بیگ بنگ: محققان می گویند که امکان بیرون کشیدن ویروس عامل ایدز؛ اچ آی وی، از مخفیگاه هایش در بدن با کمک یک داروی سرطان وجود دارد.

_84572753_c0255688-hiv_viruses_infecting_a_cell,_tem-splبه گزارش BBC ، هنر داروهای ضد ویروسی این است که اچ آی وی موجود در جریان خون را می کشد، اما “ذخایری” پنهان از آن را دست نخورده باقی می گذارد. مطالعه منتشر شده در نشریه پلاس وان نشان داد که این دارو در فعال کردن ویروس های پنهان اچ آی وی “بسیار موثر” است. متخصصان می گویند که این نتایج جالب توجه است، اما باید اطمینان یافت که این دارو خطری برای بیماران آلوده به اچ آی وی ایجاد نمی کند. خطر ذخایر پنهان اچ آی وی در یک کودک اهل میسیسیپی ثابت شد، او در زمان تولد داروهای ضدویروسی دریافت کرد. اما علیرغم آنکه برای دو سال عاری از ویروس به نظر می رسید، با توقف داروها ویروس دوباره ظاهر شد.

بزن و بکش

تصور می شود که یک استراتژی موسوم به “بزن و بکش” در درمان اچ آی وی نقش اصلی را داشته باشد – “زدن” ویروس های نهفته اچ آی وی را بیرون می کشد تا امکان کشتن آنها با دارو فراهم شود. تیم دانشکده پزشکی دانشگاه کالیفرنیا در دیویس در مورد داروی پی ای پی ۰۰۵ (PEP005) تحقیق کرد. این یکی از اجزای درمانی برای جلوگیری از بروز سرطان در پوستی است که در اثر آفتاب آسیب دیده. آنها دارو را در سلول های کشت شده در آزمایشگاه و همچنین به روی بخش هایی از سیستم ایمنی استخراج شده از بدن ۱۳ فرد مبتلا به اچ آی وی امتحان کردند. گزارش شد که این دارو در فعال کردن اچ آی وی پنهان بسیار موثر است و نماینده شیوه تازه ای برای مقابله با این ویروس است.

HIVدکتر ساتیا داندکار از اعضای تیم تحقیق گفت: « خیلی خوشحالیم که یک کاندیدای برجسته برای فعال سازی مجدد اچ آی وی و ریشه کنی این بیماری را یافته ایم؛ دارویی که قبلا تایید شده و هم اکنون در بیماران استفاده می شود.» با این حال این دارو هنوز مستقیما در افراد مبتلا به اچ آی وی آزمایش نشده است. پروفسور شارون لوین از دانشگاه ملبورن نتایج را جالب خواند و گفت:‌ « این مطالعه خانواده دیگری از داروها را به فهرست داروهای بالقوه آزمایشی برای حذف اشکال با دوام اچ آی وی می افزاید، هرچند کار زیادی باقی است تا معلوم شود در بیماران موثر است یا نه.» به گفته او هرچند سازمان مواد غذایی و دارویی آمریکا قبلا این دارو را تایید کرده اما آزمایش ایمنی آن در بیماران اچ آی وی کار بیشتری می برد.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: BBC

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه

  1. این جالبه که بعضی از مردم سوئد به بیماری ایدز مقاوم هستند و این به خاطر جهشی است که چند صد سال پیش اجدادشون نسبت به بیماری طاعون پیدا کردند.