خوشه توسط تیم UNCOVER با استفاده از دوربین فروسرخ نزدیک وب (NIRCam) و پس حدود ۳۰ ساعت مشاهده و بررسی رصد شد و هر نوردهی، ۴ تا ۶ ساعت طول کشید. مرحلۀ بعدی بررسی دقیق داده‌های تصویربرداری و انتخاب کهکشان‌ها برای رصد بعدی با طیف‌نگار فروسرخ نزدیک (NIRSpec) است که اندازه‌گیری دقیقی از فاصله‌ها را همراه با سایر اطلاعات جامع در مورد ترکیبات کهکشان‌ها ارائه می‌کند.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: esawebb.org

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.