بیگ بنگ: این صحنه سماوی که توسط فضاپیمای افق های نو ناسا(New Horizons) ثبت شده، این بار تنوع قطب شمال ِ پلوتو را از نظر ویژگی‌های زمین‌شناسی و ترکیبی در رنگهای بهتری نشان می دهد.

nh-northpolerotatedcontrastبه گزارش بیگ بنگ، دره های طولانی به صورت عمودی در سراسر منطقه قطبی کشیده شده اند -بخشی که به طور غیر رسمی لاول رجیو (Lowell Regio) نام دارد، که از نام پرسیوال لاول گرفته شده است، فردی که رصدخانه لاول را تاسیس کرد و جستجویی را آغاز کرد که به کشف سیاره کوتوله پلوتو منجر شد. وسیع ترین دره (در تصویر زیر به رنگ زرد) – حدود 75 کیلومتر عرض دارد و تا نزدیک قطب شمال کشیده شده است. دره های فرعی به موازات شرق و غرب (به رنگ سبز) در حدود 10 کیلومتر گستردگی دارند. دیواره های تخریبی این دره ها به نظر می رسد از دره های تیزتر واقع در جاهای دیگر پلوتو بسیار مسن تر باشد، شاید به این دلیل که دره های قطبی قدیمی تر هستند و از مواد ضعیفتری ساخته شده اند. همچنین به نظر می رسد این دره ها شاهدی برای یک دوره باستانی صفحات تکتونیکی در پلوتو باشند.

دره کم عمق، پیچ در پیچ(به رنگ آبی) در تمام طول دره عمیق کشیده شده است. در شرق این دره ها، دره دیگری(به رنگ صورتی) به سمت گوشه پایین سمت راست تصویر چرخیده است. چاله های بزرگ با شکل نامنظم(به رنگ قرمز)، با 70 کیلومتر قطر و 4 کیلومتر عمق، در منطقه خراش ایجاد کردند. این چاله ها ممکن است نشان دهنده مکان هایی باشد که یخ زیرسطحی آن ذوب شده باشد و یا از زیر بالا آمده اند و باعث شکافتن زمین شده است.

nh-northpolerotatedcontrast_annotatedرنگ و ترکیب این منطقه –که با بهبود رنگ نشان داده شده – نیز غیر معمول است. ارتفاعات که مشخصا به رنگ زرد دیده می شود، در جای دیگری در پلوتو دیده نمی شود. بخش زرد‌ رنگ به تدريج در بخش خاكستري‌رنگ كم ارتفاع‌تر محو مي‌شود. محاسبات مادون قرمز فضاپیمای افق های نو نشان می دهد که یخ متانی در سراسر منطقه ی لاول رجیو، فراوان است و یخ نیتروژنی نسبتا کم است. ویل گراندی از تیم ترکیبی فضاپیمای افق های نو می گوید :« یک احتمال این است که بخش زرد رنگ مربوط به رسوبات قدیمی تر متان باشد که نسبت به بخش کبود رنگ در معرض تابش ِ خورشیدی بیشتری قرار گرفته است.»

این تصویر از افق های نو، توسط دوربین تصویربرداری مرئی/چند طیفی رالف(MVIC) ثبت شده است. وضوح تصویر تقریبا 680 متر در هر پیکسل است. لبه پایین تر تصویر حدود 1200 کیلومتر طول دارد که در طیفی حدود 33900 کیلومتر از پلوتو و تقریبا 45 دقیقه قبل از اینکه فضاپیمای افق های نو در تاریخ 14 جولای 2015 به نزدیک ترین فاصله با پلوتو برسد، گرفته شده است.

ترجمه: سپیده محمدزاده / سایت علمی بیگ بنگ

منبع: NASA

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.