بیگ بنگ: بیش از پنجاه سال است که دانشمندان از فرمول دریک برای کشف احتمال وجود حیات در کهکشان راه شیری استفاده می کنند و حال معادله جدیدی بر پایه این فرمول ارائه شده است که می تواند چرخه ظهور حیات بر روی سیارات را محاسبه کند.

ou6iaspekxcyl7kiddhpدر دهه 60 میلادی بود که یک فرمول جنجالی به نام فرمول دریک در جوامع بین المللی سر و صدا به پا کرد. این فرمول که برای محاسبه احتمال ظهور حیات در جهان هستی ارائه شده بود، از آن دهه تا به امروز توسط دانشمندان برای محاسبه تعداد احتمالی تمدن های دارای هوش ارتباطی در محیط خارج از کره زمین به کار گرفته شده است.

البته هدف اصلی در این خبر، تمرکز بر روی این فرمول دریک برای محاسبه ی تمدن های بیگانه نیست بلکه معادله ای پیشرفته تر مورد تحلیل قرار خواهد گرفت. دانشمندان به تازگی به ارائه فرمولی جدید دست زده اند که هدف از آن پیش بینی این است که حیات هر چند وقت یک بار بر روی یک سیاره شکل می گیرد و این امر ممکن است به ما کمک کند تا میزان شانس روبرو شدن با حیات در سایر سیارات را بهتر اندازه گیری کنیم.

این فرمول جدید توسط دانشمندانی به نام های “کلب شارف” از مرکز ستاره شناسی کلمبیا و “لروی کورین” از دانشکده شیمی دانشگاه گلاسگو ارائه شده است. البته این فرمول هنوز نمی تواند وجود حیات در سایر سیارات را به صورت دقیق تشخیص دهد، بلکه تنها می تواند بگوید که در کدام جهت می توان شانس بیشتری برای مواجهه با حیات را داشت.

آخرین نسخه از این فرمول در نشریه علمی آکادمی ملی علوم کشور انگلستان به چاپ رسیده است و دانشمندان مختلفی را به تحقیق درباره ریشه های حیات بر پایه خصوصیت های مختلف در محیط های سیارات متفاوت فرا می خواند. حتی دانشمندان به صورت خوش بینانه ای امیدوارند که بتوانند با کمک این معادله، چرخه زمانی ای که در آن در یک سیاره ممکن است شکل گیری حیات را شاهد باشیم را محاسبه کنند؛ به عبارت دیگر این فرمول برای محاسبه احتمال وجود حیات فعلی در جهان طراحی نشده است بلکه می توان پیش بینی کند که در کجای جهان هستی ممکن است موجودات زنده جدید شکل بگیرند. این فرمول را می توانید در ادامه مشاهده کنید:

qvsqwggmg2gkajjtcsug در این فرمول هر یک از عبارات به ترتیب معنای زیر را می دهند:

Nabiogenesis یا t = احتمال شکل گیری ریشه های حیات

Nb = تعداد سنگ بناهای اصلی بالقوه

No = میانگین تعداد سنگ بناهای اصلی در هر ارگانیزم یا سیستم ویژه بیوشیمی

Fc = در دسترس بودن اجزاء سنگ بنا در طول زمان

Pa = احتمال شکل گیری و تجمع در واحد زمان

این فرمول به نظر بسیار پیچیده می رسد ولی در عمل بسیار ساده است. این فرمول به صورت ابتدایی می گوید که احتمال شکل گیری حیات بر روی یک سیاره، به صورت مستقیمی به مقدار مواد شیمیایی موجود در آن که در این فرمول به عنوان سنگ بناهای شکل گیری حیات از آن یاد شده است، بستگی دارد. جزئیات بیشتر این پژوهش در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم انگلیس منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: gizmodo.com

ترجمه: احمد محمد حسینی/سیناپرس

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.