بیگ بنگ: گروهی از محققان به سرپرستی یک دانشمند ایرانی مدلی ارائه دادند که بر اساس آن، یک دوره ی بسیار کوتاه ِ تورم ثانویه پس از بیگ بنگ می تواند در خصوص فراوانی ماده ی تاریک توضیح دهد.

inflatable-dark-matter-hrبه گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، بر اساس مطالعات جدید هومن داوودی اصل، سرپرست آزمایشگاه ملی بروکهاون از وزارت انرژی ایالات متحده و نویسنده این مقاله، در دوره دوم تورم کوتاه‌تری وجود داشته که می‌توان گفت در آن دوره ماده تاریک در سراسر کیهان ایجاد شده است. وی گفت: در کل، یک نظریه اساسی از طبیعت می‌تواند توضیح دهنده این پدیده خاص باشد، اما ممکن است همیشه در پایان با مقدار صحیح ماده تاریک مواجهه نشویم.

وی در مقاله‌ای که در مجله Physical Review Letters منتشر شده است افزود: مواجهه با مقدار زیادی از ماده تاریک می‌تواند نشان‌دهنده وجود یک منبع دیگری برایش باشد، اما اگر این مقدار بسیار بسیار زیاد باشد مشکل‌ساز است. اندازه‌گیری مقدار ماده تاریک در جهان کار آسانی نیست. زیرا ماده تاریک با سایر مواد کیهان هیچگونه ارتباطی برقرار نمی کند. با این وجود، اثرات گرانشی ماده تاریک ایده خوبی را به دانشمندان می دهد که چه مقدار از این ماده در کیهان وجود دارد. داوودی اصل و همکارانش به منظور رمزگشایی مرحله‌ای را به رویدادهای پذیرفته شده در نظریات فضا- زمان افزودند.

تصویری از هومن داوودی اصل، سرپرست آزمایشگاه ملی بروکهاون
تصویری از هومن داوودی اصل، سرپرست آزمایشگاه ملی بروکهاون

طبق کیهان‌شناسی استاندارد، توسعه جهان که تورم کیهانی خوانده می‌شود شاید 35-^10 ثانیه پس از آغاز زمان شروع شده است. این رویداد انبساط تمامیت فضا تنها کسری از ثانیه به طول انجامیده و سرانجام به جهانی داغ تبدیل شده و به دنبال آن زمان ِ سرد شدن فرا رسیده که تا به امروز ادامه داشته است. سپس، وقتی جهان تنها چند ثانیه یا چند دقیقه سن داشته به اندازه کافی سرد شده که شکل‌گیری عناصر سبک‌تر آغاز شده است.

داوودی اصل اظهار کرد: احتمالا پس از آن دو اتفاق بزرگ در دوره تورم دیگری وجود داشته است. او و همکارانش نشان می‌دهند که این دوره تورم توسط تعاملات در بخش مخفی فیزیک شکل داده شده است. به گفته داوودی اصل در صورت رخداد تورم دوم، می‌توان آن را توسط انرژی‌هایی که در آزمایش‌های شتاب‌دهنده انجام می‌شود شبیه سازی کرد؛ آزمایش‌هایی از قبیل برخورد دهنده نسبیتی یون سنگین و برخورد دهنده بزرگ هادرون مناسب میباشند. فقط با گذشت زمان می‌توان فهمید چه‌وقت نشانه‌های یک «بخش پنهان» توسط این برخورددهنده‌ها یا دیگر امکانات آزمایشگاهی خود را نشان‌ می‌دهند.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: sciencedaily.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.