بیگ بنگ: در سال 2014، جمعی از دانشمندان حوزه‌ علوم فضایی به دعوت کریس مَک‌کی، از دانشمندان مرکز پژوهشی اِیمز ناسا، گرد هم آمدند تا پیرامون ساخت سکونتگاه‌های فضایی بر سطح ماه تبادل‌نظر کنند. مک‌کی معتقد است ساخت چنین سکونتگاه‌هایی تا سال 2020 امکان‌ پذیر خواهد شد. چنانچه دانشمندان بتوانند این هدف را محقق کنند، آن وقت ایجاد شرایط زندگی در مریخ آسان‌تر مهیا خواهد شد.
khoshnevis2012_phii_2ایده سفر انسان به مریخ و زندگی بر سطح این سیاره سرخ از سال‌ها پیش مطرح شده است. ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت اِسپِیس ایکس، قصد دارد سفر انسان به مریخ را تا حداکثر 9 سال دیگر به مرحله اجرا در آورد. ناسا نیز اعلام کرده در دهه 2030 به این هدف رویایی دست خواهد یافت، اما فقط رسیدن پای انسان به سطح سیاره سرخ کافی نیست. اساسی‌ترین پرسشی که مطرح می‌شود این است که وقتی به مریخ رسیدیم، دقیقا چه شکلی و کجا باید زندگی کنیم؟ هنوز هیچ دانشمندی به پاسخ قطعی این پرسش نرسیده است.

دکتر بهرخ خوشنویس، استاد مهندسی صنایع و سیستم‌ها در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، از روشی موسوم به کانتور کرَفتینگ(Crafting Counter) سخن می‌گوید که به موجب پیاده‌سازی آن شاید ‌بتوان در سطح سیارات دیگر اقدام به ساخت آسان سکونتگاه‌های انسانی کرد. در این روش، از مصالح ساختمانی ساخته شده با پرینترهای سه‌ بعدی استفاده می‌شود و روند چیدمان مصالح نیز به کمک یک بازوی رباتیکی غول‌پیکر انجام می‌شود.

ice-house-3d-printed-mars-habitat-wins-nasa-challenge3تاکنون، اساس ایده‌های مطرح شده بر این بوده که مصالح ساختمانی از زمین به مریخ برده شوند و فقط مرحله ساخت بنا در مریخ انجام شود. انتقال مصالح ساختمانی از زمین به مریخ هزینه‌ بردار است، در حالی که تهیه مصالح در خود مریخ تا حد زیادی از هزینه‌های ساخت سکونتگاه‌های انسانی در سیارات دیگر می‌کاهد. روش کانتور کرفتینگ، علاوه بر کاهش هزینه‌ها، به دلیل بهره‌گیری از ربات‌ها و خودکارسازی فرآیند ساخت از سرعت بیشتری نیز برخوردار است. این طرح اکنون در مرحله دوم برنامه مفاهیم پیشرفته و نوآورانه ناسا(NIAC) قرار دارد. به این معنی که بودجه‌ای بالغ بر 500 هزار دلار به پیگیری طرح مذکور در دو سال آینده اختصاص یافته است، اما هنوز مشخص نیست روش پرینت سه‌بعدی منازل در فضا، چه زمانی بر سطح ماه به مرحله اجرا درخواهد آمد.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: techinsider.io

مترجم: صدف دژآلود/ جام جم

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

3 دیدگاه

  1. تکنولوژی پرینت سه بعدی در ابتدای خودش قرار داره ولی با این مدت کاربرد های زیادی داشته.

  2. من یک قسمتش رو خوب متوجه نشدم
    این رباتها و پرینترهای سه بعدی برای ساخت سکونتگاه از منابع خود سیاره و قمر استفاده میکنن؟