بیگ بنگ: دانشمندان ناسا از وقوع سه فوران آتشفشانی در آیو قمر جهنمی مشتری در آگوست 2013 خبر دادند. این کشف جدید در آیو باعث شد تا دانشمندان به این نتیجه برسند که فوران های آتشفشانی در این قمر شایع تر از آنچه قبلا تصور می شد، است.

در این تصویر یکی از بزرگترین فوران های آتشفشانی در "آیو" قمر مشتری را مشاهده می کنید که در 29 آگوست 2013 به وقوع پیوسته است.
در این تصویر یکی از بزرگترین فوران های آتشفشانی در “آیو” قمر مشتری را مشاهده می کنید که در 29 آگوست 2013 به وقوع پیوسته است.

به گزارش بیگ بنگ، آیو داخلی ترین قمر از 4 قمر غول پیکر مشتری است و یکی از فعال‌ترین و حادثه‌خیز‌ترین اقمار مشتری میباشد که بیش از 400 کوه آتشفشانی دارد.این قمر از سطحی که تنها یک دوازدهم سطح زمین مساحت دارد، ۱۰۰ برابر بیشتر از تمام آتشفشان‌های زمین گدازه به بیرون پرتاب می‌کند. این قمر بخاطر جو مرگبار و سوزانش به “پیتزای آتشین” منظومه شمسی معروف است، با سطحی پر از حفره و لرزش‌های مداوم ناشی از فوران آتشفشانی مواد مذاب را با طولی ۵۰ کیلومتر یا بیشتر به فضا پرتاب می کند.

تیمی از اخترفیزیکدانان دانشگاه‌های کالیفرنیا و هاوایی با استفاده از تلسکوپ جمینی و کک تصاویر ثبت شده این قمر و آتشفشان فضایی ابعاد مختلف و علل بروز این پدیده عجیب را بررسی کردند. آتشفشان زنجیره‌ای قمر آیو که به مدت 14 روز ادامه داشت به آرامی مناطق گسترده‌تری را در محاصره شعله‌های سرکش و سوزان خود ویران کرد. طبق بررسی‌های انجام شده 310 کیلومتر مربع از خاک قمر آیو در هجوم طغیان آتش خاکستر شده است.

تصاویر قمر مشتری "آیو" که در طول موج های مختلف مادون قرمز توسط تلسکوپ های کک و جمینی به ثبت رسیده است. این تصاویر از 15 آگوست 2013 تا 29 آگوست 2013 گرفته شده است.
تصاویر قمر مشتری “آیو” که در طول موج های مختلف مادون قرمز توسط تلسکوپ های کک و جمینی به ثبت رسیده است. این تصاویر از 15 آگوست 2013 تا 29 آگوست 2013 گرفته شده است.

“اشلی دیویس” از محققان ناسا در خصوص میزان شدت آتشفشان آیو گفت: انرژی حاصل شده از این پدیده شگرف و خروج مواد مذاب بر سطح قمر آیو بسیار زیاد و ویرانگر است. دانشمندان معتقدند مدار آیو که در نزاعی ابدی بین گرانش مشتری و قمرهای کوچک‌تر آن گرفتار شده، به طور نامعمولی بیضوی شکل است؛ چنین موضوعی موجب می‌شود این قمر که در فاصله ۵۹۱ میلیون کیلومتری از زمین قرار دارد، در فواصل بسیار متغیری از مشتری قرار گیرد، چنین پمپاژ جزر و مدی مقادیر بزرگ گرما را در درون آیو ایجاد می‌کند و موجب می‌شود که بخش اعظم پوسته زیرسطحی آن در شکل مایع باقی بماند و به شکل آتشفشان فوران کند.

 منابع: space , dailygalaxy

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.