بیگ بنگ: تلسکوپ فضایی جیمز وب به تازگی تصویری زیبا از آخرین مرحلۀ زندگی یک ستاره غول‌پیکر ثبت کرد. ستاره غول‌پیکر WR 124 حدود ۱۵ هزار سال نوریبا زمین فاصله دارد.

stsci gtyanasnwzaftfrdhqbchd

این ستاره از نوع ولف- رایه است، ولف رایه ستارگانی بسیار پرجرم هستند. ستارگان بزرگ در چرخه زندگی خود با هم رقابت می‌کنند و فقط برخی از آنها پیش از تبدیل شدن به ابرنواختر، مرحلۀ مختصری از ولف–رایه را پشت سر می‌گذارند که مشاهدات دقیق جیمز وب از این مرحله نادر را برای ستاره‌شناسان ارزشمند می‌سازد.

این نوع ستارگان لایه‌های خود را به بیرون پرتاب می‌کنند و هاله‌های گاز و غبار در اطراف آنها شکل می‌گیرد. به گفته محققان WR ۱۲۴ حدود ۳۰ برابر خورشید ما جرم دارد و تا به امروز گازها و غبارهایی را به اندازه بیش از ۱۰ توده خورشیدی به فضا پرتاب کرده است.

stsci gtwcmysrasmktxaa

گردوغبار، مولفۀ جدایی‌ناپذیر عملکرد کیهان است که ستارگان در حال شکل‌گیری را پناه می‌دهد تا گردهم بیایند، به شکل‌گیری سیارات کمک کنند و به عنوان سکویی برای تشکیل و جمع شدن مولکول‌ها و عناصر سازنده حیات روی زمین عمل کنند. به رغم نقش‌های اساسی فراوانی که گردوغبار بر عهده دارد، نظریه‌های کنونی اخترشناسان در مورد تشکیل غبار هنوز نمی‌توانند نقش آنها را به درستی توضیح دهند. زوم به این ستارۀ در حال مرگ را در ویدئوی زیر تماشا کنید:

 

شاید مشاهدات جیمز بتواند راز این گرد و غبار را آشکار کند، زیرا غبار کیهانی به بهترین وجه در طول موج‌های فروسرخ مطالعه می‌شود که جیمز وب برای مشاهده آنها تنظیم شده است. طبق اطلاعات ناسا تنها ستارگان عظیم قبل از آنکه به تدریج منفجر شوند، در چنین مرحله‌ای قرار می‌گیرند. حال پرسش اساسی دانشمندان این است که آیا پس از انفجار ابرنواختری ، غبار و دانه‌های گرد و غبار می‌توانند جان سالم به در ببرند یا نه؟

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.