بیگ بنگ: تا به امروز دانشمندان می دانستند که روزگاری فوران های آتشفشانی عظیمی بر سطح سیاره ی ناهید وجود داشته است، به ویژه در ناحیه ای که به نام گَنیکیکَزما1 شناخته می شود. اما هم اکنون دانشمندان بر این باورند که برخی از آتشفشانها در این سیاره هنوز هم فوران های ماگمای داغ دارند.

تصویری هنری از آتشفشان های فعال سیاره ی ناهید
تصویری هنری از آتشفشان های فعال سیاره ی ناهید

به گزارش بیگ بنگ، جیمز هِد2 نویسنده ی همکار در این پژوهش بین الملی جدید که به تازگی در نشریه ی ژئوفیزیکال ریسر چلِتِرز3 منتشر شده و حاصل جستجوی داده های ماموریت ونوس اکسپرس4 در آژانس فضایی اروپا است، می گوید: « ما می دانستیم که گَنیکیکَزما حاصل شرایط آتشفشانی ای است که از منظر زمانِ زمین شناختی رویدادی کاملا تازه است، اما نمی دانستیم که آیا دیروز شکل گرفته یا قدمتی یک میلیارد ساله دارد.»

یوجین شلیجین5 نویسنده ی راهبر این پژوهش می گوید: “ما همینک چندین رویداد را مشاهده کرده ایم که در آنها ناگهان نقطه ای در سطح خیلی داغتر می شود و پس از آن دوباره سرد می گردد.” و البته منظور او بسیار داغتر است. ناهید معمولا سیاره ای است سوزان با دمای 480 درجه ی سانتیگراد. در طول این پژوهش، دستکم یک نقطه به حداکثر دمای 830 درجه ی سانتیگراد رسید و توسط ونوس اکسپرس مشاهده شد.

venus1دانشمندان بر این باورند که این خیزش های دما که منحصر به چهار ناحیه ی خاص می شدند و تنها چند روز دوام داشتند نتیجه ی جوشش ماگمای داغ از درون سیاره به سطح آن است که به عبارت دیگر، به معنی فوران های آتشفشانی آتشفشان های فعال است. این یافته ها با پژوهشی که پیشتر خیزش های گذرای دی اکسید گوگرد را در جو زبَرین ناهید شناسایی کرده بود سازگاری دارند که نشانه ی بالقوه ی دیگری از شرایط آتشفشانیِ فعال است.

آتشفشان ها ناهید را در میان گروه کوچکی از سیارات منظومه ی شمسی ما قرار می دهد. به جز کره ی زمین تنها منزلگاه آتشفشان هایی با فوران های ماگما، آیو6 قمر مشتری است. تریتون7 قمر اورانوس و انسلادوس قمر زحل هر دو دارای یخ فشان هایی8 هستند که فوران هایی از گازهای بسیار سرد دارند. هِد می گوید: « این اکتشاف با تصویری که ازتاریخ فعالیت زمین شناختی ناهید در حال حاصل شدن است به خوبی تطابق دارد. این یافته های چشمگیر نتیجه ی همکاری هایی است کهسال های سال و در مرزهای سیاسی بسیاری به طول انجامیده است. آنها اهمیت همکاری های بین المللی را در کاوش منظومه ی شمسی مان و درک چگونگی تکاملش دستکم می گیرند.»

ترجمه: حسین طریقی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: mentalfloss

پی نوشت:

1- GanikiChasma
2- James Head
3- Geophysical Research Letters
4- Venus Express
5- Eugene Shalygin
6- Io
7- Triton
8- Cryovolcanos -It is also called Ice Volcano

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.