بیگ بنگ: در طول پنج قرن گذشته از قدرت مشاهدات و آزمایش‌ و استدلال‌های ریاضی استفاده کرده‌ایم تا سد باورهای اشتباه گذشته را بشکنیم. نوع بشر راهی طولانی و پر فراز و نشیب را در تغییر درک خود از عالم، پشت سر گذاشته است. از عالمی که زمین کوچک مرکز آن بود تا کیهان وسیعی که صدها میلیارد کهکشان چون ذرات گرد و غبار در آن پراکنده‌اند. سر آغاز این هستی به وسیله نظریه بیگ بنگ شرح داده شده است.  این نظریه یک مدل کیهان شناسی است که تاکنون از دیدگاه آزمایشات و رصدهای نجومی توانسته است بیشترین تائیدات را از سوی جامعه علمی بین المللی به دست آورد. کیهان شناسان با اصطلاح بیگ بنگ به شرح و تفسیر این ایده می پردازند که جهان از یک حالت نخستین بی نهایت گرم تشکیل شده و تمام کائنات در یک هسته اتم یاحتی کوچکتر از آن جای داشت و در یک لحظه این فضا و زمان آغاز می شود یعنی با یک بیگ بنگ که حاصل گرانش شدید ناشی از فشردگی بوده، شروع شد.

big_bang

ادوین هابل کاشف انبساط کیهان

بطور کلی امروزه چنین پذیرفته می شود که فضا، زمان، ماده، انرژی و قوانین طبیعت جملگی با بیگ بنگ پا به عرصه وجود گذاشته اند. شاهد و دلیل وجود بیگ بنگ، قانون مشاهده شده هابل است. ادوین هابل (Edwin Hubble) در سال 1929 از طریق مشاهدات خود و بررسی روی انتقال به سرخ 24 کهکشان و مقایسهٔ آنها با یکدیگر به این نتیجه رسید که کهکشان‌های دورتر با سرعت بیشتری در حال دور شدن هستند، همانطوری که معادلات اینشتین پیش بینی کرده بودند. دانشمندان به این فکر افتادند که اگر جهان در حال انبساط باشد، پس احتمالا آغازی دارد. اگر این کهکشان ها در گذشته های دور، به زمین خیلی نزدیک تر بودند. اگر حرکت کهکشان ها در زمان گذشته را در ذهن خود مسیریابی کنیم ، نه تنها به زمانی می رسیم که جهان آغاز شده، بلکه به این مفهوم می رسیم که کلیه کهکشان ها باید از یک حجم کوچکی شروع به حرکت کرده باشند.

ثابت هابل ( H ) که یکی از مهمترین ثابت ها در علم کیهان شناسی محسوب می شود، نشان می دهد که جهان با چه سرعتی در حال انبساط است. به عنوان مثال، نوار ویدئویی ضبط شده از یک انفجار را در نظر بگیرید. در ویدئوی ضبط شده، ذرات ناشی از انفجار را در حال دور شدن از مرکز انفجار می بینیم. به این ترتیب می توانیم سرعت دور شدن ذرات را از مرکز انفجار محاسبه کنیم. ولی از طرف دیگر همچنین می توانیم ویدئو را به عقب باز گردانیم تا لحظه ای که تمام ذرات در یک نقطه متمرکز شوند. از آنجایی را که سرعت انبساط را از قبل می دانیم، می توانیم به عقب بازگشته و زمانی را که در آن انفجار رخ داده است را محاسبه کنیم.(این مثال برای درک موضوع است و بیگ بنگ قابل مقایسه با هیچ  انفجاری نیست، چون جهان پس از بیگ بنگ، تورم یافت و منبسط شد)

Big Bangاین گرافیک زمان بندی شکل گیری جهان را طبق نظریه بیگ بنگ و تورم کیهانی نشان می دهد.

خط زمانی بیگ بنگ و کیهان شناسی  نوین

از سن عالم  تاكنون، 13.82 ميليارد سال گذشته ( طبق مشاهدات جدید ماهواره پلانک که نشان داد کیهان نزدیک به 100 میلیون سال قدیمی تر است ) طبيعي است براي بيان مرحله هاي اين تحول از زمان استفاده كنيم. ذره هايي مانند پروتون و نوترون، كه در فيزيك آنها را با نام كلي باريون مي شناسيم، در همان يك ثانيه ي اول بعد ازبیگ بنگ به وجود آمده اند. شايد تصور كنيد يك ثانيه در مقابل 13.8 ميليارد سال كه اصلاً به حساب نمي آيد. اما در فيزيك اين طور نيست! كيهان زماني كه يك ثانيه يا كسري از ثانيه سن داشته است بسيار داغ بوده است، يك ثانيه بعد از بیگ بنگ را به چند قسمت مي شود تقسيم كرد كه معني داشته باشد؟ كوچكترين زماني كه به لحاظ علم فيزيك از ثابت هاي جهاني که طبق گرانش نيوتن، پلانك، و نيز سرعت نور مي توان ساخت زمان پلانك ناميده مي شود و برابر 43- ^10 ثانيه، توجه كنيد يعني كه ثانيه را به 1043 قسمت تقسيم كنيم و تنها يك قسمت از آن را بگيريم!

اين زمان شاخص است براي محدوده اي از تحول عالم كه انتظار مي رود گرانش كوانتومي شود؛ علت اين ادعا اين است كه در محاسبه ي زمان پلانك ثابت پلانك كه نشانه ي كوانتومي بودن است وارد مي شود. بنابراين اين زمان مرز اعتبار نظريه ي گرانش اینشتين را تعيين مي كند و انتظار داريم در زمان هاي كوتاه تر از آن، كه عالم فشرده تر بوده است، گرانش كوانتومي بشود. هیچ رابطه یا فرمول فیزیکی شناخته شده ای وجود ندارد وفقط از این زمان به بعد است که روابط فیزیکی وجود دارند. بعد از عبور از چند مرحله ویژه وکاهش تدریجی دما در زمان ده بتوان منفی 12 چهار نیروی بنیادی شکل گرفته و در زمان ده بتوان منفی شش هم دما آنقدر پایین آمده تا شرایط برای شکل گیری هسته اتمها فراهم شود. دراین زمان عناصر طبیعی بویژه هلیوم وهیدروژن شکل گرفته اند. بعد از گذشت سیصدهزار سال از لحظه آفرینش کیهان برای فوتونها شفاف شده وتابش از ماده جداشده است. با انبساط کیهان ماده ٬از تابش زمینه جداشده و اتمها تشکیل شده اند. گرانش موجب تغییر چگالی های موضعی شده و ستاره ها شکل گرفته اند.

قدیمی ترین و مستقیم ترین انواع شواهد تجربی عباراتند از انبساط نوع هابل که در انتقال سرخ کهکشانها مشاهده شده است، اندازه گیری‌های جزئیات تابش زمینه کیهانی و فراوانی نسبی عناصر سبک که در جریان هسته زایی بیگ بنگ تولید شنده‌اند. امروزه توزیع، تشکیل و تکامل کهکشانها در مقیاس بزرگ نیز به این شواهد افزوده شده است. از این موارد به عنوان چهار ستون نظریه بیگ بنگ یاد شده است.

به تازگی نیز طبق مشاهدات ماهواره پلانک تخمین زده می شود سرعت انبساط جهان که برابر ثابت هابل شناخته می شود، برابر 67.15 مثبت/منفی 1.2 کیلومتر در ثانیه در مگا پارسک است. (پارسک یک واحد اخترشناسی است و تقریباً برابر 3 سال نوری است). که کمتر از برآوردهای قبلی به دست آمده از تلسکوپ های فضایی اسپیتزر ناسا و هابل میباشد. ( داده های پیشین نشان می داد که جهان با سرعت شگفت آور 71 کیلومتر در ثانیه در مگا پارسک در حال انبساط است.)

بیگ بنگ و  تاریخچه تحول کیهانی

یافته های ماهواره WMAP و ماهواره پلانک به دانشمندان اطمینان داد که آنان به سمت یک «مدل استاندارد» کیهان شناسی ، پیش روند. داده های جدید پلانک همچنین بیانگر این است که انرژی تاریک کمتری و ماده ی تاریک و ماده ی معمولی بیشتری در کیهان وجود دارند.این نقشه حاصل پانزده و نیم ماه خیره شدن به دمای و اندازه گیری تابش مایکرو ویو پس زمینه ی کیهان است. برابر برآورد جدیدی ماده تاریک در جهان 26.8 درصد است، که قبلا 24 درصد بود، در حالی که انرژی تاریک به میزان 68.3 درصد میباشد، در حالی که قبلا 71.4 درصد بود. ماده ی معمولی در حال حاضر 4.9 درصد براورد می شود، که قبلا 4.6 درصد بود.

تابش پس زمینه کیهانی دقیق‌ترین نقشه از توزیع ماده در جهان اولیه است. این نقشه، نوسانات ریز دمایی متناظر با تفاوت‌های اندک چگالی روزهای اولیه نواحی مختلف عالم را نشان می‌دهد. این تفاوت‌های بذر ساختار آینده جهان را شکل دادند، یعنی همان چیزی که نمود آن امروزه به شکل ستارگان و کهکشان‌ها در تمام کیهان پراکنده شده است. نقشه تهیه شده پلانک از CMB اخترشناسان و کیهان‌شناسان را قادر ساخته تا طیف وسیعی از مدل‌های مربوط به منشاء و تکامل کیهان را به بوته آزمایش بگذارند. ماهواره پلانک در زمستان سال 2009 به فضا پرتاب شد و مدت 4.5 سال را به پیمایش و جستجوی آسمان پرداخت؛ تا روند تکامل ماده کیهانی را در طول زمان مطالعه کند. در نهایت روز 1 آبان تلسکوپ فضایی پلانک به ماموریت تهیه نقشه تابش پس زمینه کیهانی پایان داد، پیش از پلانک ماهواره COBE و WMAP این وظیفه را بر عهده داشتند.

نقشه  پلانک از قدیمی ترین نور در جهان که به نام پس زمینه کیهانی شناخته می شود ، با دقت بی سابقه ای انجام شد

اگر چه هنوز شکافهای زیادی وجود دارد ، با این حال اختر فیزیکدانان با استفاده از داده های دریافتی، در حال ترسیم نمای کلی یک نظریه استاندارد هستند. با استفاده از تصاویری که ما امروز در کنار هم قرار می دهیم، می بینیم که سیر تکاملی جهان، با خنک شدن آن مراحل متفاوت و مستقلی را پیموده است. گذار از این مراحل مختلف بیانگر به هم ریختن تقارن و تجزیه یک نیروی واحد طبیعت است. در ادامه، مراحلی که تا به امروز شناخته شده اند، از این قرارند :

1 ) قبل از 43- ^10 ثانیه، عصر پلانک

تقریبا هیچ چیز در مورد عصر پلانک مشخص نیست. در انرژی پلانک ( 19^10 میلیارد الکترون ولت ) ، نیروی گرانش به اندازۀ نیروهای کوانتومی قوی بوده است. در نتیجه ، چهار نیروی جهان احتمالا در یک «ابر نیرو» متحد بوده اند. شاید جهان در فاز کاملی از «هیچ» یا فضای خالی با ابعاد بیشتر، وجود داشته است. تقارن مرموزی که تمام این چهار نیرو را با هم ترکیب می کند باعث تغییر ناپذیری معادلات می گردد، بیشتر «ابر تقارن» است. به دلایل ناشناخته، تقارن مرموزی که تمام چهار نیرو را متحد ساخته، شکسته شده و حباب کوچکی شکل گرفته است. این حباب کوچک همان جهان جنینی ما است که شاید در نتیجه یک افت و خیز کوانتومی تصادفی ایجاد شده باشد. اندازۀ این حباب برابر «طول پلانک» یعنی 33- ^10 سانتیمتر، بوده است.

2 ) 34- ^10 ثانیه ، عصر گات

شکست تقارن حبابی به وجود آورد که به سرعت انبساط یافت. با متورم شدن حباب، چهار نیروی بنیادی به سرعت جدا شدند. گرانش، اولین نیرویی بود که از سه نیروی دیگر جدا شد و به این ترتیب موج ضربه ای را در سراسر جهان آزاد کرد. تقارن اصلی ابر نیرو به تقارن کوچکتری شکسته شد، شاید به تقارن گات. بر هم کنشهای قوی، ضعیف و الکترومغناطیسی باقی مانده، هنوز از طریق تقارن گات با هم متحد بودند. جهان در طی این مرحله، به دلایلی که هنوز مشخص نیست، با ضریب بسیار بزرگی، حدود 50^10 متورم و باعث شد فضا سریع تر از سرعت نور منبسط شود. دما در این حالت برابر 32^10 بوده است.

3 ) 24- ^10 ثانیه ، پایان تورم

با جدا شدن نیروی قوی از دو نیروی دیگر، دما به 27^10 درجه کاهش یافت. دورۀ تورم پایان یافت، جهان آرام گرفت و از آن پس با انبساط استاندارد فریدمن به کار خود ادامه داد. در این حالت، جهان «سوپ» پلاسمای داغ شامل کوارک ها، گلئون ها و لپتون ها آزاد بود. کوارک های آزاد پس از تراکم به پروتون ها و نوترونهای امروزی تبدیل شدند. جهان ما در این مرحله هنوز بسیار کوچک بود و ابعاد آن تنها به ابعاد فعلی منظومۀ شمسی می رسید. ماده و پاد ماده یکدیگر را خنثی کردند، اما مقدار ماده نسبت به پاد ماده کمی بیشتر بود ( یک در میلیارد ) و باعث به وجود آمدن ماده ای شد که امروزه در اطراف خود می بینیم. ( با مشاهدۀ ذره بوزون هیگز و چگونگی جرم دار شدن ماده که توسط برخود دهندۀ بزرگ هادرون انجام شد دانشمندان توانستند این مرحله را بازسازی کنند. )

thebigbangجدول زمانی جهان در مدت 13.8 میلیارد سال ، از بیگ بنگ، دوران تاریک کیهانی، تشکیل نخستین ستارگان، و گسترش و انبساط کیهان تا دوران کنونی نشان می دهد.

4 ) سه دقیقه ، شکل گیری هسته ها

دما به اندازۀ کافی برای شکل گرفتن هسته ها کاهش پیدا کرده است. طی فرایند همجوشی، هیدروژن به هلیم تبدیل شد. ( که نسبت 75 درصد هیدروؤن به 25 درصد هلیم را در جهان ایجاد کرد. ) مقادیر ناچیزی لیتیم شکل گرفت، ولی فرایند همجوشی عناصر بالاتر ، به دلیل اینکه هسته های دارای 5 ذره خیلی ناپایدار بودند، متوقف شد. جهان به دلیل تفرق نور به وسیلۀ الکترون های آزاد غیر شفاف بود. این مرحله ، پایان عمر گوی آتشین اولیه محسوب می شود.

5 ) 380000 سال بعد ، اتم ها متولد می شوند

دما به 3000 درجه کلوین کاهش یافت. با جایگیری الکترون ها در اطراف هسته ها، اتم ها شکل گرفتند، بدون اینکه به دلیل گرما از هم پاشیده شوند. فوتون ها هم اکنون می توانستند بی آنکه جذب شوند، آزادانه حرکت کنند. این همان تابشی است که به وسیلۀ COBE و WMAP اندازه گیری شده است. جهانی که زمانی مات و مملو از پلاسما بود، حالا شفاف شد. آسمان بجای سفید، اکنون سیاه بود.

6 ) یک میلیارد سال بعد ، ستارگان متراکم می شوند

دما به 18 درجه کلوین کاهش یافت. اختروش ها ، کهکشان ها و خوشه های کهکشانی، عمدتا به عنوان نتایج فرعی افت و خیزهای کوچک کوانتومی در گوی آتشین اولیه، شروع به تراکم نمودند. عناصر سبک، مثل کربن ، اکسیژن و نیتروژن در ستارگان ساخته شدند. ستارگان شاخته شدند. ستارگان در حال انفجار ، عناصر بعد از آهن را در اسمانها پراکندند. این دوره، دورترین دوره ای است که به وسیلۀ تلسکوپ هابل تصویربرداری شده و قابل تجسس و بررسی است.

7 ) 6.5 میلیارد سال ، انبساط دِسیتر

انبساط فریدمن به تدریج پایان یافت و سرعت انبساط جهان رو به افزایش گذاشت. به این ترتیب، جهان وارد مرحله ای به نام انبساط دِسیتر شد. در این مرحله، نیروی مرموز ضد گرانشی که هنوز شناسایی نشده، جهان را به پیش می راند.

8 ) 13.8 میلیار سال ، امروز

اکنون دما به 2.7 درجه کلوین کاهش یافته است. ما شاهد جهان امروزی، شامل کهکشانها، ستاره ها و سیارات هستیم. سرعت جهان، در یک حالت گریز، رو به افزایش است.

بیگ بنگ و جهانی بر خاسته از هیچ

ممکن است درنگاه اول با نظریه جهانی از هیچ و جهان های چندگانه مخالفت کنیم، زیرا به نظر می رسد این نظریه قوانین شناخته شده ای مثل قانون بقای ماده و انرژی را به هم می ریزد. در واقع، مجموع کل ماده به علاوه انرژی در جهان احتمالا خیلی کوچک است. درست است که مقدار ماده موجود در جهان شامل تمام ستارگان، سیارات و کهکشان ها مقداری مثبت و بزرگ است، بااین حال انرژی ذخیره شده در گرانش، ممکن است منفی باشد. اگر انرژی مثبت ماده را با انرژی منفی گرانش جمع کنیم، نتیجه عددی نزدیک به صفر خواهد بود! از بعضی جهات می توان گفت چنین جهان هایی آزاد هستند. آنها می توانند از درون خلاء تقریبا بدون هیچ تلاشی، بیرون بجهند. در جهان بسیار شگفت انگیز مکانیک کوانتوم که به توصیف رفتارها در مقیاس زیر اتمی می پردازد، نوسان ها و بی ثباتی های گاه به گاهی می تواند ماده و انرژی را از هیچ پدید آورد و به گفتۀ محققان، این در واقع می تواند به پدید آمدن چیزهای بسیار بزرگ هم بیانجامد.

انرژی تمامي ذرات بنيادي در لحظه تولد جهان ( بیگ بنگ ) بدون جرم بوده‌ اند اما در كسر بسيار كوچكي از ثانيه پس از آن هنگامي كه ذرات هيگز از « انرژي بیگ بنگ» پديد آمده و كل جهان را پُر كردند و ناگهان برخي از ذرات بنيادي به واسطه برهم‌ كنش با آنها جرمدار شدند و همچنان این ذرات نامرئی در میدان هیگز جهان انرژی ابتدایی خود را حفظ کرده اند. خوب حال سوال پیش می آید بیگ بنگ انرژی اش را چطور بدست آورده است؟ در مدل های کوانتومی به علت افت و خیزهای میدان گرانشی ناپایدار، باعث می شود گذاری خود به خود به عالم در حال انبساط و ماده رخ دهد. ممکن است فکر کنید خلق ماده و انبساط آن به مقداری انرژی نیاز دارد و بنابراین اگر ماده از « فضای خالی » به وجود آمده باشد؛ پایستگی انرژی که یکی از اصول مسلم فیزیک است، بر هم خواهد خورد.

در واقع ، در فرایند هیچ؛ نقض پایستگی انرژی وجود ندارد. به یاد بیاورید که میدان گرانشی دارای انرژی منفی است. ( حالتی مقید به پروتون در حالتی با انرژی منفی وجود دارد؛ هر نیروی جاذبه ای چنین خصوصیتی دارد و نیروی گرانشی همیشه جاذبه ای است.) بنابراین می توان به موقعیتی رسید که انرژی گرانشی منفی با انرژی مثبت ماده ( و انبساط )در تعادل باشد که در نتیجه انرژی کل صفر می شود. معادلات کیهان شناسی کوانتومی نشان می دهند که عالم به علت افت و خیزهای کوانتومی بطور خود به خودی از خلا به وجود آمده است و بیگ بنگ های متعدد در اعصار مختلف بوده و خواهد بود.

منابع:

جهان های موازی – میچیو کاکو
حیات هوشمند در کائنات- پیتر اولم اشنایدر
پس از نخستین سه دقیقه – ت.پادمانایان
ویکی پدیا
ناسا

Read More : Big Bang , nasa, bigbang


دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

131 دیدگاه

  1. یک جسم عظیم و غیر قابل نفوذ که از اول بوده ولی ناپایدار و منفجر شده مانند بینهایت انفجار قبلی و بعدی
    که به صورت گاز در آمده و گاز به صورت مایع شده و مثل باران بر هستی باریده نتیجش هم ستارگان و سیارات
    و همه چیز تمایل به بازگشت به جسم اول را دارند و موفق هم میشوند تا دوباره از نو شروع شود مثل تغییر فصول

  2. این امکان وجود دارد که قبل از بیگ بنگ، جهان در کشش بینهایتِ یک مادۀ متراکم به شدت داغ درگیر بوده باشد که در یک حالت ثابت بوده و بدین ترتیب بیگ بنگ رخ داده است. این جهان ِ به شدت متراکم با مکانیک کوانتومی (فیزیک در مقیاس به شدت کوچک) اداره می شد، سپس بیگ بنگ لحظه‌ای را نمایش داد که فیزیک کلاسیک محرک اصلی تکامل جهان بود.
    از نظر استیون هاوکینگ، این لحظه تمام چیزی است که برایمان اهمیت دارد: قبل از بیگ بنگ، رویدادها غیرقابل اندازه‌گیری بودند و در نتیجه نمی‌توان آنها را تعریف کرد. هاوکینگ آن را فرضیۀ بدون مرز می‌نامند: او گفت که فضا و زمان محدود است، اما هیچ مرز یا نقاط آغاز و پایانی ندارد، همانطور که سیارۀ زمین محدود است، اما هیچ لبه‌ای ندارد.

  3. جهان در فضای بسیار کوچک قرار گرفته است . اما فضا در همین مقدار کوچک خلاصه می شود . فضا زمان با وجود ماده معنی دارند . طبق نظریه انبساط شتابدار جهان در زمان فعلی .

  4. سلام ،
    نظریه علمی مه بانگ باید توسط فلسفه و عرفان علمی غایت شناسی گردد. این وظیفه به عهده منجمین و کیهان شناسان نیست. سوال : قبل از مه بنگ چه بود ؟ علم نمی تواند به این سوال یک پاسخ حقیقی و مطابق بر واقعیت بدهد. اما در مورد آینده جهان سه جواب علمی وجود دارد که هرکدام یک سوم ( 33,33 ) حقیقت دارند. 1 – انبساط دائم. 2 – انبساط تا حد ایستایی . 3 – انقباض مجدد. سرنوشت و آینده جهان از دیدگاه علمی از این سه حالت نمی تواند خارج باشد. من خودم طرفدار انقباض مجدد و متعاقب آن تولد مجدد جهان و انسان می باشم، البته نه بصورت تکرار مطلق بلکه ظهور مجدد انسان در سطحی برتر. زیرا هدف کلی خلقت و آفرینش و هدف و معنای حیات، سیر و سلوک انسان به سمت کمال می باشد. از دیدگاه دینی حرکت انسان به سوی کمال با فرا رسیدن لحظه اجل به پایان می رسد، زیرا ادامه حیات در برزخ و پس از آن در بهشت یا جهنم دیگر مشمول حال تکامل نخواهند بود. دین با این باور ریشه تکامل را با دست خود خشکانده است. خود دین دیگر قابلیت تکامل ندارد بلکه تنیدن و بافتن تار و پود های وسیع شرایع مذهبی. به این معنا که ادیان دیگر میوه تازه و جدیدی را جهت تغذیه فهم و عقل و باطن نمی توانند به بشریت ارائه دهند. باور داشتن به روز قیامت و رستاخیز و برپایی دادگاه عدل الهی تیشه را بر ریشه درخت دین فرود آورده است. تا این درخت بطور کامل خشکیده شود و بیافتد، شاید چندین قرن یا هزاره وقت لازم است. در طول این مدت فلاسفه و عارفان علمی بی عمل و دست روی دست نخواهند نشست، بلکه نظریات علمی بخصوص مه بانگ را غایت شناسی خواهند کرد و یک باور عمومی و جهانشمول علمی را جانشین باور های وحیانی خواهند نمود که نه تنها برای چند قوم و قبیله بلکه توسط کلیه افراد انسانی مورد پذیرش قرار خواهد گرفت. من خودم معتقدم که این عالم به سمت گذشته های بسیار دو دست دقیقا شش عالم را در سیر نزولی سفر خلقت و آفرینش منزل به منزل ؛ وادی به وادی و یا ایستگاه به ایستگاه پشت سر گذاشته است تا از سطح کمال ملکوتی به سطح نقصان فعلی رسیده است و به سمت آینده های بسیار دور همان شش عالم ؛ شش منزل و وادی و ایستگاه را در پیش پا و روی تکاملی خود دارد تا رجعت و برگشت به حالت ملکوتی کمال اولیه. لذت بخش، این حقیقت است که خداوند در خارج و بیرون از جهان های موازی و بیشمار قرار نگرفته است، بلکه سفر خلقت و آفرینش متعلق به خود او می باشد و ما انسانها و کلیه موجودات زنده و غیر زنده به عنوان اجزای او در این سفر همراه او به عنوان کل می باشیم و قبل از آغاز سفر هم با او بوده و پس از پایان سفر باز هم با او خواهیم بود. رجعت دینی مساله را از زاویه دید دیگری بیان می کند که عبارت است از ترک این عالم پس از مرگ و بعد از اقامت کوتاه مدت ( تا دمیدن صور و یا شیپور دوم اسرافیل ) در عالم برزخ و سرانجام ملاقات با خداوند در عالم آخرت. این یک داستان شیرین اما کودکانه است. حقیقت این است که وجود خداوند بیکران و بینهایت است و هیچ چیز و هیچ کس نمیتواند خارج از وجود خداوند قرار گرفته و جدا از خداوند باشد. لذا معنای حقیقی پدیده رجعت و بازگشت، شناخت مجدد خداوند توسط انسان در طی منازل صعودی و در پایان سفر می باشد و نه انتقال از این عالم به عوالمی دیگر به نام برزخ و آخرت. ما انسان ها به همراه طبیعت و کیهان در چهار چوب همین جهان ( و جهان های بیشمار ) حالت ملکوتی اولیه را پشت سر گذاشته و به حالت فعلی رسیده ایم و دوباره در همین چهارچوب بهمراه طبیعت و کیهان به حالت اولیه ملکوتی باز خواهیم گشت. در پایان به یک حقیقت بنیادی اشاره می کنم که در طول تاریخ بشریت تاکنون در اندیشه انسان رخنه نکرده است و آن اینکه در حالت اولیه ملکوتی یعنی قبیل از سفر آفرینش، هر فرد انسانی از یک خانواده ده عضویی مشتمل بر پنج مرد و پنج زن و هرکدام در سطح کمال مطلق برخوردار بوده است و در پایان سفر دوباره از آن خانواده ده عضویی برخوردار خواهد گردید. این گوشه ناچیزی بود از غایت شناسی نطریه علمی مه بانگ. امید اینکه سر نخی به دست فلاسفه و حکیمان و عارفان و شاعران و ادیبان و هنرمندان و خود دانشمندان داده باشم که با حقایق ژرف تر و برتر الهی آشنا گردند که در کتب دینی و به اصطلاح آسمانی کوچکترین اثر و رد پایی از آنها یافت نمیگردد.
    در پایان دو بیت شعر از حافظ وارسته و رستگار :
    حدیث از مطرب و می گو و راز دهر را کمتر جو
    که کس نگشود و نگشاید به حکمت این معما را.

    1. دوستِ گرامی.منابع صحبت هاتون رو میشه بفرمایید؟این صحبت شما من رو یاد نظریات فلوطین میندازه

    2. چقدر حرفای عجیبی زدین… مغزم داره سوت میکشه
      منم دوست دارم منابع حرفایی که زدین رو بدونم

  5. چه چیزی محرک انفجار بیگ بنگ بوده ؟

    و یه چیز دیگ چه چیزی موجب بیگ بنگ شده؟

  6. اینجا گقته شده یه چیزی انفجار پیدا کرده وقتی هیچی نبوده چی بوده که انفجار پیدا کرده ؟
    و یه چیز دیگ چه چیزی موجب بیگ بنگ شده؟

    1. انرژی و ذرات بنیادی که جرم نداشتند که این ذرات برهم کنش کردند و بعدا جرم دار شدند
      خلاصه از هیچ به وجود اومده
      هیچ یعنی همین انرژی ذرات بنیادی که ابتدا جرمی نداشتند، و چون جرم نداشتند هیچ به حساب میارنشون.

  7. با سلام
    حالا چرا فرض شده که همه جهان در محدوده ای به اندازه هسته اتم جا داشته است .اگر این محدوده بزرگتر مثلا به اندازه کره زمین باشد چه ایرادی دارد؟

  8. آقاى الله وردى عزيز ممنون واقعا جالب بود ، مطلب رو به زبان ساده و زيبا بيان كردين 🌺🌺🌺🙏🏼🙏🏼🙏🏼

    1. اگر این زبان ساده بود پس زبان سخت چیه؟ من یک کلمه از متن رو هم نفهمیدم.میشه به زبان بسیار بسیار ساده بیان کنید

        1. شما که واقعا فهمیدید لطفا بزرگی بفرمایید این چیز ساده یعنی گرانش را برای بنده توضیح بدید

  9. نمیدونم چی بگم واقعا…
    دارین میگین نظریه بیگ بنگ درباره به وجود آمدن جهانه بعد ابتدای متن نوشته “کل کائنات در یک اتم یا کمتر از یک اتم” بوده؟؟؟
    خدایی فازتون چیه اگه در یک اتم بوده خب اون یک اتم که کل کائنات رو شروع کرده از کجا اومده؟؟؟
    امیدوارم دانشمندای عزیز جواب سوالم رو بدن چون این نظریه از لحاظ فلسفی مشکل داره

    1. ببخشید ولی توی فیزیک چیزی به نام فلسفه وجود نداره
      اگه برین و یه تحقیقی بکنین متوجه می شین که اصلا فیزیک دانان
      چیزی به نام فلسفه نمی شناسند و دانشمندان بزرگ فیزیک نیز فیسوفان و فلسفه را مسخره می کردند
      نظریه ی بیگ بنگ میگه که جهان از یک الکترون یا کوچک تر از یک الکترون درس شده
      و به همین دلیل هم می تونیم بگیم که جهان های موازی هم وجودارن
      (جمله ای که جناب اقای میچیو کاکو در کتاب جهان های موازی ،فصل شش،کوانتوم اورده اند^_^)

      1. معذرت میخوام شما از اسم دانشمند استفاده میکنید و بعد مسخره کردن را بهش نسبت میدید ؟؟؟ واقعا عجیبه
        در ضمن در طی دو قرن این مسئله بود که یکم بی ارزش دونسته میشد 17 و 18
        چیزی به نام فلسفه نمیشناس ؟؟
        داروین فلسفه نمیشناخت و یا چیزی از فلسفه نگفته ؟

    2. نه خیر نداره می توانید در همین سایت مطالب کوانتوم را مطالعه کرده و ازان پس به نظرتان منزقی خواهد امد.لطفا اول اطلاعات لازم را در اختیار بگیرید که در این مطلب کوانتوم است.

      1. انرژی وجود نداشنه چون انرژیا میشن صفر بعد میگی اون یه اتم از انرژی بود؟حالت خوبه؟😐

  10. یکی به منه فوق لیسانس ادبیات بگه این مطالب رو چجور بفهمم:-(:-(.مغزم ترکید.ممنون از اساتید

  11. ای وای فیزیک عالیه ای کاش من فیزیک خونده بودم خوش به حالتون
    همیشه انسان نیاز داشته بدونه از کجا اومده و به کجا میره و بزرگترین عذابش ندونستنه

    1. چه ربطی به تحصیلات داره، اگه علاقه مندی خود اموز شروع کن به خوندن ، این همه منبع …

  12. میگید قبل از بیگ بنگ هیچی وجود نداشته نه فضا نه زمان نه ماده نه انرژی برای وقوع انفجار هم یه محرک یا همون انرژی لازمه خود بخود هم که نمیشه اتفاقی بیوفته پس انرژیه این انفجار از کجا اومد این خیلی سوال ساده ایه و من فک کنم هیچ جوابی نداره ?

    1. سلام دوست عزیز.جواب سوال شما اینه که در اون لحظه برایند نیرو ها درون اون چیزی که منفجره شده که اصطلاحا بهش میگیم بیگ بنگ،بهم خورده و این اتفاق رخ داده.

    2. نگفتند انرژی وجود نداشته
      توضیح سادش اینه که
      یک سری ذرات بنیادی وجود داشته که این ها انرژی داشتند اما جرم نداشتن پس چون جرم نداشتند ماده به حساب نمیان و هیچ به حساب میان. بر اساس برهم کنش این ذرات بنیادین دارای جرم میشند.
      انرژی این انفجار از گرانش ناشی از فشردگی در فضا به وجود اومده.
      وقتی ماده وجود نداشته باشه زمان معنایی نداره چون زمان مختص ماده است. از لحظه ای که ماده به وجود اومد زمان هم شروع شده.

      1. مرسی معلومه شما از همه بهتر متوجه شدین جواباتو شیوا ورسا قابل فهمه

    3. در اثر دور شدن ذرات مثل یک بمب که ذراتش از هسته دور می شود اتفاق افتاد و بعد از انفجار همینطور دارن از هم دور میشن که به این دور شدن انبساط میگن

  13. من نمیدونم چرا هرچی زور میزنم این اطلاعات رو طبقه بندی کنم و از ریشه مطالعه کنم که همه چیو بفهمم نمیشه.
    حالا نمیدونم این مشکل فقط از منه یا شما ها هم همیطورید.

  14. به نظر من جهان مثل یک فیلم ویدئو میمونه زمان داره ولی کسی که بیرون از این جهان باشه میتونه اول یا وسط ویا آخر این جهان ببینه ولی کسی که داخل جهانه نمیتونه اززمانش فراتر بره

    1. کمی وب گردی کنید، منابع معتبر رو مطالعه کنید ، نظریه دانشمندان رو بررسی کنید ، تحقیق کنید به جواب های بهتر و همگانی میرسید.

  15. ای خودم . ای غریب . ای تنها .
    ای تو مرموز . تو تردید . تو روح .
    ای تمامِ کوچک در عینِ نامطلقی ات ای مطلق .
    تو بسی اندیشه تو بسی رنج بکش .
    در فراسوی خیال بام ان نام بلند اندکی درد بکش .
    که تو انسانی و نام انسان بکشی .
    خُلق حیوان داری ذات حیوان داری .
    در تو وُ من همگان یک حقیقت هستش .
    یک پسا پرده شوم . یک پسا پرده خیر یک پسا پرده شر .
    گویی اما انسان زاده انسان است .
    اندکی تردید وُ یا تأمل بکنی.
    بینی هر یک انسان زاده از حیوان است .
    زاده حیوان و تخمه امیال است .
    در طبیعت فرگشت گشته و انسان است .
    این طبیعت مرموز . زادگانش مرموز . ماندگانش مرموز . رفتگانش مرموز .
    تو خودت خود باشُ خودی بساز
    که حقیقت این است .
    هر کس انسان باشد . خود ساز است .
    خود بسازد با فکر خود بسازد با عقل خود بسازد با علم .
    و دگر هیچ نباشد چیزی که تو انسان باشی .
    واقعا . یک انسان .

    بهزاد_ملائی_زنگی

  16. ممنون از همه. به تعداد مردمان جهان فکرو اندیشه هست. پس بذارید همه فکرشونو بریزن بیرون. مطالب علمی رو با شبه علم قاطی نکنید… موفق و موید باشید

  17. این کهکشان ها و فضا و کائنات فوق العاده اند… چیزی فراتر از ذهن هاست
    ممنون از مطالب دسته بندی شده و مفیدتون

  18. با سلام
    چقدر جالبه . من به اسطوره شناسي خيلي علاقه دارم . وقتي اسطوره هاي باستاني مخصوصا اشوري ، اكدي ، بابلي و البته سومري… رو مطالعه ميكني شباهت زيادي بين اين بيگ بنگ و اون آشوب نخستين ميبيني . حالا يا اونا خيلي ميفهميدن يا ما بعده چند هزارسال اومديم سر خونه اول منتها با عبارات و كلمات جديدتر . به اعتقاد من در هر اسطوره اي ميشه ردي از واقعيت رو ديد . ولي اينو ميدونم كه جهان اغازي دارد كه اگر نداشت و بي نهايت بود هيچ وقت نوبت به ما نمي رسيد . جهان ممكنه پاياني نداشته باشه ولي اغازي داره . مثل انتروپي كه نيست (وجود نداره ) ، بوجود مياد ولي از بين نميره بر خلاف جرم و انرژي كه فقط تغيير فرم ميدن ولي ثابتن . بهر حال ما كه نفهميديم چي شد . ولي مواظب متنهاي پر طمطراغ شبه علمي باشيم تا گمراه نشيم . شبه علم خيلي فريبنده و جذابه چون ميتوني دركش كني در حالي كه علم سختو پيچيده و … . به هر كتابي هم كه تو اين زمينه ها نوشته شده برچسب علمي نزنين ولو اينكه نويسندش يه دانشمند فيزيك باشه . كتابي ديدم در مورد مولانا و كوانتوم …..باور كنيد يك سري از اشعاره مولانارو جوري تفسير كرده بود كه … خلاصه مراقب باشيد .

  19. خوب نمیشه درمورد این مسائل فقط درچند جمله خلاصه کرد .به نظرمن بعد زمان دربیگ بنگ ونقطه صفر وبعد انفجار وانبساط ماده حاصل از اون انرژی ازاد شده درمدت حیات همین دوره بیگ بنگ هست یعنی وقتی مدت زمان طول حیات کهکشان راه شیری یا هرکهشانی روحساب بکنی این فقط مختص همین دوره از بیگ بنگ هست واین امر که همیشه وبه طور مستمر بیگ بنگ ادامه داره وباهربار پایان وشروع دوباره نوع جرم وماده ممکنه متفاوت از قبل باشه وتمام قوانین متفاوت باشه هست یعنی همه چی عوض میشه ویه چیز جدید به وجود میاد که همه قوانین وماده متشکله متفاوت باشه اساسا مفهوم زمان طول عمر همین دوره از بیگ بنگ میباشد تا یک گردش کامل ورسیدن به همون صفر مطلق ودوباره شروع مجدد ومحیط متفاوت واگر اینطور محسوب نمود به تدریج وبه تناوب مدت حساب این انبساط از نقطه شروع به طول حیات محسوب وبه تناول میتوان مدت حیات هرچیزی روحساب نمود البته با احتساب به نقطه صفر وقبل انفجار ونه طول عمر وحیات کل عالم ممکن فقط به تناوب یک دوره از بینگ بنگ حساب میشود اینکه بخیاد از بعد زمان ممکن خارج بشید باید از کل این منظومه کهکشان بیرون بری که برای کسی ممکن نیست بینگ بنگ زمان قبل صفر تا به الان روبه مامیگه اما این چرخه شاید هزاران وبیلیارها بار قبل اتفاق افتاده باشه ودرادامه هم میفته اما این نکته که بتونید زمان رو به کل فضا اتلاق کرد نه اینطور نیست زمان برای طول حیات قبل صفر تابه حال میباشد ودرادامه این انبساط وشاید شروع مجدد دوره بعدی بینگ بنگ همه چیز نابود ودوباره ماده حاصله از انفجار باقوانین متفاوت بوجود خواهد امد البته این برداشت فرا فیزیک وریاضی هست این دومکمل هم هستند وابزار حل مسائل هستند نه نشان گرمفهوم کلی .

  20. یعنی همه دانشمند هستند .
    تعجب می کنم از کسانی که فقط از روی تعصب اظهار نظر می کنند .
    تو مدت زمان ۵۰۰ ساله علم فیزیک برای شناخت هستی و کیهان داره تلاش می کنه با حضور دانشمندان و در بهترین مراکز علمی و پروهشی بعد یه عده در مدت زمان دو دقیقه نظریه صادر می کنند

  21. یه سوال الان آیا مشخصه که منظومه شمسی چقدر از مرکز بیگ بنگ فاصله داشت؟

  22. سلام یه سوال دارم از دوستای عزیزم چرا در بیگ بنگ نقطه ی انفجار, ماده, انرژی را به یک سمت فرستاده چرا دور تا دور نقطه بیگ بنگ ,کهکشانی یا ابر اختر یا چیز دیگه ای نیست دنیا فقط به یک طرف در جریان هست , شاید به خاطر تک بعد(خط) بودن جهان اولیه بوده و به یک طرف در حرکت میکنه ! که فکر کنم اشتباه باشه. شاید دلیل بوجود امدن بیگ بنگ زمان باشه چون بدون زمان هیچ چیزی وجود نداره شما یک بمب اتم را در نظر بگیرین فکر کنید یه ساعت داریم که میتونیم باهاش زمان رو نگه داریم حالا وقتی این بمب میخاد منفجر شه زمان رو نگه داریم دیگه بمب هیچ خطری نداره و پوچ هست ولی اگر زمان رو ازاد کنیم یه انفجار بزرگ رخ میده باید قبول کنیم تنها چیزی که در همه جهان وجود دار زمان هست چون هر چیزی ویک سنی داره و زمان در موردش صدق میکنه و انرژی به انرژی دیگه ای تبدیل میشه یا قوی تر میشه یا نابود دنیا جوری طراحی شده که تمام شه و فکر نکنم چیز جاودانه ای در دنیای خودمون داشته باشیم حداقلش اینه که این دنیا این جوری هست

    1. درود، دوست عزیز بیگ بنگ جهان رو به یک سمت نفرستاده، این تصویر برای درک روند تکامل جهان به مرور زمان هست. در واقع برای درک موضوع بصورت دو بعدی باید بسط و انبساط جهان رو بصورت 360 درجه و در تمام جهات، در نظر بگیرید که مرکزیتش میتونه بیگ بنگ باشه. اما خوب میدونیم که جهان مرکزی نداره و هر نقطه از جهان میتونه مرکزش باشه.

  23. سلام

    کلمه هیچ در ذهن هر شخصی ممکنه هر طور که دوست داره هر مفهومی داشته باشه

    در حقیقت هر کلمه ای که به کار میره کاملا قرار دادی هستش مهم اینه که ما چه مفهومی براش در نظر گرفتیم

    اساسا در علم فیزیک از هیچ مطلق سخن گفته نمیشه

    به عبارتی هیچ یه مفهوم نسبی هستش

    به طور مثال اساسا فضا هیچ وقت خالی مطلق نیست

    بلکه ماهیت فضا اساسا از انرژی و ماده هستش

    چیزی که از کودکی تو ذهن هر کدام از ما درباره فضایه مطلق خالی شکل میگیره تصورغلطی هستش که بخاطر اینکه اونو با چشممون خالی میبینیم ویا حسش نمیکنیم این توهم بهمون دست داده که فضا خالی هستش

    بنا بر این فضا و زمان و کلا ذات جهان کاملا ازانرژی و ماده تشکیل شده و این کلمه ها ساخته ذهن خود ما هستش

  24. سلام در تمام بحث های این تئوری ،وقتی صحبت از فضای هیچی (خلاءکامل-محیط تاریک ویا هرچیزی که تا به حال به این محیط خالی وتاریک آماده بیگ بنگ اطلاق کرده اند) می شود به راحتی از آن میگذرند واثبات اون رو به بعد موکول می کنن . در صورتیکه باید محیطی که قرار است این اتفاق در آنجا متولد شود وجود داشته باشه یعنی اون محیط هم باید از چیزی درست شده باشه که توسط فیزیک می شه اون رو توضیح داد وقتی از هیچی صحبت می کنیم ویا هیچی رو تصور می کنیم باید یک بعد زمانی ومکانی برای اون در نظر گرفت وبعد به فکرعوامل و انرژی ایجاد انفجاربزرگ بود .محیط تاریک ویا مولکول تاریک دراری ترکیباتی که فیزیک هرچه سعی توجیه وتکمیل اون می کنه باز هم به یک چیز غیر وابسته می رسه در یک محور اعداد به صفر فکر کنید جایگاه وارزش صفر هم برای خودش مشخصه مطلق نیست بلکه زیر مجموعه های مثبت ومنفی هم داره مثبت بعد از بیگ بنگ ومنفی قبل از بیگ بنگه.اگه میشه در این مورد کمب توضیح بدهید

  25. اکتشافات علمی و نظریه ها در متعالی ترین رسالتش ، ایجاد یک روحیه و نگرش تازه و متفاوت برای زیستنه. اینکه چند صباحی رو تر و تازه تر سر کنیم. قطعیت تام و تمام داشتن از احوال جهان شامل حال کسی میشه که ابدیت داشته باشه . یه کم خیام و حافظ بخونین رفقا

  26. آقا یه سوال؟؟؟
    فکر کنید الان خورشید وزمین وجود نداشته باشه که ما باوجودشون زمان رو اندازه بگیریم
    فکرکنید خورشید و زمین نباشه خوب با چه چیزی میشه زمان رو اندازه گرفت
    مثلا توسیاره ی پلوتو باشیم 247سال زمینی طول میکشه که یسال پلوتو بسر بیاد
    بنظر من زمان وجود نداره الان تو فضا همه ی اجرام آسمانی در حال انبساط هستن
    رمان واسه ما معنی داره که سیاره وستاره ای رو واسه اندازه گیری انتخاب کردیم

    1. سلام دوست واحد زمان در سیستم جهانی یکاها در علم فیزیک ثانیه هست که ثانیه تعریف مشخصی داره
      ثانیه مدت زمانی است که اتم سزیوم-۱۳۳ (Cs-۱۳۳) در حالت پایه ۹٬۱۹۲٬۶۳۱٬۷۷۰ بار نوسان می‌کند.
      زمان رو برحسب چرخش زمین به دور خورشید تعریف نکردند
      شما هم به جای اینکه نظر بدید که زمان وجود نداره قبل اینکه بخواید یه گزاره علمی رو بیان کنید سعی کنید خوب تحقیق و بررسی کنید که توسط دیگران مسخره نشید
      زمان یه کمیت نسبی هست و بعد چهارم مکان اینا سخن های پروفسور انیشتین هستند که سال ها وقت رو صرف فراگیریشون کرد اگرچه نظری هستند ولی میشه باهاشون پدیده های طبیعی رو توجیه کرد مثل جاذبه
      موفق باشید

  27. سلام و درود!
    پرسی داشتم:
    مگه فیزیک یک ساینس نیست؟ به معنای بررسی و شناخت رفتارهای طبیعت؟
    پس نمیشه با اون حقیقت و واقعیت رو یافت.
    این بیگ بنگ یه جور پاسخه، اما فیزیک پاسخ نیست، یک تصور و بررسی قانع کننده اس برای درک و حل بهتر و راحت تر مشکلات و موضوعات. نه این که با فیزیک چیزی رو بشه ثابت کرد، یا جهان رو شناخت، فقط میشه بررسی کرد و مسلما در طی سالها تغییر میکنه چون به خودیه خود حقیقت و راستی نیست و یقیناً اشتباهاتی داره که همیشه با توجه به نیاز بشر، رفع میشه. اما اگر این تئوری و نظریه بیگ بنگ فیزیکیه، پس چرا به دنبال پاسخ و حقیقتو مبدأ هستش؟ در این شرایط نمیتونه فیزیکی باشه. پس چیه؟ اگر یک ایده شناختی و فلسفی باشه، باید ایسم، یعنی مکتب باشه، اگر نه، فیزیکی باشه با پایه و بنیان فیزیک دوگانگی داره.
    میشه برای من توضیح بدید.
    سپاسگزارم گرامیان!!:-)

  28. سلام خسته نباشید
    سوال من این بود که همون هسته که در ابتدای کار بوده بر اساس قانون علیت باید یک علت داشته باشه میشه بگید اون علت چیه؟
    اگر سوال بالا جوابش یک علت بوده که هسته رو شکل داده پس قانون نیوتون که میگه”هیچ ماده ای به وجود نمیاد و از بین نمیره هم نفی میشه لطفا راهنمایی کنین
    ؟؟؟

  29. اگر زمان وجود نداره
    پس چرا بيان ميشود عمر جهان ١٣ ميليارد سال است و عمر بينگ بنگ فلان عدد قدمت دارد ،يا ٥٠٠ ميليون سال ديگر خورشيد سفيد ميشود قدمت دايناساررها ٢٥٠ ميليون ساله و و و …!! پس زمان وجود دارد
    گذشته حال و اينده
    مااينده ي گذشتگان هستيم و گذشته ي ايندگان
    و اين چرخش حيات ادامه دارد
    ..
    و در مورد پيدايش جهان
    اگر كوچكترين جز تشكيل جهان ماده تاريك است
    اين ماده تاريك از كجا بوجود اومده ؟
    و اكر از جهاني ديگر به جهان ما اومده
    اون جهان يا جهانهاي ديگر و البته باز ماده تاريك از كجا بوجود اومده ؟
    از هيچ !!!
    باعقل جور درنمياد
    پس پشت اين خلقت عظيم و نظم بسيار عجيب يك شعور نامحدود و افريننده بس بزرگ قرار داره .

    1. خب مشخصه که ما به همون میزان که دانشمون افزایش پیدا میکنه میتونیم به پرسشهامون پاسخ بدیم اگه ما نتونستیم به سوالی پاسخ یدیم دلیل بر این نمیشه که اون موضوع به کل از نظر عقلی اشتباهه بلکه فقط هنوز دانششش رو پیدا نکردیم اگه ما نمیدونیم ماده تاریک چیه و سیاهچاله چیه دلیلش دانشی هست که بدست نیوردیم. افزایش خرد پاسخ بیشتر رو بدنبال داره .

    2. خب اون شعور نا محدود از کجا به وجود امده ؟؟ جواب های دینی و فلسفی نمیخوام جواب علمی و منطقی میخوام که مطمینم ندارین .. اما علم همچنان پاسخ هایی داره ….

  30. میخواستم بدونم اگ هستی با سرعت سرسام اور در حالت انبساطه و داره از هم دور میشه پس چطوره منظومه شمسی ما ی کهکشان راه شیری از هم فاصله نمیگیره و از هم نمیپاشه.چرا فاصله کره زمین از خورشید ثابته

  31. سلام . ضمن تشکر از نویسنده محترم . بنده ترجمه انگلیسی همین متن رو میخوام ایا موجود هست که لطف کنید بهم بدین؟ یا اگه میتونید راهنمایی کنید چجوری ترجمه ش رو پیدا کنم. تشکر

  32. سلام کهکشان بزرگ سازنده و مدیری قوی دارد اسمش را هرچی …… مثال ساده چرخش زمین به گرد خورشید و دور خودش و پیدایش شب و روز و…… حالا میلیمتر و ثانیه اختلال در این نظم …..ً کن فیکون میشود جهان به همین سادگی بهر حال سازنده یا نیرو یا ….. مربی است

  33. با تو جه به اینکه با مااز بیگ بنگ به وجود آمدیم احتمال برگشت به بیگ بنگ وجود دارد اما اینکه دنیا چقدر وسیع میشه کسی نمیدونه. اگر روزی به زمان پلانک برگردیم میتونیم قبل از اونو هم ببینیم. واقعا که میدونه انبساط جهان چقدر ادامه داره… نیروی گرانش رو به کم شدنه. گرانش جهانی رو به کاهشه با فرض انبساط جهان….

      1. چرا زمان وجود داره و اتفاقا جز مفهوم هاى بنيادين در فيزيكه كه به جرم و گرانش بستگى داره اينكه مى گن زمان وجود نداره در سياه چاله مى شه به اثبات رسوند در اونجا تنها چيزى كه وجود داره و قابل دركه گرانش شديده كه به زمان اجازه حركت را نمى دهد

  34. من تقریبا یه نطریه پیدا کردم که ساعت و کنتورل زمان رو زیر سوال برده و خیلی به فیزیک زیر اتمی کمک میکنه و به هر کی میگم میگه دو تختت کمه ولی گذشته از این داره دیونم میکنه لطفا به جیمیلم بیان

  35. سلام پس در این صورت بشر تا زمانی که محدود به سرعت نور باشه دسترسی به کهکشانهای دیگر رو نخواهد داشت . یه سوال هم داشتم ؟ میخواستم بدونم سرعت انبساط جهان میشه 71*3000000در ثانیه ؟ آیا درست متوجه شدم ؟

  36. کسی میتونه اطلاعاتی در باره جرم پلانک به من بده؟؟؟؟؟
    در جایی خوندم که در نظریه بیگ بنگ کمیتی به نام جرم پلانک هست که به c و h و G وابسته است. من باید با تحلیل ابعادی رابطه اش با این 3 را مشخص کنم. لطفا به من کمک کنید

  37. با این همه نظر که خوندم میخواستم اندازه 20 صفحه برای همتون جواب بنویسم که اصلا حوصلشو ندارم و نخواهم داشت.اما اینو بگم اخرش همه میمیریم و به جواب خیلی سوال هایی که برامون مهم هست نمیرسیم با این هه نظریه که داریم مثل جهان های موازی. قبل از بیگ بنگ .خلقی هست یا نیست و غیره که خیلی زیادن……………………………….-از نظر من تنها لحظه ای به جواب تمام سوال ها میرسیم که خودت بتونی جزئی ذره ای یا نوری یا انرژی یا الکترون یا غیره اون بالا بالا ها باشی غیر از این یه سوالاتی هستن که تا اخر دنیا هم که بریم جوابش واسه ما معلوم نیست این جهانو جهان هایه دیگه و فلانو بمانو غیره یعنی هرچی که هست فقط جواب هستند و خود صورت مسئله پاک شده.در پس در کل به سوال هایی که جوابی براشون نیست زیاد فکر نکنید اما خوب بقیه جای ادامه دادنو دارن مثل تموم علم اطلاعاتی که ما امروزه داریم بدیش اینه که زمین گیر شدیم اما بعد از برگ شاید بین جهان تجزیه شدیم و به همه چیز پی بردیم شایدم بعد از مرگ فقط خاموش میشی.پس بیاین تا اون موقع به تلاش برای علم ادامه بدیم علم با پاسخ البته نه علم بی اسخ.

  38. بنظرمن بیگ بنگ شرایط خاصی میخواد مثلا باید یک جهان بمیرد و به سیاه چاله تبدیل بشود تا بیگ بنگ بعدی ایجاد بشود

  39. یه سوالی برای من همیشه بوده , قبل از بیگ بنگ چی بوده؟ سوال دیگه ام اینه که بعد از انفجار بزرگ, این تورم در فضای فعلی که کهکشانها در اون قرار دارند شروع به گشترش کردند.خب این فضا چیه؟ قبل از بیگ بنگ هم وجود داشته؟

    1. فضا در واقع همون انرژی هست انرژی فضا رو میسازه و فضا به خودی خود وجود ندارد و ساخته شده از انرژیی که بعد از بینگ بنگ به وجود میاد است قبل از بینگ بنگ فضا نبوده البته در این مکان ممکنه بینگ بنگ از فروریختن ستاره ای بزرگ در جهانی دیگر به وجود امده باشد که احتمالش بسیاره یعنی جهان ما خودش قسمتی از جهانی دیگر است که ما در اون سیاه چاله تون جهان میتونیم باشیم

      1. یک جهان با این همه ماده و انرژی که خودش بیلیون ها بیلیون ستاره و کهکشان و سیاه چاله و… داره چطور می خواد از انفجار یک سیاه چاله که خودش از یک ستاره معمولی درست شده بوجود آمده باشه؟ نظریه پیدایش جهان از هیچ خیلی عاقلانه تره البته این به معنی عدم وجود خدا نیست.

  40. علم و به عبارتی فیزیک تبدیل به آیین جدیدی شده که با جادوگری ( تکنولوژی ) جذب نیرو میکنه و تنها چیزی که براش مهمه و سعی میکنه بهش برسه پیشگویی آینده است ، غافل از اینکه آینده ای در کار نیست همانطور که گذشته ای در کار نبوده .
    فیزیک بسیار جذابه ، هیجان انگیزه ، ژرف و درخور ستایشه ، محو کننده است ، زیباست و … اما متاسفانه بر اساس ریاضی پیش میره
    همچنان درک نمیکنم چرا 1 + 1 برابر با 2 میشه ، در واقع 2 رو درک نمیکنم

    1. در دنیایی که چیز های بزرگ،بزرگتر از چیز های کوچکتر هستند چطور می توان موضوعی را از ریشه فهمید!

  41. با سلام انسان در این دنیا و با این جسم داره تو گذشته زندگی میکنه ما اجسام رو بعد از دریافت نور خورشید و پس از انعکاس نور از خودشون 333333/ 0 در فاصله یک متری به این زمان نیاز داره تا برای ما دیده بشه کل هستی از 3 بعد ماده انرژی وآگاهی تشکیل شده که ماده و انرژی میتونن به هم و هر دو به شعور یا آگاهی تبدیل بشن شعور براش زمان و مکان معنایی نداره و میشه در یک لحظه اونور دنیا باشه یعنی حدود صفر ثانیه زندگی بعدی ما مکان معنایی نداره یعنی تعریفشو از دست میده مگه اینکه خودمون بخوایم بازم ازش استفاده کنیم به علت عدم درک از این دنیا و بعد اون زمان حذف میشه مثل مثلا جهنم که زمان توش نداریمدر پناه حق باشید

  42. ببخشید من یه سوال دارم که ازارم می ده.می خوام بگم مگه سریعترین چیزتودنیا نوروامواج رادیویی نیست؟پس چطورمامی تونیم نوری که درمیلیاردها سال قبل تابیده رو الان ببینیم ؟منظورم اینه که من زمانی که لامپوخاموش میکنم نور از من رد شده ودیگه رفته درزمان تابشش می تونستم رسدش کنم ولی حالا که خاموش شده نمی تونم رسدش کنم.می خوام بگم نورکه به ما اوانس نداده پس چطور تا حالا ازکهکشان ما جلو نزده ونرفته وما می تونیم ببینیمش ؟!منظورم امواج اولیه کیهانی وکهکشان های اولیس که دانشمندا رسدشون می کنن

    1. خب نکته اینه که سرعت نور محدود هست، برای همین ما میتونیم نور اون اجرام دوردست رو هنوز هم ببینیم، چون نور با سرعت محدود 300 هزار کیلومتر بر ثانیه این مسافت طولانی رو در خلاء طی کرده و به ما رسیده؛ اما این در صورتی هست که شاید اون کهکشان الان نابود شده باشه یا به یک کهکشان بزرگتر تبدیل شده باشه و در واقع ما از روی زمین به گذشته ی اون نور ساتع شده نگاه می کنیم.

  43. قانون بقای ماده یه قانون اشتباهه چون در قوانین در جهان کنونی وجهان پیشین یا جهان قبل بیگ بنگ به صورت دیگه ای بودن ودر جهان های اینده تغییر خواهند کرد

  44. آدمی می تواند خود را از هرآنچه با معنا و دوست داشتنی و بر پایه همیاری است جدا کند و همچنان زنده بماند و دوام آورد.ولی ملتها از چنین موهبتی برخوردار نیستند مگر اینکه یاد بگیریم چگونه بر همه ی روشهایی فائق آییم که با آنها نژاد بشر را از لحاظ ملیتی ،دینی،اقتصادی یا هرچه از هم جداکرده ایم، وگر نه ممکن است خود را در موقعیتی بیابیم که مارا بر آن دارد همه چیز این جهان را تصادفا نابود کنیم.تنها راه فائق آمدن بر این ویران سازی هم این است که ببینیم در مقام انسان چگونه داریم وجود خود راقطعه قطعه می کنیم.رویاها بازتاب تجربیات فردی ماست و به گمانم این از آن روست که نیاز درونی بزرگتری جهت حراست از انواع،یعنی جهت حفظ پیوند میان انواع،در کار است.

    1. معادلات در اون جای گرفته و اگه یکم بیشتر تحقیق کنید میبینید که ریاضیات نقش اساسی در نجات بشریت داشته.

  45. عبارت « (پارسک یک واحد اخترشناسی است و تقریباً برابر 3 میلیون سال نوری است)» موجب سوء تفاهم هست هر پارسک 3.26 سال نوری است که هر مگا پارسک بیشتر از 3 میلیون سال نوری میشود

  46. اولا ناپایداری های کوانتومی و نوسانات کوانتومی هم علت داره و خود به خود به وجود نمیاد و اساسا هیچ چیز خود به خود به وجود نمیاد ! . حتی فکری که تو سر من وشماست هم خود به خود به وجود نمیاد ! . ثانیا باید مراقب باشیم تو چاله چوله های ذهنی و فکری بعضی از دانشمندا و نظریه پردازا نیوفتیم که معلوم نیست اونها به چه علتی ( این هم خودش علت داره ! ) این حرفا رو میزنن ؟! بعدش اینکه یعنی الان جهان تو فاز ماده و انرژی ( سه بعدی ) قرار داره . وقبلش دو بعدی بوده ( تصویر ) و قبلش هم تک بعدی بوده ( خط ) وقبلش هم صفر بعدی یعنی نقطه . و معلوم نیست فاز بعدی جهان چی هست ؟! واین خیلی اشتباهه که ما فکر کنیم که جهان بعد از این فاز دوباره وارد فاز ابتدایی میشه بلکه وارد فاز بعدی میشه که احتمالا اثرش تو این فاز ( فاز ماده و انرژی ) داره یواش یواش ظهور میکنه همون طور که اثر فاز قبلی ( قبل از بیگ بنگ ) تو این فاز از جهان هنوز وجود داره . ولی اثر فاز جهان تک بعدی و صفر بعدی تو این جهان خیلی خیلی خیلی کم وجود داره . مثلا تو جهان دوبعدی و تک بعدی زمان وجود نداره یا خیلی خیلی کم وجود داره ولی تو جهان صفر بعدی به احتمال خیلی خیلی زیاد زمان اصلا وجود نداره ومثال های دیگه ! . جهان ما این شکلیه ! پیچیده نیست ! خیلی هم ساده اس ! حالا بازم ممکنه یه عده ای بنا به دلایلی نظریات مختلفی داشته باشن که باید دید چرا این نظریات رو دارن و چه قدر نظریاتشون با واقعیت مطابقت داره ؟!

    1. مثلا همین (( جان )) که توی تن من وشماست وهمین (( حس وجود )) ویا (( بار الکتریکی )) ذرات باردار به احتمال خیلی خیلی زیاد اثر جهان قبلی یا دوبعدی یا جهان تک بعدی یا شایدم صفر بعدی میتونه باشه و اثرش الان تو این فاز از جهان هم وجود داره و میتونه تو فاز بعدی جهان هم باقی بمونه یا شایدم تغییر فرم بده اما امکان نداره ماهیتش تغییر کنه ( یه بحث علمی فلسفی ! ) . یعنی اولا هر چیزی نهایتا به اصل خودش ( جهان صفر بعدی )برمیگرده . دوما هرچیزی من جمله بدن خودما هم اثرات جهان صفر بعدی رو همیشه با خودمون همراه داریم و در ما وجود داره واین خبر خیلی خوبیه ! .

    2. هرکدوم از ابعاد جهان دارای قسمت مثبت و منفی ( مثل محور مختصات دکارتی )هستن . مثلا بعد دوم ( صفحه ) که قسمت مثبت و منفی داره و بعد اول ( خط ) که اون هم قسمت مثبت و منفی داره یا همین جهان سه بعدی خودمون که قسمت مثبت ( ماده ) و قسمت منفی ( پاد ماده یا ضد ماده ) داره و اخیرا با استفاده از شتاب دهنده ذره سرن سوییس تونستن پاد ماده یا ضد ماده هیدروژن رو به دام بندازن و مشاهده کنن . فقط بعد صفرمه که یک نقطه بیشتر نیست و مثبت و منفی نداره . یعنی هم ماده داریم هم ضد ماده هم انرژی که معادل با ماده هست و هم ضد انرژی که معادل با ضد ماده هست ! . و به همین ترتیب ابعاد بالاتر هم شامل قسمت مثبت و منفیه تا بعد دهم و یازدهم که به تازگی اثبات شده .

      1. اینکه اون نقطه میتونه از انرژی تاریک به وجود آمده باشه قبل از بیگ بنگ. اما اینکه حجم چگالی و در هیچ بعدی نباشه……. عجیبه.

    3. اتفاقا چرا ؟؟؟؟؟!!!! توی حرفاتون گفتین که توی جهان صفر بعدی زمان به احتمال خیلی خیلی زیاد وجود نداره ولی اگه بیشتر در این باره فکر کنیم مسلما درصد وجود داشتن زمان باید خیلی بیشتر از درصد وجود داشتن زماندر دنیای3بعدی باشه چون باهم رابطه ی به ظاهر مستقیم ولی کاملا معکوس دارن

    4. همه چیز در جهان بر اثر شرایط محیطی به وجود میاد … به صورت غیر قابل پیش بینی و در شرایط محیطی خواصی تغییر می کنه وچیزی هایی نا گهان بوجود میاد ونا گهان از بین میره در جهان کنونی قوانینی نا گهان بوجود میان و بعد از نابودی جهان کنونی در جهان اینده نیز قوانینی به وجود میاد البته با موجودات و محیط متفاوت در جهان کنونی اغاز جهان و مبدا فضا و مبدا زمان در صدمثانیه ی اول بیگ بنگ به وجود در صورتی که قبل از بیگ بنگ یعنی در جهان پیشین موجوداتی با قوانین دیگری زندگی میکردند

      1. اينكه مجموع انرژي منفي ماده و انرژي مثبت گرانش عددي نزديك به صفر هست اين خودش ميتونه بعدي تقريبا خنثي از جهان رو از ابتداي پيدايش نشون بده و فكر ميكنم اين يك حده چون به نظر ميرسه هرگز اين عدد دقيقا صفر نميشه

      1. مگه میشه دوسته عزیز با این همه موارد که ذکر شد و ادم میبینه بگه اصلا خالقی مجود نداره این حرفو نزن امکار خدارو نکن

        1. طبق نظریه هاوکینگ میگه چه کسی شما و این دنیا ایجاد کرد خیلی ها میگن خدا و میگه چه کسی خدا به وجود آورده میگن خدا چیزی نیست که وجود بیاد و میگه بریم سر سوال قبل چه کسی شما و دیگر موجودات به وجود آورده .

      2. ببینم این طبیعت ک تو میگی مگ نباید یکی درستش کرده باشه پس خالق داره .تازه این همه نظم این همه ارتباط این همه شگفتی با دیدین این همه عجایب میگی خدا وجود نداره .

      3. چرا داره دوست عزیز… اگه می خوای این جوری بگی میشه ازت بپرسم تو چجوری وجود داری؟؟؟ طبیعت تو رو به وجود اورده ؟ یا خدا؟؟؟ راستی الان داریم راجبع یک نظریه صحبت می کنیم و اصلا ربطی به خالق و مخلوق نداره

      4. من با نظریه اکثر فیزیکدانان در مورد این موضوع موافقم که میگن کسی باید وجود داشته بوده که نقطه ی اول جهان که همون نقطه ی شروع بیگ بنگه رو گذاشته باشه ولی بقیه حوادث بعدی بر اساس نظم و قوانین طبیعت و فیزیک رخ دادند و نیاز به کسی در میان نبوده.حتما نظریات استیون هاوکینگ رو بخونید در این باره واقعا زیبا توجیه کردند این موضوع رو.اعتقادات و خافی گری چشم و عقل انسان ها رو به واقعیات میبنده که چنین نظرات رو بعضیا میدن.کمی فکر کنید در کیهان.