بیگ بنگ: بر اساس یافته‌های جدید ناسا آخرین بخش‌های دست نخورده یکی از کهن‌ترین لایه‌های یخ قطب جنوب به سرعت در حال سست شدن هستند و ممکن است تا سال ۲۰۲۰ ذوب شوند، این تغییر باعث خواهد شد که سطح آب دریاهای جهان افزایش پیدا کند.

در این تصویر فرو ریختن و آب شدن لایه های یخی لارسن بی را از ژانویه تا آوریل سال 2002 می بینید.
در این تصویر فرو ریختن و آب شدن لایه های یخی لارسن بی را از ژانویه تا آوریل سال 2002 می بینید.

تحقیقات ناسا روی بخش‌هایی از لایه‌های یخ قطب جنوب متمرکز بوده که «طبقات لارسن بی» نامیده می‌شوند و قدمت آن حدود 10 هزار سال تخمین زده می‌شود. بخش‌هایی از این توده یخبندان از سال ۲۰۰۲ فرو ریخته و آنچه که از آن باقی مانده حدود 1600 کیلومتر مربع است. قطب جنوب، ده‌ها گستره یخبندان بزرگ دارد که هر یک از آنها از لایه‌های زیادی از یخ فشرده تشکیل شده و آب دریاهای اطراف و بخش‌هایی از ساحل را پوشانده‌اند. بزرگ‌ترین گستره یخبندان موجود در قطب جنوب به اندازه مساحت کشور فرانسه است.

گستره یخبندان موسوم به «لارسن بی» در شبه جزیره آنتارکتیک واقع شده که به دماغه جنوبی قاره آمریکا نزدیک است و یکی از دو بخش مهم از لایه‌های یخبندان قطب جنوب است که دانشمندان روند ذوب و نازک شدن لایه‌های آن را مطالعه و ثبت کرده‌اند. اریک ریگنات، از کار‌شناسان ناسا گفت: «این تحقیقات در مورد لارسن بی به ما نشان می‌دهد که توده‌های یخ واقع در مناطق جنوبی‌تر قطب جنوب از گرمایش زمین چه تاثیری گرفته‌اند».

آب شدن این لایه های یخ باعث افزایش آب اقیانوس ها می شود.
آب شدن این لایه های یخ باعث افزایش آب اقیانوس ها می شود.

طبق تحقیقات جدید ناسا، گسترش شکاف‌های موجود در لایه‌های یخ «لارسن بی» باعث خواهد شد که احتمالا تا 5 سال دیگر کاملا ذوب شوند. پس از آن بخش‌های خرد شده از این توده عظیم یخ در آب دریا شناور شده و در نتیجه ذوب شدن آن‌ها سطح آب دریاهای جهان افزایش خواهد یافت. در این پژوهش مشخص شد که دو توده عظیم یخبندان دیگر نیز که در سال‌های اخیر حدود ۲۰ تا ۲۲ متر از ضخامت آنها کاسته شده، ممکن است پس از سال ۲۰۲۰ و از هم پاشیدن توده یخبندان «لارسن بی» در معرض خطر قرار گرفته و با سرعت به سمت اضمحلال بروند.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: NASA , slate.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.