بیگ بنگ: یک تیم تحقیقاتی با استفاده از تلسکوپ آرایه میلیمتری/زیرمیلیمتری بزرگ آتاکاما (آلما) برای نخستین بار توانستند کم‌نورترین و اسرارآمیزترین نور مادون قرمزی که در فضا مشاهده را شناسایی کنند.

20160310c_enمحققان با جمع‌آوری امواج میلیمتری از اجرام کم‌نور مشابه در سراسر جهان نشان دادند که چنین اجسامی بطور 100 درصد مسئول نور پیش‌زمینه مادون قرمز مبهمی است که جهان را پر کرده است. محققان با مقایسه این رصدها با تصاویر مرئی و مادون قرمز دریافتند که 60 درصد از آنها شامل کهکشان‌های کم نور بودند و سایر آنها هیچ جسم مرتبطی در طول موج مرئی/مادون قرمز نداشته و طبیعت آنها ناشناخته بود.

ستاره‌شناسان دریافتند که نور کم‌سو اما یکپارچه‌ای موسوم به تابش پیش‌زمینه کیهانی وجود داشت که از همه جهات وارد می‌شوند. این تابش پیش‌زمینه از سه جزء اصلی زمینه کیهانی نوری(COB)، تابش زمینه کیهانی مایکروویو(CMB) و پس زمینه مادون قرمز کیهانی(CIB) تشکیل شده است. منشا دو جزء اول مشخص شده است: “زمینه کیهانی نوری” از تعداد زیادی از ستارگان نشات گرفته، “تابش زمینه کیهانی مایکروویو” از گاز داغی پس از بیگ بنگ می‌آید، اما منشا “پس زمینه مادون قرمز کیهانی” هنوز ناشناخته باقی مانده است.

20160310-alma-figمحققان این پیش‌ زمینه اسرارآمیز مادون قرمز را با بررسی آرشیو داده‌های مجموعه تلسکوپ های آلما آشکار کردند. آنها در میان مقادیر عظیمی از داده‌های آلما طی 900 روز به بررسی اجرام کم‌نور پرداخته و در نهایت 113 جسم کم‌نور پیدا کردند که یکی از آنها پنج برابر کم‌نورتر از تمام اجرام کشف شده تاکنون بود. محققان دریافتند که کل “پس زمینۀ مادون قرمز کیهانی” می‌تواند با جمع‌بندی تابش‌های چنین اجسامی توضیح داده شود. آلما بخشی از “پس زمینۀ مادون قرمز کیهانی” را با یک طول موج یک میلیمتری شناسایی کردند. “پس زمینۀ مادون قرمز کیهانی” در امواج میلیمتری و زیرمیلیمتری حتی در زمانی که منبع آن بسیار دور است، ضعیف نمی‌شود. از این رو این طول موج برای بررسی دورترین بخشهای جهان مناسب است. جزئیات بیشتر این پژوهش در Astrophysical Journal منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: mysterious infrared light from space

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.