بیگ بنگ: به تازگی سازمان فضایی ناسا با پخش مجدد نخستین عکس برداشت شده از کره زمین از دید قمرش یعنی ماه، پنجاه سالگی ثبت ِ این عکس را گرامی داشته است.

عکسی معروف به طلوع زمین که در دسامبر ۱۹۶۸ در ماموریت آپولو ۸ توسط فضانورد ویلیام اندرز ثبت شد.
عکسی معروف به طلوع زمین که در دسامبر ۱۹۶۸ در ماموریت آپولو ۸ توسط فضانورد ویلیام اندرز ثبت شد.

طلوع زمین(Earthrise) را می توان به عنوان یکی از اولین و مشهورترین عکسی دانست که انسان توانسته است از کره زمین ثبت کند. این عکس که توسط فضانوردی به نام ویلیام آندرس در سال 1968 میلادی و در طی ماموریت آپولو 8 به ثبت رسیده است در واقع تصویر سیاره زمین را از فراز مدار ِ ماه نشان می دهد. در پس زمینه این تصویر کره زمین به نحوی جلوه گر شده که گویی در حال طلوع کردن بر کره ماه است و دلیل اصلی نام گذاری این عکس نیز به همین خاطر بوده.

با این حال اولین تصویر ثبت شده از کره زمین را می توان به مدارگرد قمری 1 ناسا نسبت داد. ماموریت این مدارگرد که در سال 1966 به فضا پرتاب شد، یافتن فضایی مناسب بر روی کره ماه برای فرود فضانوردان آپولو 11 بود. این مدارگرد قمری در واقع برای جستجوی مکان های مناسب برای فرود انسان ها به کره ماه و همچنین عکس برداری با کیفیت بالا و متوسط و ارسال آنها به زمین در روز دهم ماه اوت روانه فضا شد.

نخستین عکس "طلوع زمین" از مدار ماه که در روز 23 آگوست سال 1966 ثبت شد.
نخستین عکس “طلوع زمین” از مدار ماه که در روز 23 آگوست سال 1966 ثبت شد.

تصویری که در بالا مشاهده می کنید در حقیقت اولین تصویر سیاره زمین است که از مدار ماه گرفته شده، این عکس در روز 23 آگوست سال 1966 میلادی در ساعت 4:35 دقیقه بعد از ظهر بر حسب مدار گرینویچ و هنگامی که فضاپیمای یاد شده در حال به اتمام رساندن دور شانزدهم خود در اطراف کره ماه بود ثبت شد. این تصویر توسط ایستگاه زمینی ناسا در مرکز روبلیدو در چاولای اسپانیا دریافت شد.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: cnet.com

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی/ سیناپرس

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.