بیگ بنگ: دانشمندان با تجزیه و تحلیل یک دهانۀ عجیب و غریب بر سطح مریخ اظهار می کنند، ممکن است این فرورفتگی مکان مناسبی برای جستجوی حیات باشد.

mars-funnels_1024به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایرنا، محققان معتقدند این دهانۀ قیف مانند هر سه عامل حیاتی یعنی آب، گرما و مواد مغذی را دارد. این ساختار قیف مانند شبیه دهانه های قدیمی یخی روی سطح زمین است؛ همانند دهانه هایی که با فوران آتشفشان ها زیر صفحات یخی ایسلند و گرینلند تشکیل شده اند. در صورتی که همین رویه در مریخ نیز صورت گرفته باشد، ممکن است یک محیط گرم و مملو از مواد مغذی بر جای گذاشته باشد.

جوزف لوی از دانشگاه تگزاس که ریاست محققان را در این مطالعه بر عهده دارد، گفت: این قیف در داخل دهانه ای بر روی لبه منطقه هلاس Planitia در نیمکره جنوبی مریخ واقع شده است. وی این دهانۀ قیف مانند را ابتدا در سال 2009 از روی تصاویر گرفته شده توسط مدارگرد اکتشافی مریخ ناسا، کشف کرده بود. اما تا سال جاری موفق به تجزیه و تحلیل مناسب این ناحیه نشده بود.

funnel-mars-novاکنون محققان با کمک تصاویر جدید سه بعدی که به واسطه روش برجسته بینی(stereoscopic) انجام شد، موفق به تجزیه و تحلیل این دهانه شدند و می گویند این مکان برای جستجوی حیات مناسب است. محققان امیدوارند در سال 2020 که ناسا کاوشگری را برای جستجوی علایم حیات به مریخ می فرستد، این دهانه ی عمیق یکی از مکان هایی باشد که مورد جستجو قرار می گیرد. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریه Icarus منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ /منبع: sciencealert.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه