بیگ بنگ: به لطف تمامی آلودگی‌های پلاستیکی و آزمایش‌های اتمی، انسان دوران ۱۲۰۰۰ ساله زمین‌شناسی هولوسن را به پایان رسانده و دوران زمین شناسی جدیدی به نام آنتروپوسن را آغاز کرده‌ است.

5216براساس گزارش گاردين به نقل از همشهری، گروهي بين‌المللي از محققان به كنگره بين‌المللي زمين‌شناسي در كيپ‌تاون آفريقاي جنوبي توصيه كردند آغاز دوران زمين‌شناسي آنتروپوسين را رسما اعلام كند، با توجه به اين نكته كه اين دوران از سال 1950 آغاز شده‌ است، دوراني كه آزمايش‌هاي اتمي لايه‌اي جديد از مواد راديواكتيو را روي سطح زمين ايجاد كرد. البته مواردديگري از قبيل آلودگي پلاستيكي، دوده‌هاي ناشي از نيروگاه‌ها، بتن، و حتي استخوان‌هاي به جا مانده از تكثير جهاني طيور در آغاز اين دوران جديد تاثيرگذار بوده‌اند.

گروهي 35 نفره از متخصصان كه خود را گروه محققان آنتروپوسين معرفي مي‌كنند، درباره پايان بخشيدن به دوره هولوسن و اعلام آغاز دوره آنتروپوسن راي دادند: 30 راي موافق، سه راي مخالف. (دو نفر نيز غايب بودند) به گفته يان زالاسيويچ زمين شناس دانشگاه ليسستر در بريتانيا نكته مهم درباره آنتروپوسن اين است كه اين دوران خط سير متفاوتي را براي سيستم زمين درنظر مي‌گيرد كه انسان نيز در آن نقش دارد. در صورتي كه آغاز دوران آنتروپوسن تاييد شود،‌ به آن معني خواهد بود كه بيشتر ما در اين دوران زمين‌شناسي زندگي كرده‌ايم بدون اينكه از آغاز آن باخبر بوده‌ باشيم.

به گفته متخصصان دوران كنوني، هولوسن دوراني 12000 ساله از شرايط جوي پايدار پس از آخرين عصر يخبندان است كه طي آن تمدن‌هاي انساني توسعه يافتند. اما شتاب بالاي گسترش آلودگي‌هاي كربني از اواسط قرن بيستم و افزايش سطح آب درياها، انقراض‌هاي كلي گونه‌ها و تحول بافت زمين به واسطه جنگل‌زدايي و توسعه‌هاي شهري، نشانه‌هاي پايان اين دوران زمين‌شناسي هستند. به بياني ديگر زمين به اندازه‌اي دچار تغيير و تحول شده‌ است كه دوران هولوسن بايد جاي خود را به آنتروپوسن بدهد.

3000به گفته كريس راپلي زمين‌شناس كالج لندن،‌ دوران آنتروپوسن نشانگر دوراني جديد است كه مجموع فعاليت‌هاي انساني در آن بر مكانيزم سياره‌اي اثرگذار است. از آنجايي كه زمين سيستم پشتيبان حيات بشر به شمار مي‌رود،‌ اكنون همه انسان ها خدمه يك سفينه فضايي به بزرگي زمين به حساب مي‌آيند كه بر عملكرد اين سفينه اثرگذارند. اين يعني بشر در دوران آنتروپوسن درحال بازي با آتش است و هر رفتار بدون فكر و بي‌ملاحظه‌اي مي‌تواند عواقب جبران‌ناپذيري از خود به جا بگذارد.

براي تعريف يك دوره جديد زمين‌شناسي بايد نشانه‌اي جهاني وجود داشته‌ باشد كه آيندگان بتوانند از بقاياي آن آغاز آن دوره را تشخيص دهند،‌ براي مثال انقراض دايناسورها در حدود 66 ميليون سال پيش در پايان دوره كرتاسه به واسطه نشان طلايي رسوبات ايريديوم فلزي در سرتاسر جهان تعريف مي‌شود كه به واسطه برخورد يك سيارك با زمين ايجاد شده‌ است.

نشان طلايي دروه آنتروپوسن به احتمال زياد عناصر راديو‌اكتيوي هستند كه در اثر انفجار بمب‌هاي اتمي به اتمسفر زمين رفته و به تدريج روي زمين نشست كرده‌اند. به گفته دانشمندان اين مواد قوي‌ترين نشانگرهاي آغاز دوران جديد آنتروپوسن هستند اما نشانه‌هاي ديگري نيز وجود دارند براي مثال آلودگي‌هاي كربني شديد ناشي از نيروگاه‌ها،‌آلودگي‌هاي ذرات پلاستيكي، آلومينيومي و بتني، وجود مقادير زيادي فسفر و نيتروژن در خاك به واسطه استفاده از كودها، فراواني استخوان مرغ به دليل صنعتي شدن توليد گوشت مرغ در سرتاسر زمين كه احتمالا فسيل‌هاي دوران بعدي زمين‌شناسي را تشكيل مي‌دهند و آغاز دوران ششم انقراض گونه‌ها در تاريخ 700 ميليون ساله حيات روي زمين. اكنون دانشمندان بايد برسر تعيين نشانه طلايي آغاز اين دوران تحقيقات خود را آغاز كنند و همچنين منطقه جغرافيايي آغاز اين دوران جديد زمين‌شناسي را نيز مشخص سازند.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: theguardian.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.